از وزن کم کن و بر مبلغ افزا!

از وزن کم کن و بر مبلغ افزا!         این‌جور که معلوم است زبان شیرین فارسی هنوز که هنوز است مهجور بوده و خیلی از عزیزان به‌خصوص برخی از تولیدکنندگان محترم در معنی شعر و ضرب‌المثل‌ها مشکل داشته و یا آن را به‌گونه‌ای غیر از آنکه منظور گوینده بوده، فهم و به‌کار می‌گیرند!      […]

از وزن کم کن و بر مبلغ افزا!

        این‌جور که معلوم است زبان شیرین فارسی هنوز که هنوز است مهجور بوده و خیلی از عزیزان به‌خصوص برخی از تولیدکنندگان محترم در معنی شعر و ضرب‌المثل‌ها مشکل داشته و یا آن را به‌گونه‌ای غیر از آنکه منظور گوینده بوده، فهم و به‌کار می‌گیرند!

      بله شاعر فرموده از تعارف کم کن و بر مبلغ افزا ولی عجالتاً معنی تعارف در هیچ دیکشنری و لغت‌نامه و نسخ قدیمی‌ و جدید فارسی به وزن و تعداد و حجم تعبیر نشده است و البته آن بر مبلغ افزا هم منظور پرداخت پول بوده است و نه دریافت آن! تولیدکننده محترمی ‌که از یک‌طرف تعداد و وزن و حجم بسته‌بندی خوراکی و تنقلات و بنشن و هرچیزی که تولید یا بسته‌بندی می‌کند را کم می‌کند و از طرف دیگر قیمت را بالا می‌برد‌، از دو حال خارج نیست‌، یا اینکه باید یک دوره فشرده بازآموزی زبان شیرین مادری برایشان گذاشته شود و علت در ضعف ادبیات است و یا اینکه مورد ربطی به شعر و ضرب‌المثل نداشته و هرچه هست هنر کاسبی و درآمد پیچشی و غشی است.

     بنده خدا! قیمت‌ها بالا رفته و هزینه‌هایت زیاد شده‌، تو هم بگذار روی قیمت‌، ولی اینکه کالایی را که چند سالی با یک تعداد و وزن و حجم به دست خلق‌ا… می‌رساندی الان هم گران کنی و هم ناقص‌، خودش یک نوع دور زدن است‌، حالا به هر کیش و آیین و قانون و مقرراتی هم که می‌خواهی آن را توجیه کنی‌، عذر بدتر از گناه است!

البته ظاهراً مشکل فقط این نیست‌، کش‌کش بودن بازار و بی‌دروپیکری هم مزید بر علت است‌، دوست عزیزی که به محض گران شدن مواداولیه‌، محصول خود را که چند ماه پیش، مواداولیه‌اش را خریداری کرده‌، دچار تورم می‌کند و هماهنگ با گرانی مواداولیه قیمتش هم بالا می‌رود و وقتی مواداولیه ارزان شد‌، گرانی محصولش را حواله می‌دهد به قیمت‌های خرید چند وقت پیش خود‌، این جناب هم حال و روزش بهتر از آن غش‌کننده و دورزننده محترم نیست‌، فی‌المثل مرباجات و ترشی و شورجات و بسته‌بندی حبوبات و رب و سس و کنسرو و قطعات خودرو و موادشوینده و کلی چیز دیگر‌، تا وقتی قیمت مواداولیه روبه بالاست، نبض‌اش آنلاین و برخط وصل است به قیمت مواداولیه وقتی هم که قیمت‌ها روبه کاهش می‌گذارند (یا به‌خاطر فصل برداشت و یا ارزانی دلار و هزار و یک دلیل دیگر) کلاً با قیمت مواداولیه قطع رابطه کرده و هرگونه هم‌خونی محصول با مواداولیه را کتمان می‌کنند!

این‌جور که معلوم است یحتمل تا چند صباحی دیگر دلار در سراشیبی قرار می‌گیرد‌، فصل برداشت هم که در راه است‌، همین جنابان حواس‌جمع‌، در حال دودو تا چهارتا کردن هستند که یا ارزانی مواداولیه را با فرمول گرانی طبیعی همه چیز در پایان سال و ابتدای سال جدید گره بزنند و خم بر ابروی قیمت‌های خود نیاورند و یا بفرمایند که از قضا کل مواداولیه یک‌سال‌شان را در همان زمان اوج قیمت‌ها خریده‌اند.

 باید خدمت این منورالفکرهای اقتصادی عرض کنیم که‌، آن موقعی که سر سال قیمت‌ها چند درصدی بالا می‌رفت مربوط است به زمانی که در طول سال قیمت‌ها ثابت بود نه حالا که همه چیز سالی سیصدوشصت‌وپنج بار افزایش پیدا می‌کنند. در مورد خرید مواداولیه در اوج قیمت‌ها هم باید عرض کنیم‌، جوابی برای این یکی نداریم که نه علم‌غیب بلدیم و نه قاضی، بماند که این قسم توجیهات مکرر شده و نخ نما‌، ولی باز هم خودتان می‌دانید و انصاف و رسم مروت و عذرتان در برابر کرام‌الکاتبین!

      

    

                                                                        هوشنگ‌خان