لحظه‌شماری برای اعلام برنده مزایده بندر شهید رجایی

لحظه‌شماری برای اعلام برنده مزایده بندر شهید رجایی پس از کش‌وقوس‌های فراوان مزایده انتخاب اپراتور فاز یک بندر شهید رجایی، برگزار و به ‌زودی اپراتور برنده اعلام می‌شود. به گزارش تین‌نیوز، بندر شهید رجایی به عنوان دروازه واردات، صادرات و تنظیم‌کننده نبض اقتصاد کشور است که در سال‌های اخیر برای گرفتن سهم بیش‌تری از حمل‌ونقل […]

لحظه‌شماری برای اعلام برنده مزایده بندر شهید رجایی

پس از کش‌وقوس‌های فراوان مزایده انتخاب اپراتور فاز یک بندر شهید رجایی، برگزار و به ‌زودی اپراتور برنده اعلام می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، بندر شهید رجایی به عنوان دروازه واردات، صادرات و تنظیم‌کننده نبض اقتصاد کشور است که در سال‌های اخیر برای گرفتن سهم بیش‌تری از حمل‌ونقل دریایی و تجارت بین‌المللی تلاش می‌کند. در همین رابطه، در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های مهم سازمان بنادر در ارتباط با بندر شهید رجایی، انتخاب اپراتور برای فاز یک این بندر بود.

پس از تحریم شرکت تایدواتر از سوی غرب، این شرکت از ادامه فعالیت در بندر شهید رجایی کنار رفت و از سال ۹۳ و به‌طور موقت، کار تخلیه و بارگیری در این بندر به دو اپراتور سینا و بتا سپرده شد. پس از آن وزارت راه‌ و شهرسازی در دولت یازدهم قول واگذاری این فاز از بندر به بخش خصوصی از طریق برگزاری مزایده، را داد.

هم‌اکنون و پس از گذشت کش‌وقوس‌های فراوان، خبر می‌رسد یکی از ترمینال‌های بندر شهیدرجایی به مزایده گذاشته شده است. به این ترتیب فراخوان مزایده انتخاب اپراتور فاز یک بندر شهید رجایی برگزار و تا دو ماه آینده برنده نهایی اعلام می‌شود. در همین راستا جلیل اسلامی معاون سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: پس از برگزاری مزایده انتخاب اپراتور ترمینال کانتینری شماره یک بندر شهیدرجایی، مزایده ترمینال دو این بندر نیز برگزار خواهد شد.

وی درباره مزایده انتخاب اپراتور فاز یک بندر شهید رجایی، افزود: این مزایده بین‌المللی بوده و بیش از ۲۰ شرکت داخلی و خارجی اسناد خریده‌اند. در مهلت قانونی شرکت‌هایی که اسناد تکمیلی ارسال کنند از جوانب مختلف بررسی و براساس قانون اپراتور بندر شهید رجایی مشخص می‌شود.

براساس این گزارش عملیات اجرایی فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، بهمن ماه سال گذشته برای اجرا در مدت ۱۸ ماه کلید خورد که با اجرای آن ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۶ میلیون به ۸ میلیون TEU افزایش خواهد یافت. در حال حاضر ترمینال یک بندر شهیدرجایی پذیرای ۳ تا ۴ فروند کشتی است که اگر ترمینال دو تجهیز شود، ظرفیت پذیرش به ۶ تا ۷ فروند کشتی می‌رسد.

بیش از ۹۰ درصد از صادرات و واردات کشور از بندر شهید رجایی انجام می‌گیرد و بزرگ‌‌‌ترین کشتی‌های تجاری دنیا در این بندر پهلو گرفته‌اند. در سند چشم‌انداز بندر شهیدرجایی آمده است که این بندر باید در ۲۰ سال آینده اولین بندر منطقه باشد. با روی کارآمدن دولت یازدهم و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ به نظر می‌رسد که رونق، دوباره به این بندر بازگردد.

اگرچه تعداد خطوط کشتیرانی که بنادر تردد میکنند، مهم است؛ اما آن‌چه که بیش‌تر اهمیت دارد حضور شرکتهای کشتیرانی بزرگ و معتبر بین‌المللی است که این موضوع در مورد بنادر ما نیز صادق است.

از سوی دیگر عملیات کانتینری در حوزه بندری از جمله شاخص‌های مهمی است که مدت‌های بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بندر شهید رجایی نبود. اما با تلاش‌های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی، این عملیات رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است.

در همین رابطه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری در ۳ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: بندر شهید رجایی در ۳ ماهه نخست امسال، میزبان بالغ بر یک‌هزارو۳۱ فروند شناور با تناژهای مختلف بوده است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

 

مجتمع بندری شهید رجایی با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌‌‌ها و دسترسی به آب‌های آزاد کشور ما را به قطب حمل و نقل دریایی تبدیل کرده است.