گروه خودرو- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ضمن رد فروش خودرو در بورس و حاشیه بازار از فقدان نظارت بر بهای مواداولیه که موجب بیثباتی قیمت قطعه و خودرو شده انتقاد کرد. محمود نجفیسهی؛ درخصوص چالشهای فعلی صنعت و بازار خودرو به وضعیت آشفته بازار خودرو از […]
گروه خودرو- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ضمن رد فروش خودرو در بورس و حاشیه بازار از فقدان نظارت بر بهای مواداولیه که موجب بیثباتی قیمت قطعه و خودرو شده انتقاد کرد. محمود نجفیسهی؛ درخصوص چالشهای فعلی صنعت و بازار خودرو به وضعیت آشفته بازار خودرو از لحاظ عرضه، تقاضا و فعالیتهای واسطهگرایانه در این صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: تقاضا میبایست به سمت واقعی شدن حرکت کند تا عرضه نیز بتواند پاسخگوی تقاضا باشد. وی افزود: تقاضای موجود در بازار فعلی خودرو واقعی نیست و ماحصل این وضعیت این است که بسیاری از اشخاص تحت عناوین دلالی و خرید و فروش خودرو به بازار ورود کردهاند. امیدواریم این وضعیت به هر دلیلی که ایجاد شده، بهبود یافته و صرفاً شاهد حضور مصرفکنندگان واقعی در بازار خودرو باشیم. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، تصریح کرد: در صورت بهبود وضعیت کنونی و حضور صرفاً مصرفکنندگان واقعی در بازار خودرو، میزان تقاضای واقعی مشخص شده و خودروسازان قادر به تنظیم و متناسبسازی عرضه با تقاضا خواهند بود. نجفیسهی؛ ضمن ابراز نگرانی از پیشنهاد خودروسازان، قطعهسازان و تلاش نمایندگان مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس مطرح کرد: یکی از معضلات بزرگ تولید کشور، بورس است. همان طور که خرید مواداولیه به قیمت منطقی و بهآسانی از طریق بورس ممکن نیست و قطعهسازان ناگزیر از خرید از دلالان هستند، در صورت عرضه خودرو در بورس همین مشکلات گریبانگیر مصرفکنندگان واقعی خودرو خواهد شد. وی در ادامه درخصوص راهکارها ضمن اشاره به اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار را نادرست دانست و گفت: بهای خودرو در حاشیه بازار از سوی دلالان تعیین میشود در حالی که خودرو میبایست براساس قیمت تمامشده منطقی همراه با سود منطقی آن به فروش برسد. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ضمن تأیید شروطی نظیر ممنوعیت فروش در یک بازهزمانی معین در طرحهای فروش خودرو اذعان داشت: وضع این شرط با وجود انتقاداتی مبنی بر خلاف شرع و عرف بودن آن، قادر به به قطع دست دلالان از بازار خودرو و در نهایت رساندن خودرو به دست مصرفکنندگان واقعی خواهد بود. نجفیسهی؛ درخصوص اظهاراتی مبنی بر لزوم عدم دخالت دولت و شورایرقابت در حوزه قیمتگذاری خودرو بیان کرد: همانطور که آنالیز نرخ قطعات موجود بوده و در اختیار خودروسازان قرار میگیرد، اگر آنالیز قیمت خودرو نیز از سوی خودروساز در اختیار شورایرقابت و دولت قرار بگیرد و اصلاحاتی بر روی آن انجام شود، یک قیمت قابل دفاع و بدون زیان همراه با سود منطقی به دست میآید. وی ادامه داد: قیمت فعلی خودرو برای خودروساز و مصرفکنندگان مورد پذیرش نیست و روش توزیع منطقی نیز وجود ندارد. شروط مندرج در طرحهای فروش و پیشفروش خودروسازان اگر پاسخگوی نیازها بوده، میبایست تداوم داشته باشد و در غیر این صورت روشهای منطقی باید در حوزه فروش و توزیع عملیاتی شود. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در پایان با اشاره به ضرورت عرضه مستقیم مواداولیه تولید داخل به مصرفکنندگان و نه در بورس و بازار آزاد، خاطرنشان کرد: بهای مواداولیه و قطعات ورودی به کارخانجات قطعهسازی تحتنظارت نیست که همین موضوع موجب نوسان قیمت قطعه شده و در ادامه، این بیثباتی به قیمت خودرو نیز تسری یافته و تثبیت قیمت این کالا را غیرممکن ساخته است. بیثباتی موجود موجب بروز رانت و فساد شده و صورتهای مالی واحدهای تولیدکننده مواداولیه داخلی در بورس نیز بیانگر این امر است. تداوم وضعیت فعلی لطمات جبرانناپذیری بر حوزه تولید و صنایع بالادستی کشور وارد خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.