قطعات ساخت ایران روی میز مذاکره با شرکای خارجی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران قطعات ساخت ایران روی میز مذاکره با شرکای خارجی گروه خودرو- محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، می‌گوید: صنعت قطعه‌سازی در ایران دیگر به مانند گذشته محتاج به واردات نیست و توان ساخت داخل در این صنعت، فزونی یافته. او معتقد است شرط حضور شرکت‌های خودروسازی خارجی به ایران، […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

قطعات ساخت ایران روی میز مذاکره با شرکای خارجی

گروه خودرو- محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، می‌گوید: صنعت قطعه‌سازی در ایران دیگر به مانند گذشته محتاج به واردات نیست و توان ساخت داخل در این صنعت، فزونی یافته. او معتقد است شرط حضور شرکت‌های خودروسازی خارجی به ایران، استفاده حداکثری از قطعات ساخت داخل است. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و از کارآفرینان فعال در صنعت خودرو، معتقد است که در صورت توافقات احتمالی در مذاکرات هسته‌ای پیش‌روی ایران و کشورهای عضو برجام، این بار بخش اقتصادی کشور باید با چشم و گوش بازتر از برجام اول، پای میز مذاکرات اقتصادی با شرکای خارجی بنشیند. نجفی‌منش؛ با تأکید بر اینکه این بار باید از فرصت گشایش‌های سیاسی و تعامل با جهان، به نفع افزایش توانمندی‌های واحدهای تولیدی و صنعتی داخل کشور استفاده شود، به‌طور مشخص به صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته، ۴۰ تا ۵۰ درصد خودروهای داخل کشور به صورت CKD از سوی شرکت‌های خودروسازی تولید می‌شد که به‌دنبال تشدید تحریم‌ها و قطع همکاری و واردات قطعات، ظرفیت تولید داخلی قطعات مورد نیاز تولید خودرو افزایش یافته به طوری که طی سال گذشته، از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تولید شده در شرکت ایران‌خودرو، فقط پنج‌هزار دستگاه از قطعات CKD مونتاژ شد و مابقی تولیدات با استفاده از قطعات ساخت داخل روانه بازار شد. رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌و‌کار و رفع موانع تولید اتاق تهران، معتقد است که سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو از جمله رنو، بسیار علاقه‌مند به ورود دوباره به صنعت خودروسازی ایران است و در صورت دستیابی ایران و کشورهای طرف مذاکره در پرونده هسته‌ای به توافق، بار دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مطرح خارجی به بازار ایران روی خواهند آورد، اما این‌بار در صنعت خودرو کشور، باید شرط استفاده حداکثری از قطعات ساخت داخل روی میز مذاکرات قرار گیرد. به گفته نجفی‌منش؛ با اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی ایالات متحده آمریکا طی چند سال اخیر، صنعت قطعه‌سازی کشور به طور چشمگیری ارتقاء پیدا کرد به‌طوری که در حال‌حاضر بخش‌عمده‌ای از قطعات خودرو در داخل و با استفاده از توان و دانش فنی شرکت‌های داخلی، تولید می‌شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، همچنین با اشاره به دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو، این رویه را موجب آسیب بیشتر این صنعت دانست و افزود: در حال‌حاضر، صنعت خودرو کشور با حدود ۴۳ هزار میلیاردتومان زیان، سر پا است و هر یک دستگاه خودرو سواری با ۷۰ درصد ضرر و زیان از سوی خودروسازان تولید و روانه بازار می‌شود و این در حالی است که خودرو در بازار با سود عالی خرید و فروش می‌شود. بنابراین دولت باید به دخالت در قیمت‌گذاری خودرو پایان دهد.