وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه نگران‌کننده است

وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه نگران‌کننده است مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، با اعلام اینکه وضعیت منابع آبی استان نگران‌کننده است، از همه اقشار مردم خواست امسال به‌صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و این نعمت خدادادی و بدون جایگزین را به صورت بهینه و منطقی مصرف نمایند. به گزارش ايرنا، بهرام درویشی؛ گفت: […]

وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه نگران‌کننده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، با اعلام اینکه وضعیت منابع آبی استان نگران‌کننده است، از همه اقشار مردم خواست امسال به‌صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و این نعمت خدادادی و بدون جایگزین را به صورت بهینه و منطقی مصرف نمایند. به گزارش ايرنا، بهرام درویشی؛ گفت: میزان بارش استان از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تاکنون نسبت به سال گذشته ۲۴درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۳ درصد کاهش یافته است. وی افزود: به دنبال کاهش بارش‌ها میزان روان‌آب‌های سطح استان نیز ۴۴درصد نسبت به سال گذشته و ۳۸ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نشان می‌دهد که این موضوع تأثیرات نامطلوبی بر میزان ذخایر سطحی و زیرزمینی دارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تصریح کرد: کاهش باران و روان آب‌ها در سطح استان بسیار نگران‌کننده است از این‌رو باید با جدیت برای کاهش آثار و تبعات آن برنامه‌ریزی کنیم. درویشی؛ با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب امسال باید با جدیت از سوی مردم رعایت شود، گفت: به‌زودی کمیته‌هایی برای کنترل میزان مصرف با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب تشکیل خواهد شد. وی بر ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تأکید کرد و اظهار داشت: باید در بخش تعیینتکلیف چاه‌های غیرمجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با جدیت بیشتری فعالیت کنیم. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از ۲۳ محدوده مطالعاتی، ۱۰ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، ۹محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و دو محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است. درویشی؛ از کسری مخازن استان هم یاد کرد و ادامه داد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان در حدود ۲۰ سال اخیر سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب بوده و براساس این برنامه و همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه‌جویی ۲۵۴ میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش از جمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و حوزه صنعت مشخص است. منبع تأمین آب مورد نیاز مردم استان کرمانشاه متنوع است و آب مصرفی از محل سدها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود.

استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی با ظرفیت یکمیلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب، ۱۷۱ کیلومتر رودخانه و بیش از ۱۸هزار چاه آب دارد. این استان دو میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و دو هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲٫۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.