قوت قلب سازمان هواپیمایی به نگرانیهای اخیر تغییری در روند خرید ایرباسها اتفاق نیفتاده است! در شرایطی که سیاستهای کلان دولت و وزارت راه و شهرسازی بر لزوم گشایش هرچه سریعتر گرههای مذاکرات برای ورود هواپیماهای جدید تأکید کرده و این امر را جزو اولویتهای اصلی این حوزه به حساب میآورد، اما به نظر میرسد […]
قوت قلب سازمان هواپیمایی به نگرانیهای اخیر
تغییری در روند خرید ایرباسها اتفاق نیفتاده است!
در شرایطی که سیاستهای کلان دولت و وزارت راه و شهرسازی بر لزوم گشایش هرچه سریعتر گرههای مذاکرات برای ورود هواپیماهای جدید تأکید کرده و این امر را جزو اولویتهای اصلی این حوزه به حساب میآورد، اما به نظر میرسد ایران در جزییات مذاکرات خرید هواپیما هنوز با ابهامهای داخلی روبهروست.
به گزارش ایسنا، در شرایطی که پیش قرارداد خرید هواپیما از ایرباس به ۶ ماهگی خود نزدیک میشود و تنها چند ماه زمان تا وارد شدن نخستین هواپیماها براساس وعده این شرکت فرانسوی تا پایان سال ۲۰۱۶ باقیمانده، به نظر میرسد هنوز رسیدن به توافق نهایی با این شرکت در هالهای از ابهام قرار دارد.
این شرایط در حالی به وجود آمده که در گامهای ابتدایی مذاکرات مسؤولان هوایی ایران با موفقیتی جدی همراه بود، اما با توجه به ابهام جدیدی که تندروهای آمریکایی در کنگره به وجود آوردند حالا گرهی بزرگ بر سر راه ورود هواپیماها به وجود آمده است.
به نظر میرسد ایران برای این شرایط نقشه دومی طراحی نکرده است. هرچند از ابتدا پیشبینی میشد برخی از تندروها در آمریکا برای این موضوع مانعتراشی کنند، اما به نظر میرسد هنوز ایران خود را با شرایط به وجود آمده وفق نداده است.
اگر به این مشکل بحث عدم عضویت ایران در کنوانسیون کیپتاون را نیز اضافه کنیم، نتیجه به دست آمده نگرانیها را درباره چگونگی وارد کردن هواپیماهای جدید به ایران بیشتر میکند.
با وجود تمام این دغدغهها اما هنوز سازمان هواپیمایی ایران شرایط را عادی جلوه میدهد. در شرایطی که چند ماه از پیش قرارداد ایران با ایرباس گذشته و برداشتن گامهای نهایی در این زمینه با اما و اگر مواجه است، روابط عمومی این سازمان اعلام کرده هیچ اتفاقی منفی در این عرصه نیفتاده و کار طبق شرایط قبل ادامه دارد.
این سازمان گفته تفاهمنامه ابتدایی هنوز معتبر است و طرفین پایبند به آن هستند و در جواب نگرانیهای روزهای گذشته نیز اعلام کرده تغییری در روند کار اتفاق نیفتاده است.
هرچند مشخص نیست با وجود تأخیرهای چندباره آیا میتوان از بدون تغییر ماندن روند کار به عنوان یک ویژگی مثبت یاد کرد یا نه، اما به نظر میرسد ایران همچنان نقشه دوم خود را برای مقابله با فشارهایی که ورود هواپیما به کشور را سخت میکند رو نکرده است. نقشهای که در صورت تأخیر در ارایه آن شاید رویای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان ایران را باز هم به تعویق بیندازد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.