پژو۲۰۶ صندوقدار و تیپ۵ در سال ۱۴۰۰ از چرخه تولید خارج میشوند پس از شکلگیری پروژه K۱۳۲ یا همان تارا در ایرانخودرو، برای بسیاری از کارشناسان این سؤال بهوجود آمد که چرا بهجای مونتاژ محصولات قدیمی پژو، خودروهای ملی مشابه با آنها را تولید نمیکنیم؟ این انتقاد همواره به خودروسازان ایرانی وارد بوده است. اما […]
پژو۲۰۶ صندوقدار و تیپ۵ در سال ۱۴۰۰ از چرخه تولید خارج میشوند
پس از شکلگیری پروژه K۱۳۲ یا همان تارا در ایرانخودرو، برای بسیاری از کارشناسان این سؤال بهوجود آمد که چرا بهجای مونتاژ محصولات قدیمی پژو، خودروهای ملی مشابه با آنها را تولید نمیکنیم؟ این انتقاد همواره به خودروسازان ایرانی وارد بوده است. اما از صحبتهای تازه فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، میتوان برداشت کرد که گویی به اجرای این ایده، اکنون از هر زمان دیگری نزدیکتر شدهایم. به گزارش مناقصهمزایده، طبق جدیدترین گفتههای وی، احتمالاً در سال۱۴۰۰، جرقه خداحافظی با خانواده پژو ۲۰۶ زده میشود. خودروهای فرانسوی سالهاست که در بازار و صنعت خودروی ما جا خوش کردهاند. بسیاری از خودروهای ملی ما براساس همین خودروها شکل گرفتهاند و دیگر باید امتیاز پلتفرمهای آنها را متعلق به خودمان بدانیم. برند پژو بدونشک، سردمدار قدیمی بازار خودرو ایران است. شراکت ایرانخودرو و پژو از سالهای دور، منجر به سلطه سیریناپذیر این شرکت بر بازار کشور شده است. در این میان، با اینکه پژو دائماً در رفتوآمد بوده و اکنون بسیاری از محصولاتش، بدون حضور مستقیم خود او و با تکیه بر توان داخلی به تولید میرسند، اما به نظر میآید که همچنان در پشتپرده، منافعی برای این خودروساز فرانسوی در بازار بزرگ ایران، وجود دارد. پس از خداحافظی دیر هنگام با پژو ۴۰۵ در سال ۹۹، اکنون نوبت به دیگر مدلهای این برند رسیده است. هر چند که ایرانخودرو فروش خیرهکنندهای را با خانواده پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ تجربه میکند. اما سیاستهای جدید این شرکت، بر توسعه محصولات با نشان ملی استوار گردیدهاند. طبق شنیدهها، در سال ۱۴۰۰ از خانواده پژو ۲۰۶، قرار است که تولید ۲۰۶ هاچبک تیپ ۵ و ۲۰۶ صندوقدار V۸، به تدریج روبه کاهش رود. تیپ۵ پر طرفدارترین تیپ۲۰۶ در بین جوانان است. با این حال، گویی ایرانخودروییها بالاخره جسارت خداحافظی با آن را به خود دادهاند. میتوان حدس زد که پژو ۲۰۷ دندهای، جانشین احتمالی این خودرو باشد. معمولاً قریب به ۹۰ درصد طرفداران تیپ۵، تیپ دندهای ۲۰۷ را هم میپسندند. هر چند که خرید ۲۰۷، پرداخت هزینه بیشتر برای آنها را به دنبال دارد و شاید این موضوع، تنها نکته منفی پیرامون حذف تیپ۵ بهشمار آید. از طرفی، آبیهای جاده مخصوص فعلاً برنامهای برای توقف تولید تیپ۲ اعلام نکردهاند. تیپ۲ اگرچه به اندازه دیگر تیپهای ۲۰۶ پر فروش نبوده است، اما در نقش یک هاچبک اقتصادی برای مقابله با خودروهای سایپا، جایگاه مهمی در سبد محصولات ایرانخودرو دارد. پژو۲۰۶ صندوقدار v8 که تنها تیپ باقیمانده از این خودرو بود هم، کمکم غرل خداحافظی را خواهد خواند. از یکسو به نظر میرسد که شرکت ایرانخودرو بر روی نسخههای جدید رانا، حساب ویژهای باز کرده است. راناپلاس میتواند جایگزینی ایدهآل برای V۸ باشد. بهخصوص که ایرانخودرو هیچگاه از فروش رانا راضی نبوده و اکنون با اخراج ۲۰۶ SD V۸ از خط تولید، بهترین فرصت برای درخشش بیشتر راناپلاس، فراهم میگردد. در عوض، ایرانخودرو هم سعی میکند با ایجاد جذابیتهای جدید در این خودرو همچون سقف شیشهای پانورامیک، فرمان الکتریکی، سیستم کنترل پایداری و گیربکس ۶دنده، مشتریان بیشتری را برای خرید آن، متقاعد سازد. در یک جمعبندی، سیاست کاری جدید ایرانخودرو در راستای تقویت جایگاه برند ملی با حذف همزمان برندهای مونتاژی را راه و روشی درست و منطقی باید دانست. بهخصوص که شرکتهایی همچون پژو، هیچگاه احساس مسؤولیتی در قبال قراردادهای خود با ایران نکردهاند و بنابراین بهنظر میرسد که اکنون با استفاده از دستاوردهای حاصل شده از دوران تحریم، بهترین فرصت برای پایان دادن به چند دهه باجدهی به خودروسازان فرانسوی باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.