انتقاد شدید از وزارت نیرو

انتقاد شدید از وزارت نیرو  مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو درخصوص پرداخت حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت: متأسفانه طی سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ دریچه سدها را به روی ارومیه بسته و اجازه نداده‌اند آبی به دریاچه برسد. مسعود تجریشی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در […]

انتقاد شدید از وزارت نیرو

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو درخصوص پرداخت حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت: متأسفانه طی سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ دریچه سدها را به روی ارومیه بسته و اجازه نداده‌اند آبی به دریاچه برسد. مسعود تجریشی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حوضه‌های آبریزی مثل دریاچه ارومیه که دارای سد هستند، وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه می‌دارد و براساس توافق‌های انجام شده در زمان مشخصی آب را به سمت دریاچه رها می‌کند اما متأسفانه طی امسال تمام سدها را بسته‌ و اجازه نداده‌اند که آب به دریاچه ارومیه برسد. به گفته وی؛ حق‌آبه دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۶۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که از این میزان تنها حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه پرداخت شده است. تجریشی؛ با اشاره به اینکه براساس مصوبات شورای‌عالی آب و ستاد احیای دریاچه ارومیه آب شرب و پرداخت حق‌آبه محیط‌زیست باید در اولویت وزارت نیرو باشند، اظهارکرد: متأسفانه وزارت نیرو به تعهدات خود در این زمینه و البته مصوبات قانونی عمل نکرده است.

مکاتباتمان با وزیر نیرو بی‌فایده بوده است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر نیرو و مدیران استانی مکاتبه کرده اما بی‌فایده بوده است، گفت: تا زمانی که خلاهای قانونی درخصوص حق‌آبه‌های زیست‌محیطی داشته باشیم، وضعیت همین خواهد بود و با کاهش بارش‌ها در کشور تضاد منافع بین بهره‌برداران و محیط‌زیست بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌تنهایی از پس بهره‌برداران و حاکمیت برنخواهد آمد. آب دست یک مجموعه است و هر زمان که خواست حق‌آبه محیط‌زیست را می‌دهد و هر زمان نخواست این کار نمی‌کند. متأسفانه خلأهای قانونی و… در این زمینه وجود دارد.

حق‌آبه دریاچه ارومیه عملاً طی امسال از دست رفته است

تجریشی؛ در ادامه تصریح کرد: عملاً حق‌آبه دریاچه ارومیه طی امسال از دست رفته است چراکه اگر اکنون فصل کشاورزی است و اگر آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود، کشاورزان آن را مصرف خواهند کرد. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، در پایان با بیان اینکه درخصوص دریاچه ارومیه ما توافق کرده بودیم که کشاورزی، شرب و دریاچه ارومیه را در کنار هم داشته باشیم، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته ابتدا سهم محیط‌زیست پرداخت می‌شود سپس برای سایر مصارف برنامه‌ریزی می‌شود اما متأسفانه در کشور ما تمام آب موجود مصرف می‌شود و به محیط‌زیست چیزی تعلق نمی‌گیرد. به گزارش ایسنا، پیش از این فرهاد سرخوش؛ رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱٫۴۳ و دریاچه ارومیه ۶٠ سانتی‌متر عمق یافته است، تصریح کرده بود که در حال‌حاضر دریاچه سه‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب آب دارد. به گفته وی چنانچه رهاسازی‌ها به سمت دریاچه ارومیه قطع شود وضعیت دریاچه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و تبخیر آب، بحرانی خواهد شد و با بازگشت وضعیت دریاچه ارومیه به شرایط کم‌آبی، معیشت و زندگی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر از مردم منطقه به خطر خواهد افتاد. سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مهرماه سال گذشته آغاز شده است و تا آخر خردادماه امسال ادامه دارد.