۲۲ هزار میلیارد زیان ۲ خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۹ مهدی قرهداغلی – در سال گذشته دو شرکت ایرانخودرو و سایپا درمجموع ۲۲هزار میلیاردتومان زیان دیدهاند. بهگفته دبیر انجمن خودروسازان؛ هماکنون بهواسطه قیمتهای دستوری، ایرانخودرو بهطور متوسط برای هر خودرو ۴۰میلیون تومان و سایپا حدود ۱۰میلیون تومان زیان میکنند. این در حالی است که […]
۲۲ هزار میلیارد زیان ۲ خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۹
مهدی قرهداغلی – در سال گذشته دو شرکت ایرانخودرو و سایپا درمجموع ۲۲هزار میلیاردتومان زیان دیدهاند. بهگفته دبیر انجمن خودروسازان؛ هماکنون بهواسطه قیمتهای دستوری، ایرانخودرو بهطور متوسط برای هر خودرو ۴۰میلیون تومان و سایپا حدود ۱۰میلیون تومان زیان میکنند. این در حالی است که بارها بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو تأکید کردند جلوگیری از زیاندهی تولید تنها با آزادسازی قیمتها محقق میشود اقدامیکه اگر چه موافقان زیادی در میان مسؤولان وزارت صمت دارد اما با مخالفان جدی نیز در دولت و مجلس روبهرو است. دبیر انجمن خودروسازان ایران در همین زمینه، گفت: «براساس آخرین تصمیمات و توافق و تأیید مسؤولان قرار بود قیمتگذاری خودروهای کمتیراژ در اختیار هیأتمدیره شرکتهای خودروساز قرار بگیرد اما متأسفانه تاکنون مجوز این طرح از سوی شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه نشده است.» احمد نعمتبخش؛ افزود: «در صورت موافقت و اجرای موفق طرح واگذاری قیمت خودروهای کمتیراژ به شرکتهای خودروساز، مجوز آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ نیز ارائه خواهد شد چراکه آزادسازی قیمتها به سبب کاهش قیمت در بازار منجر خواهد شد و با حذف واسطهها، خودرو به دست مصرفکننده واقعی خواهد رسید.» دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه زیاندهی خودروسازان با سرکوب قیمتها سر به فلک کشیده است، بیان کرد: «چنانچه درخصوص قیمت خودرو تصمیمگیری نشود و روند زیاندهی شرکتها در سال ۱۴۰۰ ادامه یابد، بدونشک خودروسازان ورشکست خواهند شد.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.