همزمان با خصوصی‌سازی نسبت به اصلاح ساختار اقدام شود

مهدی حاجی‌وند، کارشناس حوزه خصوصی‌سازی همزمان با خصوصی‌سازی نسبت به اصلاح ساختار اقدام شود خبر واگذاری سهام ایران‌خودرو به بانک‌ها در حالی مطرح شده که خودروسازان در سال گذشته رکوردهای عجیبی در زیان انباشته به ثبت رساندند و برخی این واگذاری را شانه خالی کردن دولت از این زیان‌ها عنوان می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در […]

مهدی حاجی‌وند، کارشناس حوزه خصوصی‌سازی

همزمان با خصوصی‌سازی نسبت به اصلاح ساختار اقدام شود

خبر واگذاری سهام ایران‌خودرو به بانک‌ها در حالی مطرح شده که خودروسازان در سال گذشته رکوردهای عجیبی در زیان انباشته به ثبت رساندند و برخی این واگذاری را شانه خالی کردن دولت از این زیان‌ها عنوان می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین حال بیم آن می‌رود که ایران‌خودرو با واگذاری سهام خود به سرنوشت شرکت‌هایی همچون هپکو تبدیل شود هرچند که کارشناسان حوزه خصوصی‌سازی نیروی انسانی فعال و وابستگی تعداد زیادی از آن‌ها به صنعت خودرو را مانعی برای این وضعیت عنوان می‌کنند. مهدی حاجی‌وند، کارشناس حوزه خصوصی‌سازی با اشاره به روند نادرست خصوصی‌سازی صنعت خودرو و واگذاری سهام خودروسازان به ویژه ایران‌خودرو در قالب رد دیون و یا واگذاری به بانک‌ها می‌گوید: این مدل از واگذاری تنها جابجایی دارایی‌هاست و به معنای خصوصی‌سازی نیست. بنابراین تفاوتی ندارد که سهام ایران‌خودرو در اختیار ایدرو باشد و یا به بانک‌ها واگذار شود و جنس واگذاری صحیح نیست. وی درخصوص سرنوشت خودرویی‌ها پس از واگذاری سهام نیز اظهار می‌کند: برخی معتقدند که خودروسازان پس از واگذاری به سرنوشتی همچون هفت‌تپه و یا هپکو دچار خواهند شد که چندان مصداق درستی نیست چرا که نیروی انسانی فعال در ایران‌خودرو به مراتب بیشتر از این شرکت هپکو است و این شرکت را باید همانند جزیرهای کوچک دانست در حالی که ایران‌خودرو در سراسر کشور نیروی انسانی فعال دارد. وی می‌افزاید: هم‌اکنون صنعت قطعه به عنوان زنجیره تأمین وابسته به این صنعت است و از این صنعت تعداد زیادی نیروی انسانی در حال ارتزاق هستند بنابراین به دلیل تبعات اجتماعی این موضوع، دولت همانند حمایت‌های سالانه خود از این دو شرکت و اختصاص هزارها میلیاردتومان منابع، مانع از تبدیل شدن به چنین سرنوشتی خواهد شد. حاجی‌وند؛ با تأکید بر راهبرد حمایتی دولت از خودروسازان حتی با وجود چنین واگذاری‌هایی ادامه می‌دهد: این که مشکلات صنعت خودرو با چه مدل از واگذاری و خصوصی‌سازی و همچنین ساختاری حل می‌شود نیازمند دقت بیشتر است. این کارشناس بازارسرمایه، اظهار می‌کند: در حال‌حاضر با هر نوع واگذاری و خصوصی‌سازی در صنعت خودرو مخالفیم چرا که اگر حتی شرکت‌هایی نظیر بی‌ام‌و و بنز اقدام به خرید سهام ایران‌خودرو به صورت کامل کنند باز هم در این شرایط موفق نخواهند بود مگر این که همانند تجربه سایر کشورها، همزمان با خصوصی‌سازی نسبت به اصلاح ساختار اقدام شود. وی اصلاح ساختار را به معنای چابک‌سازی‌، زدن شاخ و برگ اضافی و تعیینتکلیف نیروهای مازاد اعلام و تصریح می‌کند: براساس قانون واگذاری سهام به خارجی‌ها امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر این مدل از واگذاری که تنها جیب به جیب کردن سهام خودروسازان است را نمی‌توان خصوصی‌سازی دانست و در انتظار توفیق و یا عدم توفیق آن باشیم. حاجی‌وند؛ تنها راه نجات خودروسازان را خصوصی‌سازی به شرط اصلاح ساختار می‌داند و می‌گوید: وقتی سهام خودروسازان به بانک‌ها و یا ایدرو واگذار می‌شود چندان تفاوتی در سهم دولت در خودروسازی اتفاق نمی‌افتد این مدل واگذاری تنها انتقال سهم و مالکیت از یک رکن دولتی به رکن دیگر است. بنابراین نمی‌توان اسم این مدل را واگذاری دانست و در انتظار اثرات مثبت آن بود.