تأثیر مدیریت غلط اقتصاد بر دوش مردم

تأثیر مدیریت غلط اقتصاد بر دوش مردم گروه خودرو- اخذ مالیات از خودروهای لوکس به‌عنوان یکی از منابع درآمدی دولت در سال۱۴۰۰ در حالی از خردادماه به صورت جدی آغاز می‌شود که اجرای این بند از قانون بودجه اماواگرهای زیادی به همراه داشته و حتی بسیاری از کارشناسان این حوزه این بند قانون را با […]

تأثیر مدیریت غلط اقتصاد بر دوش مردم

گروه خودرو- اخذ مالیات از خودروهای لوکس به‌عنوان یکی از منابع درآمدی دولت در سال۱۴۰۰ در حالی از خردادماه به صورت جدی آغاز می‌شود که اجرای این بند از قانون بودجه اماواگرهای زیادی به همراه داشته و حتی بسیاری از کارشناسان این حوزه این بند قانون را با ایراداتی همراه می‌دانند. ضمن آن که به اعتقاد آن‌ها این بند از قانون تاوانی است که مردم به دلیل عدم مدیریت صحیح اقتصاد ملزم به پرداخت آن هستند. تشریح جزییات اخذ مالیات از خودروهای لوکس و نحوه محاسبه مالیات این خودروها در حالی است که در چند روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری با صدور نامه‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان مبنای محاسبات عوارض گمرکی واردات کالا به وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد ابلاغ کرد. در همین حال دیوان محاسبات در نامه‌ای خطاب به سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که تعیین مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودروهای وارداتی با نرخ ارزنیمایی، برخلاف قانون امور گمرکی است. این در حالیست که براساس قانون پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ خودروهای لوکس که در پایان سال۱۴۰۰ قیمت ساخت یا واردات آن، بالای یک میلیاردتومان باشد و قیمت این خودروها توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود مشمول مالیات شده و مالکان این خودروها باید تا بهمن‌ماه سال‌جاری این مالیات را پرداخت کنند. در غیر این صورت قادر به نقل‌وانتقال خودرو نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل‌وانتقال پرداخت کنند. به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی، افراد مشمول مالیات خودروها تا خرداد شناسایی و این موضوع به آنان ابلاغ می‌شود. بنابراین اگر ارزش مجموع خودروهای یک فرد و فرزندان کمتر از ۱۸سال او بیش از یک میلیاردتومان باشد مشمول مالیات می‌شوند و در حالی‌که ارزش خودروی هر یک از زوجین در خانواده کمتر از دو میلیاردتومان باشد، معاف از مالیات خواهند بود. تردیدها بر سر چگونگی نحوه محاسبه مالیات این خودروها و اظهارنظرهای مختلف در این باره در حالیست که بسیاری از این خودروها تا چند ماه پیش در ردیف خودروهای لوکس قرار نداشتند و بسیاری از آن‌ها نیز با سیاست نادرست ممنوعیت واردات تبدیل به خودروهای میلیاردی شده اند که در این شرایط دارندگان این خودروها که تا پیش از این در ردیف افراد معمولی جامعه بودند هم‌اکنون لوکس سوار شناخته شده و مشمول مالیات شده‌اند. این در حالیست که در صورت اجرایی شدن دستور دیوان محاسبات مبنی بر محاسبه عوارض گمرکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هیچ یک از خودروهای فعلی در ردیف خودروهای لوکس قرار نمی‌گیرند. کارشناسان این حوزه مشکل اصلی را مربوط به عدم مدیریت بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه‌ عنوان می‌کنند و هزینه این عدم مدیریت را هم‌اکنون مردم می‌پردازند. مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز پیش از این ضمن عدم توجیه این قانون تأکید کرده بود با اجرایی شدن این قانون کسانی که توانایی نگهداری خودروهای بالای یک میلیاردتومان را ندارند اقدام به تعویض خودروی خود خواهند کرد. وی برخی از دارندگان این خودروها را بازنشستگانی عنوان کرده بود که با پاداش پایان کار خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی خریداری کرده و هم‌اکنون این خودرو با سیاست‌های غلط دولت و تغییر شاخص‌های اقتصادی، هم‌اکنون به بالای یک میلیاردتومان رسیده و طبیعی است این افراد قادر به پرداخت مالیات نبوده و ناگزیر از تغییر خودروی خود هستند. به اعتقاد دادفر؛ اشکال این قانون عدم فهم از خودروی لوکس است چرا که به اعتقاد او، خودروی لوکس دارای قواره خاصی است و معنای خودروی لوکس از خودروی گران، متفاوت است. اگر دولت با سیاست‌های اشتباه به تورم دامن زده و منجر به قیمت‌های میلیاردی شده، مردم نباید تاوان آن را بپردازند.