کودتای ترکیه «ساختگی» بود

    یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، کودتای اخیر در این کشور ساختگی بوده است.به گزارش ایسنا، روزنامه «زمان»‌ چاپ ترکیه در نسخه عربی خود نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به مکالمه‌های تلفنی و ایمیل‌های رمزگذاری‌ شده برخی از مسؤولان آنکارا در جریان کودتای اخیر دست یافته […]

    یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، کودتای اخیر در این کشور ساختگی بوده است.به گزارش ایسنا، روزنامه «زمان»‌ چاپ ترکیه در نسخه عربی خود نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به مکالمه‌های تلفنی و ایمیل‌های رمزگذاری‌ شده برخی از مسؤولان آنکارا در جریان کودتای اخیر دست یافته است.این روزنامه به نقل از مرکز اطلاعات انگلیس نوشت، مسؤولان برجسته ترکیه برنامه‌ریزی‌ کردند که این کودتای ناکام را به ارتش نسبت دهند تا بهانه‌ای برای آغاز پاکسازی گسترده در دستگاه‌های دولتی بیابند.

مجله فوکوس آلمان نیز نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس از همان ابتدای کودتا مکالمات رمزگذاری‌شده دولت ترکیه و درخواستش برای تحویل فتح‌ا…گولن را دنبال کرد و معتقد است در واقع هدف از این‌ها آغاز عملیات پاکسازی برخی اشخاص در ارتش بود.

همچنین گزارش‌ها از ترکیه حاکی از آن است که برای ۴۲ روزنامه‌نگار در این کشور حکم بازداشت صادر شده است.

صدور این حکم در راستای تحقیقات درباره کودتای نافرجام علیه رجب‌طیب‌اردوغان، رییس‌جمهوری این کشور صورت می‌گیرد.

در میان افرادی که حکم جلب آن‌ها صادر شده، چندین روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه هم دیده شده است.

به گزارش بی.بی.سی، نازلی ایلجک، خبرنگار سابق یک روزنامه هوادار دولت که به دلیل انتقاد از دولت اخراج شده بود از جمله این افراد است.

از زمان کودتای نافرجام ترکیه، بیش از ۶۰ هزار کارمند دولت، سرباز و پلیس، معلم و کارمند دولت بازداشت یا برکنار شده‌اند.

وزیر کشور ترکیه نیز می‌گوید عدم دریافت هرگونه پیش آگهی از سوی پلیس ترکیه مبنی بر آغاز کودتا، نشانه نفوذ طراحان این اقدام در شبکه اطلاعاتی پلیس است.

به گزارش آناتولی، افکان‌اعلا، وزیر کشور ترکیه با توجه به این‌که بخش اطلاعاتی پلیس این کشور هیچ‌گونه تلاشی برای پیش آگهی در زمینه وقوع کودتای نافرجام ۱۵ جولای از خود نشان نداده است، از وجود یک تیم نفوذی در داخل نیروهای پلیس ترکیه خبر داد که نقش مغز متفکر این کودتا را ایفا کرده‌اند.

وی در این باره گفت: در روز کودتا، هیچ اطلاع‌رسانی از طرف نیروهای اطلاعاتی پلیس انجام نشد. این نشان می‌دهد که یک تیم نفوذی متفکر در بین آن‌ها وجود دارد. نیرو‌های ارتش باید اطلاع‌رسانی کرده باشند و پلیس هم باید این اطلاعات را دریافت کرده باشد اما این حقیقت که آژانس امنیت ملی ترکیه ۴ یا ۵ ساعت زودتر از ماجرا خبردار شده بود، مانع از پیروزی کودتاچیان شد.

وی افزود: ما رییس ژاندارمری را تغییر دادیم اما نمی‌توانیم بدنه آن را تغییر دهیم حال آن‌که هیچ اطلاعاتی از سوی این دستگاه اجرایی ارایه نشد.

اعلا در نهایت گفت اگر مشکلی که بیش‌تر از آن‌که ناشی از ضعف اطلاعاتی باشد ناشی از ضعف سیستم بود، حل نشود؛ ترکیه ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده شاهد تلاش برای کودتای جدیدی خواهد بود.