آیا تجربههای بیسرانجام در صادرات خودرو تکرار میشود؟ در تازهترین اتفاق کاظم جلالی؛ سفیر ایران در روسیه با فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو در وبیناری ضمن مرور وضعیت بازار خودرو روسیه و امکانات و توانمندیهای صادراتی ایرانخودرو برای حضور در بازارهای هدف بهویژه بازار روسیه، راهکارهای ورود بلندمدت ایرانخودرو برای همکاری با شرکتهای روسی را مورد […]
آیا تجربههای بیسرانجام در صادرات خودرو تکرار میشود؟
در تازهترین اتفاق کاظم جلالی؛ سفیر ایران در روسیه با فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو در وبیناری ضمن مرور وضعیت بازار خودرو روسیه و امکانات و توانمندیهای صادراتی ایرانخودرو برای حضور در بازارهای هدف بهویژه بازار روسیه، راهکارهای ورود بلندمدت ایرانخودرو برای همکاری با شرکتهای روسی را مورد بررسی قرار دادند.به گزارش مناقصهمزایده، در این گفتوگو، حضور مستقیم و ارسال محصولات تولید شده، تولید مشترک در خاک روسیه و صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا، ایجاد شرکت مشترک به منظور همکاری در طراحی، ساخت، فروش و انتقال تکنولوژی، استفاده از ظرفیت خط تولید شرکتهای روسی برای تولید محصولات ایرانخودرو، تولید مشترک و مونتاژ در ایران و سایر زمینههای همکاری از جمله در تولید خودروهای سنگین مورد بررسی دو طرف قرار گرفت و مقرر شد همکاری شرکت ایرانخودرو در قالب سند کمیسیون مشترک و نیز در چارچوب سند کارگروه مشترک صنعتی دو کشور مور پیگیری قرار بگیرد. در این شرایط این پرسش مطرح میشود با توجه به شرایط صنعت خودرو در روسیه و همچنین تجربه پیشین صنعت خودرو ایران در ایجاد سایتهای خارجی و عقیم ماندن برنامههای پیشبینی شده آیا بازار اوراسیا میتواند گزینه خوبی برای خودروسازان ایرانی باشد که این روزها با زیان انباشته بالایی دستوپنجه نرم میکنند؟ فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو در تشریح اثرات این تصمیم میگوید: جلسات مشترک با سفیر نمیتواند راهبردی برای صادرات خودرو به کشور مقصد باشد این در حالیست که در روسیه بازار خودروهای دست دوم باز است و مردم در روسیه میتوانند با پرداخت حدود ۱۵هزار دلار اقدام به خرید یک خودروی بیامو کارکرده از اروپای غربی خریداری کنند در حالی که تعرفه واردات نیز پایین است بنابراین این که انتظار داشته باشیم مردم روسیه تمایل زیادی برای خرید دنا پلاس توربو با قیمت ۳۵ هزار دلار داشته باشند، چندان درست نیست. وی میافزاید: در حالحاضر قیمت دنا پلاس توربو در ایران معادل ۲۵ هزار دلار میشود که با این رقم در بازار روسیه میتوان خودروهای صفر زیادی خریداری کرد حتی امکان خرید بیامو ۵۲۸ مدل ۲۰۱۲ نیز وجود دارد. این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این که شاید اتفاقات جزیی در حوزه صادرات به روسیه انجام شود اما محصولات پیشبینی شده برای صادرات، محصولاتی با بهای تمام شده بالا است که رقبای جهانی بسیار زیادی دارند و این کار صادرات به این کشور را دشوار میکند، تصریح میکند: نمونههای مشابه این خودروها در روسیه با قیمت بسیار پایینی در حال فروش است و حتی در مواردی نصف قیمت خودرویی است که ایرانخودرو در حال فروش آن است. بنابراین نباید راه اشتباه قبل که ایجاد سایت در کشورهای خارجی بود و سرمایه زیادی را به هدر داد را تکرار کرد. زاوه؛ ادامه میدهد: صادرات نیازمند منابع مالی بالایی است و ایرانخودرو باید مشخص کند که در شرایط فعلی و با زیان انباشته بالا، چه محلی برای تأمین این منابع مالی دارد. صادرات ۱۰خودرو با قیمت ۱۰ هزار دلار معادل ۱۰۰ میلیون دلار خواهد شد و باید مشخص شود که محل تأمین این دو هزار میلیارد تومان کجاست. وی با بیان این که واحد صادرات روسیه باید نسبت به یافتن شریکی در روسیه اقدام کند، میافزاید: در بحث واردات نیز خودروسازی روسیه تقریباً به همه شرکتهای خارجی فروخته شده و کارخانجات خارجی در این کشور فعال هستند بنابراین کشوری که نتوانسته صنعت خودروی خود را حفظ کند چگونه میتواند بر صنعت خودرو ایران اثرگذار باشد؟ این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به میلیاردها دلار پول پاشی خودروسازان در سایتهای خارجی و عدم تحقق صادرات اظهار میکند: با وجود سرمایهگذاری انجام شده ارزش فروش و صادرات به ارزش سرمایهگذاری نرسید. موضوع صادرات در ایرانخودرو با توجه به شرایط فعلی یک موضوع فرعی است چرا که خودروهای تولیدی را باید دستکم ۹۰ روزه به توزیعکننده خارجی خود بفروشد که با وضعیت مالی این شرکت این موضوع میتواند تیر خلاص باشد. زاوه؛ درخصوص دستاورد انتقال فناوری از روسها بر اثر این همکاری اظهار میکند: روسها فناوری برای تولیدی در اختیار ندارند و و تنها یک برند به نام لادا دارد که این برند زیرشاخه داچیا به شمار میرود و داچیا نیز در زیرمجموعه رنو قرار دارد بنابراین هرگونه همکاری با لادا مستلزم همکاری با پژو است بنابراین بهترین اقدام همکاری با رنو است. وی تأکید میکند: هیچ شرکتی در روسیه وجود ندارد که بر اثر این همکاری انتقال فناوری به ایران صورت بگیرد ضمن آن که وقتی در همکاری با شرکتهای برتر دنیا موفقیتی حاصل نمیکنید چگونه میتوان در همکاری با یک شرکت معمولی به موفقیت رسید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.