تدوین سند بالادستی درخصوص همکاری‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی با شرکای خارجی

تدوین سند بالادستی درخصوص همکاری‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی با شرکای خارجی گروه خودرو- در دیدار اعضای هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان شد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو و زیان مالی ناشی از این سیاست غلط، خودروسازان و در نتیجه قطعه‌سازان کشور با بحران نقدینگی شدید سال جدید […]

تدوین سند بالادستی درخصوص همکاری‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی با شرکای خارجی

گروه خودرو- در دیدار اعضای هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان شد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو و زیان مالی ناشی از این سیاست غلط، خودروسازان و در نتیجه قطعه‌سازان کشور با بحران نقدینگی شدید سال جدید را سپری خواهند کرد و از اینرو سال سختی در انتظار صنعتگران این حوزه است. از سوی دیگر، تلاش‌های قطعه‌سازان و خودروسازان کشور در زمینه افزایش ساخت داخل محصولات در سال جدید به ثمر می‌نشیند و فرصت‌های مغتنمی ‌برای بهره‌برداری از این تلاش دو ساله به وجود خواهد آمد. همچنین با توجه به شرایط حاکم بر فضای روابط بین‌المللی، از جمله توافقنامه امضاء شده با کشور چین و زمزمه‌های احیای برجام، پیشنهاد شد که یک سند بالادستی درخصوص تعیین خط‌مشی و مسیر همکاری‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی با شرکای خارجی تدوین شود. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در این دیدار، اظهار کرد: پس از آنکه رهبر انقلاب نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدائی‌ها» را برای سال ۱۴۰۰ اعلام کردند، نوعی بسیج عمومی ‌در زمینه‌های مختلف را برای اجرای این موارد و تحقق واقعی جهش‌تولید شاهد بودیم که به‌نظر می‌رسد برای استفاده بهتر از این فرصت، لازم است نوعی هم‌افزایی و هم‌صدایی در فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی شکل بگیرد. آرش محبی‌نژاد؛ ادامه داد: در هفته‌های گذشته، افکار عمومی، به‌ویژه اصحاب رسانه در تماس با انجمن همگن قطعه‌سازی جویای نقطه نظرات اعضای انجمن درخصوص توافقنامه ایران با چین بودند؛ حال آنکه جزییاتی از این امر منتشر نشده و فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی نمی‌توانند اظهارنظر مناسبی داشته باشند. وی گفت: علاوه بر این موضوع، زمزمه‌هایی نیز برای احیای برجام و رفع احتمالی تحریم‌های غرب شنیده می‌شود که می‌تواند به آغاز دور جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی منجر شود؛ از اینرو، لازم است همکاری خودروسازان ایرانی و شرکت‌های خارجی براساس یک سند بالادستی به‌گونهای ریلگذاری شود که تلاش‌ها و دستاوردهای اخیر قطعه‌سازان کشور در زمینه افزایش ساخت داخل، تهدید نشود. علاوه بر دبیر، سایر اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نیز نقطه نظرات و مسائل مرتبط با حوزه کاری زنجیره تأمین خودروسازی کشور را مطرح کردند که استفاده از پتانسیل سایپا برای رفع برخی مشکلات قطعه‌سازان به‌ویژه در امور گمرکی، نقش قطعه‌سازان در پروژه‌های جدید سایپا، استمرار بازدیدها و جلسات مشترک با مدیرعامل سایپا در سال جدید، تکمیل تعدیل قیمت‌های قرارداد قطعه‌سازان و نظم بیشتر در پرداخت مطالبات زنجیره تأمین از جمله مهم‌ترین این موارد بود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نیز در این دیدار با بیان اینکه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، یکپارچگی لازم وجود ندارد، افزود: این صنعت از سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی رنج می‌برد و زیان می‌بیند. هر زمان هم که برای اصلاح این سیاست‌ها اراده‌ای ایجاد می‌شود، برخی امور پوپولیستی مانع ادامه و اجرای برنامه‌های صحیح می‌شود. سیدجواد سلیمانی؛ گفت: در سال ۱۴۰۰ برای تولید ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو در سایپا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و عمده این خودروها، محصولات جدید و به روز خواهد بود و محصولات قدیمی‌را به اندازه‌ای تولید خواهیم کرد که بتوانیم به تعهدات گذشته خود عمل کنیم. سلیمانی؛ با بیان اینکه سالی سخت اما با فرصت‌های خوب پیشرو خواهیم داشت، ادامه داد: بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار محصول شاهین در سال ۱۴۰۰ تولید خواهد شد؛ تولید انبوه آریا را نیز در نیمه نخست امسال آغاز خواهیم کرد و در سال ۱۴۰۱ نیز حداقل سه خودرو جدید توسط سایپا تولید و به روانه بازار خواهد شد.