احتمال افزایش قیمتها در بازار جهانی خودرو گروه خودرو- براساس اطلاعات موجود در وبسایت cars.com از ماه فوریه تا ماه مارس [بهمن و اسفندی که گذشت] فروش خودروهای زیر ۲۵هزار دلار ۱۹درصد کاهش پیدا کرد. برای برخی از مدلهای موجود در بازار هنوز مشوقهای دولتی وجود دارند اما نسبت به سال گذشته این مشوقها ۱۰۰۰ […]
احتمال افزایش قیمتها در بازار جهانی خودرو
گروه خودرو- براساس اطلاعات موجود در وبسایت cars.com از ماه فوریه تا ماه مارس [بهمن و اسفندی که گذشت] فروش خودروهای زیر ۲۵هزار دلار ۱۹درصد کاهش پیدا کرد. برای برخی از مدلهای موجود در بازار هنوز مشوقهای دولتی وجود دارند اما نسبت به سال گذشته این مشوقها ۱۰۰۰ دلار کاهش پیدا کردهاند. براساس اطلاعات موجود در وبسایت ادموندز دات کام Edmunds.com در حالحاضر متوسط قیمت برای خرید خودروی نو در بازار آمریکا ۴۰ هزار دلار است؛ در بخش خودروهای دست دوم، متوسط قیمت در این بازار ۲۳ هزار دلار است. از اینرو در حالحاضر زمان برای خرید خودرو بسیار چالشی است. تقاضا مصرفکنندگان روند افزایشی پیدا کرده در حالی که کمبود شدید تراشه [پردازشگرهای نیمههادی] تولید خودرو را با مشکل مواجه کرده و انبارهای نمایندگیهای فروش و پس از فروش خودروسازان از وجود خودروهای نو خالی شده است. خریدارانی که بهدنبال خودروهای مقرون بهصرفه هستند نه در بازار خودروهای نو و نه دستدوم، گزینههای زیادی در اختیار ندارند. کلسی مایز Kelsey Mays؛ ویراستار ارشد وبسایت کارز داتکام Cars.com میگوید: «بازار در حالحاضر به نفع فروشندگان است تا خریداران، البته نکته این جا است که فروشندگان هم چیز زیادی در چنته ندارند.» یک سال پیش، زمانی که سازندگان خودرو و نمایندگیهای فروش و پس از فروش به دلیل شیوع و گسترش شدید کرونا به تعطیلی کشیده شدند، تراشه سازان، برای جلوگیری از ورشکستگی، ظرفیتهای خود را به صنعت فناوری الکترونیک و اینترنت از جمله لپتاپ، تبلت، تلفنهای هوشمند و کامپیوتر و بازیهای رایانهای اختصاص دادند و حالا با افزایش تقاضا در بخش خودروهای برقی از تأمین پردازشگرهای نیمههادی مورد نیاز خودروسازان بازماندهاند. ایواندروری Ivan Drury؛ از مدیران ارشد وبسایت ادموندز داتکام میگوید: «کمبود تراشه، هرجومرج شدیدی به وجود آورده است اما واقعیت این است که این تراشهها بسیار حیاتی و مهم هستند چون خودروها را تبدیل به کامپیوترهای متحرک کردهاند.» دروری؛ میگوید خیلی از خودروسازان خودروهایشان را تولید کرده و در انبار نگهداری میکنند تا تراشههای مورد نیاز آنها از راه برسد و با نصب آن خودرو را آماده تحویل به مشتری نمایند. این تولیدکنندگان چارهای جز این ندارند چون اگر خودروها را آماده تحویل نگه ندارند مشتریان به گزینههای دیگر رومیآورند. وقتی انبارها خالی میشوند، یافتن خودروی کم قیمت از دسترس خارج میشود. در حالحاضر کسانی که برای خرید به وبسایت cars.com مراجعه میکنند مشاهده کردهاند که خودروهای زیر ۲۵ هزار دلار رو به کاهش هستند و از ماه بهمن تا اسفند گذشته ۱۹ درصد کاهش نشان دادهاند. در انبار خودروسازان و نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش فقط به تعداد ۳۸ روز نیاز مردم خودرو موجود است. در حالی که در وضعیت عادی انبارها برای تأمین نیاز ۶۵ تا ۷۰ روز آمادگی دارند. زمانی که انبارها خالی میشوند آن چه میماند به مراتب گرانتر است. انتظار میرود که این کمبود تراشه تا آخر تابستان یا شاید حتی آخر پاییز امسال ادامه پیدا کند. هر چند که همه خودروسازان و همه مدلها به یک اندازه آسیب ندیدهاند. دروری؛ میگوید: «برای خیلی از کسانی که به یک برند وفادار بودند الان وقت آن رسیده است که برندهای دیگر را امتحان کنند. خودروهایی وجود دارد که همان امکانات و لوازم یا همان رنگ را دارند… اما از برند دیگری هستند.» هر چند که دیگر مثل سابق برای خرید خودرو مشوقهای متنوعی وجود ندارد با این حال برخی از مدلها هستند که هنوز تخفیف خوردهاند. براساس اطلاعات وبسایت جیدیپاور و الامسیاتومتیو بهطور متوسط مشوقهای خودرو حدود ۳,۵۲۷ دلار هستند در حالی که در ماه مارس ۲۰۲۰ به طور متوسط ۴,۴۱۵ دلار و در ماه مارس ۲۰۱۹ حدود ۳,۷۸۹ دلار بودند. به طور دقیقتر بهعنوان مثال شورولت در مدل اکویناکس خود بین ۳,۵۰۰ تا ۶,۵۰۰ دلار در ورژنهای مختلف تخفیف قائل میشد. بعد از تخفیف قیمت این خودرو بین ۲۱ تا ۳۸ هزار دلار بود. جیپ مدل رنیگید Renegade با تخفیف دو تا شش هزار دلاری بین ۲۰ تا ۳۳ هزار دلار به فروش میرسد. البته هنوز هم برای خیلی از این مدلها و ورژنها جا برای چانهزنی و تخفیف وجود دارد. قیمت متوسط خودروهای دست دوم بالای ۵٫۵ سال حدود ۱۷ هزار دلار است. در بازار آمریکا نرخ بهره متوسط برای خرید خودروی نو ۴٫۵ درصد و برای خودروهای دست دوم ۸٫۱ درصد است. این نکته هم شایسته یادآوری است که هر چقدر طور دوره باز پرداخت بیشتر میشود (مثلا از ۲۴ ماه به ۳۶ یا ۴۸ ماه) بهطور طبیعی نرخ بهره و در نتیجه قیمت نهایی خودرو بیشتر میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.