نرخ سود بانکی برای تولیدکننده ایرانی توجیه ندارد

عضو اتاق بازرگانی نرخ سود بانکی برای تولیدکننده ایرانی توجیه ندارد علی‌اصغر‌جمعه‌ای گفت: سیاست کاهش نرخ سود بانکی باید ادامه داشته باشد چرا که نرخ‌های فعلی به رغم کاهش‌، همچنان برای تولید توجیه اقتصادی نداشته و تولید‌کننده ایرانی قادر به رقابت با سایر کشور‌ها نیست. رییس اتاق بازرگانی سمنان درباره تأثیرات کاهش نرخ سود بانکی […]

عضو اتاق بازرگانی

نرخ سود بانکی برای تولیدکننده ایرانی توجیه ندارد

علی‌اصغر‌جمعه‌ای گفت: سیاست کاهش نرخ سود بانکی باید ادامه داشته باشد چرا که نرخ‌های فعلی به رغم کاهش‌، همچنان برای تولید توجیه اقتصادی نداشته و تولید‌کننده ایرانی قادر به رقابت با سایر کشور‌ها نیست.

رییس اتاق بازرگانی سمنان درباره تأثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر رونق اقتصادی کشور به تراز گفت: قطعاً کاهش نرخ سود بر اقتصاد کشور اثر‌گذار است اما باید اذعان کرد این مؤلفه تنها یکی از مؤلفه‌های مورد نیاز برای ایجاد رونق اقتصادی است. ما نباید صرفاً از کاهش نرخ سود بانکی انتظار ایجاد معجزه در اقتصاد داشته باشیم.

جمعه‌ای افزود: سیاست کاهش نرخ سود بانکی باید ادامه داشته باشد چرا که نرخ‌های فعلی به رغم کاهش‌، همچنان برای تولید توجیه اقتصادی نداشته و تولید‌کننده ایرانی قادر به رقابت با سایر کشور‌ها نیست.

وی اظهار کرد: طبق آمار موجود، کشورهای همسایه و هم سطح ما دارای بهره‌های بانکی تک رقمی هستند که این موضوع یک مزیت نسبی برای بخش تولید این کشور‌ها محسوب می‌شود.

جمعه‌ای ادامه ‌داد: هرچقدر خوشبینانه به موضوع کاهش نرخ سود بانکی نگاه کنیم باز، این اتفاق به تنهایی تأثیر چندانی در تولید کشور نداشته و به تنهایی چاره ساز نیست.

رییس اتاق بازرگانی سمنان با اشاره به دوران پسابرجام و ماحصل سفرهای هیأت‌های تجاری به ایران تصریح ‌کرد: بعد از برجام باید مؤلفه‌های دیگری هم از طرف هیأت‌ها و مذاکره‌کنندگان ما و هم از طرف خود تولیدکننده و صادرکنندگان ما فعال شود.

وی افزود: به هر حال اقدامات اولیه و تفاهماتی بین طرفین صورت گرفته است اما واقعیت این است که هنوز زمینه برای برقراری روند عادی مبادلات اقتصادی با دنیا فراهم نشده است.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان‌ کرد: به نظر می‌رسد این اتفاق نیازمند فعال شدن آیتم‌های دیگری مانند تسهیل مبادلات پولی، وضع تعرفه‌ها و… است که تا‌کنون این اتفاق نیفتاده است.

جمعه‌ای ضمن مفید دانستن سفر هیأت دولت به استان سمنان اظهار کرد: در این سفر مصوباتی به تأیید و تصویب هیأت دولت رسید که اقدامات اولیه اجرای این مصوبات نیز در حال اجرا بوده و با توجه به مسایل و امکانات مالی و بودجه‌ای کشور پیش می‌رود که البته محقق شدن این مصوبات به زمان زیادی نیازمند است.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به سؤال تراز درباره دلایل علاقه دولت به صنایع بزرگ و غفلت از بنگا‌ه‌های کوچک و متوسط گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که صنایع بزرگ بیش‌تر در مونیتور شرکت‌های دولتی هستند.

وی ادامه‌ داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری یکی از مطالبات ما دخیل شدن بخش خصوصی در صنایع بزرگ است.

 

جمعه‌ای در خاتمه خاطرنشان‌ کرد: اگر چه دولت در برنامه‌ریزی‌‌ها به صنایع کوچک و متوسط هم توجه دارد منتهی در زمان تخصیص بودجه به واسطه این‌که خود دولت و دستگاه‌های حاکمیتی عموماً متولی این صنایع هستند، دسترسی آن‌‌ها نیز به منابع بیش‌تر بوده و بهره بیش‌تری از تخصیص منابع می‌برند.