کارشناسان مجازی از اصلی‌ترین دلیل مشکل ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک

کارشناسان مجازی از اصلی‌ترین دلیل مشکل ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک امیرحسین جلالی؛ نائب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی استان تهران، از مشکلات قطعه‌سازان با گمرک خبر داد و گفت: مدتی است به دلایل نامعلوم مسیر ترخیص قطعات نیمه‌ساخته و مواداولیه برخی از قطعه‌سازان قرمز و امور ترخیص به […]

کارشناسان مجازی از اصلی‌ترین دلیل مشکل ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک

امیرحسین جلالی؛ نائب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی استان تهران، از مشکلات قطعه‌سازان با گمرک خبر داد و گفت: مدتی است به دلایل نامعلوم مسیر ترخیص قطعات نیمهساخته و مواداولیه برخی از قطعه‌سازان قرمز و امور ترخیص به کارشناسان مجازی واگذار شده که به دلیل عدم آشنایی با ماهیت کالا، ترخیص قطعات و مواداولیه حتی تا چند ماه به تعویق می‌افتد. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرحسین جلالی؛  اظهار کرد: این تعویق سبب توقف خطوط تولید قطعه‌سازان و ایجاد تأخیر در ترخیص مواداولیه و قطعات می‌شود. به‌دنبال این زنجیره، خودرو ناقص تولید و در کف پارکینگ خودروسازان انباشته می‌شود و در نهایت نارضایتی خریداران خودرو را به دنبال دارد. علاوه بر آن به دلیل خواب کالا در گمرک، از نظر مالی باعث افزایش دوره گردش نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان می‌شود. وی ادامه داد: قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده که برای مثال یک جز آن را از خارج سفارش و با طی مسیری وارد گمرک می‌کنیم، در این وهله انبوهی از مشکلات آغاز می‌شود. هرچه کالا دیرتر وارد زنجیره تولید شود، چرخه نقدینگی دیرتر می‌شود که افزایش قیمت‌ها و عدم دستیابی به مقیاس اقتصادی را به همراه دارد. جلالی؛ با اشاره به اینکه اگر گمرک در مورد مسیر قرمز و سبز به ما خبر دهد روند تولید دچار مشکل نمی‌شود، افزود: روش‌های جدیدتری برای راستی‌آزمایی ماهیت کالا از جمله اخذ تعهد مرور زمان و بازبینی بعد از ترخیص وجود دارد که قطعاً هوشمندان‌ تر است. زمانی که کالا اظهار شده و حقوق و عوارض را پرداخت کردیم، اجازه دهند کالا به طور کامل ترخیص و تنها چند نمونه نزد گمرک قرار گیرد و راستی‌آزمایی و مابقی تشریفات، بعد از ترخیص انجام شود. با استفاده روش‌های نوین هم زمان ترخیص کاهش می‌یابد و هم از سوء‌استفاده کارشناسان مجازی که امری متداول است، جلوگیری می‌شود. وی با تأکید بر اینکه همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند تا فرآیند تولید داخل در کشور مرتفع و موانع تولید برداشته شود، اظهار کرد: اثر تحریم‌های داخلی که درحال رخ دادن است از تحریم‌های خارجی بدتر و حذف آن‌ها دشوارتر است. منظور از تحریم‌های داخلی همان مقررات دست‌وپاگیر و موانع سیاست‌گذاری‌های ناهماهنگ است که باید در سال مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید داخلی، مرتفع شود.