شرایط کاهش قیمتها در بازار خودرو در حالیکه عرضه خودرو در بورس از سوی کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده است، یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که این اقدام رانتی است و تنها راه نجات بازار خودرو، رقابتی کردن فضا برای خودروسازان است که با آزاد شدن واردات خودرو با تعرفه پایین محقق میشود. به […]
شرایط کاهش قیمتها در بازار خودرو
در حالیکه عرضه خودرو در بورس از سوی کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده است، یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که این اقدام رانتی است و تنها راه نجات بازار خودرو، رقابتی کردن فضا برای خودروسازان است که با آزاد شدن واردات خودرو با تعرفه پایین محقق میشود. به گزارش مناقصهمزایده، کمیسیون صنایع مجلس روز گذشته از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد که طبق این مصوبه، خودروسازان باید خودروهای تعیین شده توسط شورایرقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند و قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط شورایرقابت تعیین میشود. همچنین، مابهالتفاوت حاصله از قیمت مصوب شورایرقابت و فروش خودروها در بورس کالا، در اختیار نهضت قطعهسازی و خرید تجهیزات حملونقل عمومیقرار میگیرد. میثمهاشمخانی؛ کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشوری در دنیا وجود ندارد که خودرو همزمان دو قیمت داشته باشد و در بورس عرضه شود، اظهار کرد: ساختار بازار خودرو از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تقریبا پنج برابر کل یارانه نقدی سالانه رانت ایجاد کرده است که سوءاستفادههای زیادی از این بابت صورت گرفت. وی افزود: نه تنها پیش از این کشوری قصد عرضه خودرو را نداشته است بلکه در آینده هم این کار را انجام نمیدهد اما اگر ما میخواهیم بر این اقدام اشتباه پافشاری کنیم، یک مسأله پیش میآید که مازاد پولی که باقی میماند، چه میشود، زیرا شورایرقابت یک قیمتی را برای خودرو تعیین میکند که در بورس با قیمت بیشتری متقاضایی دارد و باید مشخص شود که مابه تفاوت این دو قیمت را چه کنیم؟ این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: پیشنهاد مجلس این است که این پول برای نهضت قطعهسازان و خرید تجهیزات حملونقل عمومیصرف شود که تجربه چند دهه نشان میدهد، نه تنها این پول به بخش حملونقل عمومیکشور پرداخت نشده بلکه بودجه جاری این بخش نیز از بین رفته است. هاشمخانی؛ افزود: درباره نهضت قطعهسازان نیز این سؤال پیش میآید که مشکل قطعهسازان چیست که باید این پول به آنها داده شود؟ مشکل قطعهسازان این است که خودروسازان زیان ده شدند و نمیتوانند پول آنها را بدهند. در حالت عادی به جای اینکه پول را به خودروسازان بدهیم تا آنها بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت کنند، تصمیم گرفته میشود تا این پول به چه قطعهسازی داده شود یا نشود. وی با بیان اینکه قطعهسازان از این به بعد به جای ارتقای کیفیت محصولات خود، سعی میکنند تا به آن پول دست پیدا کنند، گفت: برای بهبود اوضاع بازار خودرو در کشور باید اجازه داده شود تا خودرو با تعرفه پایین وارد شود، از این طریق قیمتها با ثبات، یکنواخت و شفاف برای همه نهتنها کسانی که در بختآزمایی برنده میشوند، کاهش مییابد و سوءاستفادههایی هم صورت نمیگیرد. این کارشناس اقتصادی در پایان با تأکید براینکه تنها راهکار مناسب برای خودرو این است که شورایرقابت قیمت را تعیین نکند و عرضه و تقاضا در بازار تعیین کند، بیان کرد: برای اینکه مانع گران فروشی خودرو شویم باید خودروسازان رقیب داشته باشند که این امر هم با آزادسازی واردات خودرو محقق میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.