سازمان ملی استاندارد حامی ‌مصرف‌کننده است

رئیس سابق سازمان ملی استاندارد سازمان ملی استاندارد حامی ‌مصرف‌کننده است گروه خودرو- رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، درخصوص ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: به نظر می‌آید که خودروسازان اکنون واقعاً در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می‌کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استاندارد‌های لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه […]

رئیس سابق سازمان ملی استاندارد

سازمان ملی استاندارد حامی ‌مصرف‌کننده است

گروه خودرو- رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، درخصوص ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: به نظر می‌آید که خودروسازان اکنون واقعاً در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می‌کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استاندارد‌های لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریم‌ها واقعاً سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند. نیره پیروزبخت؛ رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی ‌مصرف‌کننده است و باید در حمایت از مصرف‌کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریم‌ها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودرو‌های با کیفیتتری باشیم. پیروزبخت؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودروها مورد تأیید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامه‌ای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدل‌های خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگی‌ها صورت گیرد شاید یکی از برنامه‌های بازدید این باشد که بیشتر در جریان استاندارد‌ها باشیم. رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، با اشاره به رعایت استاندارد‌های ۸۵گانه خودرو گفت: استاندار‌های ۸۵گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش می‌رود. در این برنامه یک تا دو برنامه تقدم یا تأخیر دارد که انجام می‌شود. وی در پاسخ به اینکه با شرایط خاصی که صنعت خودرو در سال‌جاری با آن روبه‌رو شده و پیش‌بینی وضعیت این صنعت با توجه به تحریم‌های پیشرو، آیا از سازمان استاندارد درخواستی به منظور مدارا با خودروسازان برای رعایت استاندارد‌های ۸۵گانه خودرویی شده است یا خیر؟ بیان کرد که هنوز چنین مسأله‌ای از سوی هیچ بخشی به ما اعلام نشده است، اما سازمان استاندارد نیز جزیی از مجموعه دستگاه‌های کشور است و می‌دانیم که تحریم قطعات خودرو جزء تحریم‌های اولیه است و به تبع آن برای صنعت خودروسازی کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند. حال شریعتی؛ رئیس جدید سازمان ملی استاندارد، در یک نشست خبری اظهار کرد: به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها، اجرای برخی از استاندارد‌ها تعلیق شده و در حال‌حاضر بیش از ۷۶ مورد از استاندارد‌های ۸۵گانه در صنعت خودروسازی اجرایی می‌شود. سازمان ملی استاندارد تأییدیه آزمایشگاه‌های اروپایی را در مورد رعایت این استاندارد‌ها از خودروسازان خواسته و آن‌ها نیز در حال اجرای آن هستند. این بدان معناست که رعایت استاندارهای ۸۵گانه برای خودروسازان الزام نبوده و آنها بدون رعایت این استانداردها خودرو تولید می‌کردند؟ به گفته این مقام مسؤول، در حال‌حاضر رعایت ۷۶ استاندارد الزامی‌است، اما اگر استاندارد‌های ۸۵گانه عملی شوند، خودروساز‌ها می‌توانند در بازار‌های منطقه و جهانی حضور پیدا کنند و ارزآوری داشته باشند. این مقام مسؤول با بیان اینکه در جلسه آینده شورای‌عالی استاندارد در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اگر این شورا بپذیرد فرصت مجددی به خودروسازان برای هفت استاندارد یاد شده داده می‌شود و اگر نپذیرفت به‌ناچار برخی دیگر از خودرو‌ها از خط تولید خارج خواهند شد. وی در ادامه با بیان اینکه در موضوع انرژی، با احصاء مصرف انرژی، تدوین استاندارد‌های مربوطه و بازنگری و به‌روزرسانی آنها، سعی شد تا به‌گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان بتوانند با علم و آگاهی از محصولات به تصمیم‌گیری بپردازند، تصریح کرد: در این راستا دفتر صنایع انرژی‌بر ایجاد شده و اکنون بررسی ۳۴ صنعت که به‌نظر می‌رسد مصارفی بیش از حد استاندارد داشتند را در برنامه است. منظور صنایعی است که در سه سال گذشته به اندازه ۴۰ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف کرده‌اند و آلودگی‌های متعددی را ایجاد کردند. اسامی‌این صنایع به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اعلام می‌شود تا واحد‌های با مصرف زیاد جریمه شده و آن‌هایی که مصرف بهینه دارند از محل همین جریمه‌ها تشویق شوند.