واکسن پاکبان آفرین‌، آفرین!

                                          حرف‌های خودی و بی‌خودی واکسن پاکبان آفرین‌، آفرین!     جناب کرونا هر روز شعبده‌ای جدید و خلاقیتی نو رو می‌کند و کلاً مدلش سورپرایز و غافلگیری است‌، آن از نحوه سرایت و واگیری‌اش که بعد از یک‌سال‌ونیم هنوز و هر روز روشی نو و پرده‌ای جدید رونمایی می‌کند و یا متخصصان و پزشکان از […]

                                          حرف‌های خودی و بی‌خودی

واکسن پاکبان آفرین‌، آفرین!

    جناب کرونا هر روز شعبده‌ای جدید و خلاقیتی نو رو می‌کند و کلاً مدلش سورپرایز و غافلگیری است‌، آن از نحوه سرایت و واگیری‌اش که بعد از یک‌سال‌ونیم هنوز و هر روز روشی نو و پرده‌ای جدید رونمایی می‌کند و یا متخصصان و پزشکان از ایده و کشف و دست‌یافته‌ای متفاوت با گذشته حرف می‌زنند و این از جهش و دگرگونی ژنی و تغییر رفتار و انگلیسی و هندی و برزیلی‌اش‌، این نیم‌وجب ویروس‌! از بس که بدذات و منحوس است هر روز یک بازی درمی‌آورد و مثل برخی عزیزان شبه‌متخصص و عامل به علوم غربی و شرقی و غریبه و عجیبه، نسخه‌ای جدید برای مردم می‌پیچد و البته آنقدری معرفت دارد که برای به کرسی نشاندن حرف خود از تحقیقات خاور دور و باختر نزدیک و سنت و مذهب و علوم ماورایی‌، مایه نگذارد‌، کارش را می‌کند‌، گوشش هم بدهکار هیچ ادعایی نیست!

    حالا می‌گوییم ویروس است و قصد و هدفش معلوم و انتظاری نمی‌رود که اهل ملاحظه و صافی و راستی باشد‌، این رفتار عجیب و غریب و پیچ در پیچ واکسن‌اش را کجای دلمان بگذاریم‌، اینکه دیگر ساخته دست بشر دو پای آدم حسابی است، این دیگه چرا؟!

    یک روز می‌گویند تا دو هفته دیگر می‌آید‌، دو هفته که هیچ دوماه هم گذشته و نیامده‌، واکسن هستی که باش ولی حرف زدی پایش بایست این که نمی‌شود از دست خودمان بکشیم‌، از آن ویروس بکشیم‌، از تو تازه به‌دوران رسیده هم بکشیم؟!

حالا می‌گوییم آن مدل خارجی است و زبان آدمیزاد ایرانی‌الاصل را نمی‌فهمد و یا حرف و حسابش درست و دقیق است ولی ما گوش‌مان سنگین است و با زبان بیگانه‌، بیگانه‌! اما دیگر از همزاد وطنی‌اش انتظار می‌رود که دست از گرگم به‌هوا و قایم‌باشک بردارد و زودتر تکلیف‌ها را معلوم کند فروردین هم تمام شد و اردیبهشت هم چون برق در حال گذر است، دست بجنبانید که وقت تنگ است و اعمال بسیار!

    یکی دیگر از شعبده‌های جناب واکسن که زبان‌مان لال بیشتر به معجزه شبیه است تا شعبده و البته اخیراً و همچین قضاقورتکی از پس پرده برون افتاد وگرنه قرار نبود کسی به این هنر جناب واکسن پی ببرد‌، این است که می‌تواند آن‌دسته از مقامات و مسؤولین شهری و شهردار و شورای‌شهری که به امتیاز ناراستی و ناصافی مفتخر هستند را به طرفه‌العینی به پاکبان تبدیل کرده و بعد از واکسینه شدن به هیبت قبلی برگردانده تا همچنان به خدمت خلق مشغول و متعهدانه و مسؤولانه به وظایف خود عمل کنند!

    ما که هوشنگ‌خان هستیم و کلی دنیادیده و سرد و گرم چشیده‌ایم‌، به جنابتان می‌گوییم که این جناب واکسن از این دست بازی و ترفند و شعبده‌ها بسیار دارد (کجاشو دیدید!) دیر نیست که در صف پیران کهنسال‌، عده‌ای جوان برومند و میان‌سال تنومند! واکسینه شوند و در فاز بعدی به یک‌باره تعداد آتش‌نشان و خلبان و معلم و خبرنگار کشور چند برابر شده تا حضرات شبه‌مسؤول از واکسن حظ‌وافر ببرند! بماند که هنوز معلوم نیست که کادردرمان چه مدیران و مسؤولان گران‌سنگی را به خود دیده که نه قبل و نه بعد دیگر آنها را نخواهد دید!

    حرف ما را کسی نمی‌خرد‌، اما خدمت حضرات مسؤول و وزیر و بازرس و دادستان و هرکسی که زور و بنیه‌ای دارد و دستش به یقه این جنابان یقه‌سفید می‌رسد‌، عرض می‌کنیم که از مسؤولی که آنقدر جان‌عزیز است و سر خود معطل که برای زدن واکسن‌، همه قوانین و مقررات و اخلاق و سلامت و شرع و عرف را زیر پا می‌گذارد‌، انتظار خدمت به مردم و تعهد به وظیفه و احساس مسؤولیت‌، آرزویی است محال‌، خود دانید …‌!

        

                                                            هوشنگ‌خان