خارج کردن بازار از حالت مهندسی فعلی به بازار رقابتی خودروسازان بخشخصوصی میتوانند با حمایتهای دولت و رفع موانع در زمینه افزایش تولید بیش از گذشته نقشآفرینی کنند. در این باره بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خودروکار، اظهار کرد: در بازار خودروی ایران، بخش اصلی به دست خودروسازان دولتی است و اگر […]
خارج کردن بازار از حالت مهندسی فعلی به بازار رقابتی
خودروسازان بخشخصوصی میتوانند با حمایتهای دولت و رفع موانع در زمینه افزایش تولید بیش از گذشته نقشآفرینی کنند. در این باره بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خودروکار، اظهار کرد: در بازار خودروی ایران، بخش اصلی به دست خودروسازان دولتی است و اگر دولت بخواهد برنامه جامع برای توسعه صنعت خودروسازی داشته باشد باید این چند خودروساز را آزاد بگذارد. وی ادامه داد: آزاد گذاشتن خودروسازان دولتی به معنای واردات بیقید و شرط نیست، بلکه رقابت را در این صنعت افزایش داده و به خودروسازان خصوصی امکان میدهد آزادانه خودرو تولید کرده و ساخت داخل را افزایش داده و از ظرفیت قطعهسازان استفاده کنند. این کارشناس صنعت خودرو، اضافه کرد: درواقع در کنار رقابت خودروسازان دولتی و خودروسازان خصوصی و آزادسازی واردات هدفمند صنعت خودرو در تمامی ابعاد خود رشد خواهد کرد. بدون شک خودروسازان خصوصی میتوانند در رشد این صنعت نقش داشته اما باید بازار از حالت مهندسی فعلی خارج و به حالتی تبدیل شود که رقابت در آن مرحله به مرحله رشد و معنا پیدا کند. صدرایی؛ درباره نقش خودروسازان بخشخصوصی در ایجاد ارتباط با خودروسازان خارجی در صورت رفع تحریمها، بیان کرد: بدون شک خودروسازان خصوصی میتوانند در این زمینه نقشآفرینی داشته باشند. درواقع این پتانسیل در ایران وجود داشته و به دلیل وضع تحریمها این پتانسیلها بالفعل نشده است. با رفع تحریمها بسیاری از شرکتها با جذب نیروهای مجرب میتوانند با خودروسازان جهانی وارد تعامل شوند. وی در ادامه تصریح کرد: زمانی میتوانیم شاهد این اتفاق در صنعت خودرو باشیم که به لحاظ سیاسی و اقتصادی به ثبات رسیده و قوانین مشوق تولید باشند. خودروساز خارجی زمانی در ایران فعالیت میکند که با ثبات اقتصادی و قوانین مواجه باشد. باید بحثهای باندبازی و ارتباطها کنار رفته و صنعت خودرو به عنوان یک صنعت سالم وارد میدان شود. نتیجه چنین اتفاقی برد-برد و به نفع صنعت و مشتری خواهد بود. صدرایی؛ درباره وضعیت بازار خودرو در ششماهه دوم سال۱۴۰۰ در صورت رفع تحریمها پیشبینی کرد: در صورت رفع تحریمها و ورود خودروسازان جهانی، از نظر روانی در مردم امیدی ایجاد میشود که تنوع محصول را به همراه خواهد داشت. از سویی دیگر؛ خودروسازان دولتی و خصوصی باید رقابت را افزایش دهند. هر بخشی که محصولات باکیفیتتری تولید کند برنده این رقابت خواهد بود.تعامل خودروسازان بخشخصوصی با شرکتهای خارجی میتواند وضعیت بازار این صنعت را بهبود بخشیده و به کیفیت محصولات داخلی بیفزاید اما همانطور که اشاره شد لازمه تحقق این امر پس از رفع تحریمها، ثبات در قوانین و مقررات است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.