مناقصات ICT در راستای بومی‌سازی و تحقق شعار «جهش‌تولید»

مناقصات ICT در راستای بومی‌سازی و تحقق شعار «جهش‌تولید» مسؤول کمیته بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات، با بیان اینکه صنعت ارتباطات در تولید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به خودباوری رسیده است، گفت: شعار «جهش‌تولید» در این بخش محقق شد. علی‌اصغر انصاری؛ در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در […]

مناقصات ICT در راستای بومی‌سازی و تحقق شعار «جهش‌تولید»

مسؤول کمیته بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات، با بیان اینکه صنعت ارتباطات در تولید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به خودباوری رسیده است، گفت: شعار «جهش‌تولید» در این بخش محقق شد. علی‌اصغر انصاری؛ در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در سال۹۹ که به نام «جهش‌تولید» نام‌گذاری شده بود، در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، سولوشن (راه‌حل) و بخش‌های اکتیو و پسیو در تولید به خودباوری رسیده و اپراتورها، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مصرف‌کننده این تجهیزات نیز به این باوری رسیده‌اند که از تولید داخل استفاده کنند. وی با بیان اینکه بخش‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در حال شکل‌گیری است تا کیفیت محصولات داخلی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز از محصولات داخلی استفاده شود، ادامه داد: در این زمینه نیاز است که اپراتورها و دستگاه‌های اجرایی مصرف‌کننده تجهیزات ICT ، برای دوسال آینده نیازمندی‌های خود را برای تجهیزات و توسعه شبکه به تولیدکنندگان اعلام کنند. مسؤول کمیته بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات، گفت: تحقق شعار «جهش‌تولید» در سالی که گذشت با یک کار جهادی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، وزارت صمت، اپراتورها، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سندیکای صنعت مخابرات ایران صورت گرفت. البته نقاط ضعف‌هایی نیز وجود داشت اما از آنجایی که همه دست‌اندرکاران به تولید ملی باور دارند، بسیاری از مشکلات رفع شده است. وی با اشاره به برگزاری دو دوره نمایشگاه دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در سال۹۹، ادامه داد: این نمایشگاه نیز سبب تسریع در روند تولید بومی‌شد. به‌نحوی که مصرف‌کننده و تولیدکننده توانستند نیازمندی‌ها و توانمندی‌های متقابل را شناسایی کنند. از اینرو مقرر شده است که هر چهار ماه یکبار نمایشگاه دستاوردهای تجهیزات بومی‌را در پژوهشگاه ICT برگزار کنیم تا بتوانیم از برنامه‌ها و تولیدات جدید تولیدکنندگان داخلی مطلع شویم. انصاری؛ با اشاره به تولید تجهیزات زیرساخت ارتباطی و زیرساخت اطلاعاتی در کشور که قابلیت استفاده در شبکه ملی اطلاعات را دارند، افزود: البته هیچ زمان نمی‌توان ادعا کرد که صفر تا صد تمامی‌تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم. کما اینکه حتی چین هم تمامی‌تجهیزات مخابراتی شبکه خود را در داخل کشورش تولید نمی‌کند. از اینرو هدف از تولید تجهیزات در داخل کشور و برگزاری مناقصات خرید تجهیزات بومی، ایجاد اشتغال و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور به‌عنوان یک مزیت است. وی تأکید کرد: تجهیزاتی که هم‌اکنون توانایی تولید آن در داخل کشور وجود دارد، برای استفاده در شبکه ملی اطلاعات کارآیی داشته و قابل مقایسه و رقابت‌پذیر با نمونه خارجی است. برای مثال در سیستم انتقال نوری، تجهیزات بومی‌ما رقابت‌پذیر با نمونه خارجی است و در زمینه تولید روتر و مسیریاب نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. به گفته انصاری؛ شعار «جهش‌تولید» نقشه‌راه و راهبردی برای فعال کردن بخش تولید در حوزه ICT و رشد و توسعه این حوزه بوده که در سال ۹۹ تا حد زیادی از آن محقق شده است.