دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران-۶ ۱۰-۳- امتیاز معاملات آتی سقف امتیاز قراردادهای آتی معامله شده ۷ امتیاز است. ارزش قراردادهای معامله شده شامل قراردادهای آتی خرید و فروش هر کارگزار در طی دوره مورد ارزیابی محاسبه شده و با عدد (A) که از فرمول زیر محاسبه میشود، مقایسه میگردد و به ازاي هر یک […]
دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران-۶
۱۰-۳- امتیاز معاملات آتی
سقف امتیاز قراردادهای آتی معامله شده ۷ امتیاز است. ارزش قراردادهای معامله شده شامل قراردادهای آتی خرید و فروش هر کارگزار در طی دوره مورد ارزیابی محاسبه شده و با عدد (A) که از فرمول زیر محاسبه میشود، مقایسه میگردد و به ازاي هر یک درصد بیشتر از عدد A، امتیاز در نظر گرفته میشود. مجموع امتیازات بیش از سقف تعیین شده نخواهد بود. اعداد استثنایی از محاسبات کنار گذاشته میشوند.
معیار ۱۱: تعداد مشتریان:
امتیاز تعداد مشتریان شرکت کارگزاری به شرح بندهای ۱۱-۱ و ۱۱-۲ زیر محاسبه میگردد. جمع امتیاز این دو بند (۱۱-۱ و ۱۱-۲) امتیاز تعداد مشتریان کارگزاری را تشکیل داده که سقف آن حداکثر ۳۰ امتیاز در نظر گرفته میشود.
۱۱-۱- امتیاز تعداد مشتریان معاملات کالای کارگزاری
امتیاز تعداد مشتریان کارگزاری در بخش معاملات کالا که سقف آن ۲۰ امتیاز خواهد بود، حاصل جمع امتیازات مطابق بندهای ۱۱-۱-۱ و ۱۱-۱-۲ میباشد. لازم به ذکر است امتیاز تعداد مشتریان به تفکیک گروه محصولات فلزی، فرآوردههای نفت و پتروشیمی و محصولات کشاورزی محاسبه میگردد.
۱۱-۱-۱- امتیاز تعداد مشتریان معاملات کالای کارگزاری برای هر گروه کالایی جداگانه و به شرح ذیل محاسبه میگردد، امتیاز تعداد مشتریان هر گروه کالایی حداکثر ۸ امتیاز است. جمع امتیازات تعداد مشتریان هر گروه کالا، امتیاز کل تعداد مشتریان کالایی را تشکیل میدهد و سقف آن حداکثر ۲۰ امتیاز خواهد بود.
الف) ابتدا txi ، dxi ، vxi به شرح زیر محاسبه میگردد:
txi = نسبت تعداد دفعات معاملات مشتری ti = تعداد دفعات معاملات یک مشتری کارگزاری در دوره بررسی
dxi = نسبت تعداد روزهای معاملات مشتری di = تعداد روزهای معاملات یک مشتری کارگزاری در دوره بررسی
vxi = نسبت ارزش هر دفعه معامله مشتری vi = متوسط ارزش هر دفعه معامله یک مشتری کارگزاری در دوره بررسی
T = متوسط تعداد دفعات معاملات مشتریان است که از تقسیم تعداد دفعات معاملات کل بورس کالا بر تعداد مشتریان فعال در دوره بررسی به دست میآید.
D = متوسط تعداد روزهای معاملات مشتریان است که از تقسیم جمع تعداد روزهای معاملات کل مشتریان بازار بر تعداد مشتریان فعال در دوره رسیدگی به دست میآید.
V = متوسط ارزش هر دفعه معامله کل مشتریان است که از تقسیم ارزش کل معاملات بر تعداد دفعات کل معاملات در دوره رسیدگی به دست میآید.
لازم به ذکر است سقف txi و dxi هر یک ۲ امتیاز و سقف vxi برابر ۱ میباشد.
ب) سپس امتیاز هر مشتری(i C) به شرح زیر محاسبه میگردد (سقف امتیاز هر مشتری ۸/۱ است):
که در آن ۱α ضریب تعدیل است و به گونهای تعیین میشود تا امتیاز مشتری کارگزاری متناسب با امتیاز مشتریان معاملات قراردادهای آتی کارگزاری به دست آید.
ج) با توجه به متوسط تعداد مشتریان هرکارگزاری امتیاز تعداد مشتریان کارگزاری به شرح زیر به دست میآید:
n = تعداد مشتریان کارگزار مورد بررسی
N = مجموع تعداد مشتریان فعال همه کارگزاران در دوره بررسی
B = تعداد کل کارگزاران فعال در دوره بررسی
۱۱-۱-۲- امتیاز تعداد مشتریان جدید کارگزاری که برای اولین بار وارد بورس کالا شده و در دوره بررسی کد معاملاتی دریافت نمودهاند برای هر گروه کالا جداگانه و به شرح ذیل محاسبه میگردد. سقف امتیاز تعداد مشتریان جدید هر گروه کالا ۴ امتیاز و مجموع آنها تا سقف حداکثر ۱۰ امتیاز خواهد بود:
الف) ابتدا امتیاز هر مشتری جدید(i C) به شرح زیر محاسبه میگردد (سقف امتیاز هر مشتری یک است):
Vi= متوسط ارزش معامله کل مشتریان در گروه کالای iام است که از تقسیم ارزش کل معاملات بر تعداد کل مشتریان در دوره بررسی در گروه کالایی iام به دست میآید.
ب) سپس با توجه به امتیاز هر مشتری، امتیاز تعداد مشتریان جدید کارگزاری به شرح زیر به دست میآید:
n = تعداد مشتریان جدید کارگزار مورد بررسی
N = مجموع تعداد مشتریان جدید همه کارگزاران در دوره بررسی
۲α = ضریب تعدیل است و به گونهای تعیین میشود تا امتیاز مشتری کارگزاری متناسب با امتیاز مشتریان معاملات قراردادهای آتی کارگزاری به دست آید.
۱۱- ۲- امتیاز تعداد مشتریان معاملات قراردادهای آتی کارگزاری
امتیاز تعداد مشتریان معاملات قراردادهای آتی کارگزاری به شرح ذیل محاسبه میگردد و سقف آن حداکثر ۱۰ امتیاز خواهد بود.
الف) ابتدا fxi ، dxi ، vxi به شرح زیر محاسبه میگردد:
fxi = نسبت تعداد قراردادهای آتی مشتریti = تعداد قراردادهای آتی منعقده یک مشتری کارگزاری در دوره مورد بررسی
dxi = نسبت تعداد روزهای معاملات قراردادهای آتی مشتری di = تعداد روزهای معاملات قراردادهای آتی یک مشتری کارگزاری در دوره مورد بررسی
vxi = نسبت ارزش هر قرارداد آتی مشتری vi = متوسط ارزش یک قراردادهای آتی مشتری کارگزاری در دوره مورد بررسی
F = متوسط تعداد قراردادهای آتی مشتریان است که از تقسیم تعداد قراردادهای آتی بر تعداد مشتریان فعال در دوره بررسی به دست میآید.
D = متوسط تعداد روزهای معاملات مشتریان است که از تقسیم جمع تعداد روزهای معاملات قراردادهای آتی کل مشتریان بازار بر تعداد مشتریان فعال در دوره بررسی به دست میآید.
V = متوسط ارزش قراردادهای آتی مشتریان است که از تقسیم ارزش قراردادهای آتی سهام فعال در بازار بر تعداد قراردادهای آتی فعال در دوره بررسی به دست میآید.
لازم به ذکر است سقف fxi و dxi هر یک دو امتیاز و سقف vxi برابر ۱ میباشد.
γ ضریب تعدیل است و به گونهای تعیین میشود تا امتیاز مشتری معاملات قراردادهای آتی، متناسب با امتیاز سایر مشتریان به دست آید.
ج) با توجه به متوسط تعداد مشتریان هرکارگزاری امتیاز تعداد مشتریان قراردادهای آتی کارگزاری به شرح زیر به دست میآید:
n = تعداد مشتریان کارگزاری که در دوره بررسی اقدام به معاملات نمودهاند.
N = مجموع تعداد مشتریان فعال قراردادهای آتی همه کارگزاران در دوره بررسی
B = تعداد کل کارگزاران فعال در زمینه قراردادهای آتی در دوره بررسی
معیار ۱۲: امتیاز اعطایی توسط شرکت بورس کالای ایران
امتیاز این معیار به براساس پیشنهاد شرکت بورس کالا( پیوست ۲ این دستورالعمل) تعیین و تا سقف ۱۵ امتیاز محاسبه خواهد گردید. در صورتیکه سازمان نظری در خصوص نحوه امتیازدهی شرکت بورس داشته باشد آنرا به شرکت بورس کالا ارايه خواهد داد تا در صورت لزوم در نحوه محاسبه امتیاز این معیار تغییرات لازم اعمال گردد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.