زیان انباشت خودروسازان دستاورد شورای‌رقابت

زیان انباشت خودروسازان دستاورد شورای‌رقابت سال گذشته مقرر شده بود قیمت خودرو هر سه ماه یک‌بار به تناسب تورم‌بخشی (تورم صنعت خودرو) تغییر کند، اما این دستورالعمل برای زمستان ۹۹ اجرایی نشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آن‌طور که رضا شیوا؛ رئیس شورای‌رقابت، در ۳۰ دی‌ماه سال۹۹ اعلام کرد، شورای‌رقابت با در نظر گرفتن بهره‌وری و کیفیت، […]

زیان انباشت خودروسازان دستاورد شورای‌رقابت

سال گذشته مقرر شده بود قیمت خودرو هر سه ماه یکبار به تناسب تورم‌بخشی (تورم صنعت خودرو) تغییر کند، اما این دستورالعمل برای زمستان ۹۹ اجرایی نشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آنطور که رضا شیوا؛ رئیس شورای‌رقابت، در ۳۰ دی‌ماه سال۹۹ اعلام کرد، شورای‌رقابت با در نظر گرفتن بهره‌وری و کیفیت، تصمیم گرفت قیمت خودرو برای زمستان افزایش نیابد و طبق تصمیم این شورا، از این پس قیمت‌گذاری خودرو به جای هر سه ماه، هر شش ماه یا سالانه تعیین خواهد شد. اما بدون‌شک تأخیر در قیمت‌گذاری بر میزان زیان انباشته خودروسازان اثرگذار خواهد بود. در این باره سعید مدنی؛ مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، به خبرنگار خودروکار، گفت: این تأخیر به‌طور معمول در قیمت‌گذاری‌ها و توسط خود شورای‌رقابت رخ می‌دهد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این بار مجلس شورای‌اسلامی ‌با موضوع موافقت نکرده و به همین دلیل شاهد تأثیر آن بر بازار خواهیم بود. وی اظهار کرد: به هر میزان که در قیمت‌گذاری شاهد تأخیر باشیم، زیان خودروسازان بیشتر خواهد شد. خودروسازان در سال ۹۸ توانستند از طریق تجدید ارزیابی‌ها که ناشی از افزایش قیمت دلار بود از شمولیت ماده۱۴۱ خارج شوند اما بلافاصله در سال ۹۹ با توجه به اینکه فروش آنها همیشه با زیان همراه بود دوباره دچار زیان انباشته شده‌اند.به گفته مدنی؛ هر تأخیری که رخ دهد این زیان‌دهی را افزایش داده و مشکل نقدینگی تشدید خواهد شد، درنتیجه برای دریافت تسهیلات اقدام کرده که هزینه‌های مالی به همراه خواهد داشت که قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد. مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، تأکید کرد: نظام قیمت‌گذاری باعث ویرانی خودروسازان شده است که برنامه‌های افزایش تولید و توسعه را به‌تعویق انداخته است. مدنی؛ تصریح کرد: دلیل اصرار به نظام قیمت‌گذاری مشخص نیست. این در حالی است که در درازمدت قیمت‌ها گران‌تر خواهد شد زیرا امروز میزان هزینه‌های مالی که خودروسازان به سیستم بانکی می‌دهند بیش از ۱۵ -۲۰ درصد فروش است، یعنی در عمل برنده این داستان بانک‌ها خواهند بود. وی افزود: بهترین حالت آن است که آنها به حاشیه بازار بروند تا خودروساز به حاشیه سود خود رسیده و برای افزایش تولید و طرح‌های توسعه برنامه‌ریزی کند، زیرا در نهایت افزایش تولید منجر به کاهش قیمت تمام می‌شود. نظام قیمت‌گذاری در صنعت خودرو توانسته خودروسازان بزرگ را با مشکلات بسیاری همراه کند که به گفته کارشناسان نه‌تنها هیچ منطقی در پشت این نظام نیست، بلکه حتی این اتفاق در زمان‌بندی درست هم انجام نمی‌شود.