خودروهای داخلی در مقوله قیمت، توانایی رقابت با خودروهای خارجی را دارد عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص قابلیت رقابت قیمت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی و مبنای قیمتگذاری برای محصولات داخلی و خارجی توضیحاتی را مطرح کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی ذکریایی؛ اظهار داشت: خودروهای داخلی در مقوله قیمت، […]
خودروهای داخلی در مقوله قیمت، توانایی رقابت با خودروهای خارجی را دارد
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص قابلیت رقابت قیمت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی و مبنای قیمتگذاری برای محصولات داخلی و خارجی توضیحاتی را مطرح کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی ذکریایی؛ اظهار داشت: خودروهای داخلی در مقوله قیمت، توانایی رقابت با خودروهای خارجی را دارد اما در شرایط کنونی که قیمت خودرو در کارخانه با بازار متفاوت است، میبایست این موضوع که درصدد مقایسه کدام قیمت هستیم، مشخص شود. وی افزود: قیمت کارخانهای خودرو، مقرون بهصرفه و قابلرقابت با خودروهای خارجی است اما در بازار به دلیل شرایط حاکم بر بازار ناشی از فعالیت دلالان و افزایش قیمت ناشی از تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، وضعیت بهگونه دیگری است. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص مبنای قیمتگذاری خودروهای داخلی و تفاوت آن با قیمتگذاری در خودروهای خارجی گفت: توجه به بهای تمام شده خودروی داخلی و اگر نرخ ارز نیمایی را مبنا قرار دهیم، قیمت تمام شده خودروهای خارجی بسیار گرانتر از محصولات داخلی خواهد بود. ذکریایی؛ درخصوص آزادسازی قیمت کمتیراژها، شیوه تعیین قیمت منطقی این خودروها براساس مقایسه خودروهای داخلی با تولیدات مشابه خارجی یادآور شد: قابلیت مقایسه میان یک خودروی داخلی با خودروی مشابه خارجی وجود دارد بهعنوان مثال مقایسه خودروی دنا پلاس دنده اتوماتیک با مشابه خارجی، توجیه پذیری قیمت این خودرو در داخل و قابل رقابت بودن آن را نشان میدهد. وی همچنین درخصوص تفاوت تأثیر نرخ ارز بر قیمت کارخانهای خودرو با تأثیر آن بر قیمت این محصول در بازار تصریح کرد: با توجه به میزان ارزبری ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاری خودروهای داخلی، تأثیر نرخ ارز بر کارخانه بسیار کمتر از بازار است. اما در بازار، قیمت انواع کالاها از جمله خودرو متأثر از افزایش نرخ ارز، افزایش مییابد. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، ادامه داد: اگر نرخ دلار از ۲۵ هزارتومان بهعنوان مثال به ۱۸ هزار تومان کاهش یابد، بازار به شدت آسیب خواهد دید زیرا قیمت کالا کاهش مییابد اما این میزان کاهش نرخ ارز، موجب کاهش قیمت کارخانه نخواهد شد و حتی تأثیر مثبت بر آن خواهد داشت.ذکریایی؛ در پایان با توجه به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت محصولات آنها میبایست به قیمت بازار نزدیک شود، خاطرنشان کرد: این رویه که خودروساز تولید کند و تعیین قیمت در اختیار دولت باشد، در دنیا سابقه ندارد. اگر مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود، مطمئناً، خودروی ۲۰۰ میلیونتومانی در بازار با قیمت کارخانهای ۱۰۰ میلیونتومان، تا ۱۵۰ یا ۱۳۰ میلیونتومان کاهش مییابد و خودروساز نیز قادر خواهد بود، محصول خود را با قیمت ۱۳۰ میلیونتومان عرضه کند. آزادسازی در این شرایط، علاوه بر اینکه برای خودروساز مقرون به صرفه است، موجب کاهش بهای خودرو در بازار شده و در نهایت نیز به نفع مصرفکننده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.