۲ دلیل تقلب علمی از زبان وزیر علوم

۲ دلیل تقلب علمی از زبان وزیر علوم وزیر علوم تحقیقات و فناوری، نحوه برخورد با تقلب‌های علمی را تشریح کرد و گفت: به دانشگاه‌هایی که هیأت علمی و امکانات کافی ندارند، دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده نمی‌شود. منصور غلامی؛ در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به تقلب‌های علمی، گفت: دو عامل به گسترش […]

۲ دلیل تقلب علمی از زبان وزیر علوم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری، نحوه برخورد با تقلب‌های علمی را تشریح کرد و گفت: به دانشگاه‌هایی که هیأت علمی و امکانات کافی ندارند، دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده نمی‌شود. منصور غلامی؛ در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به تقلب‌های علمی، گفت: دو عامل به گسترش تقلب‌های علمی در کشور دامن زده است یکی گسترش بی‌رویه مراکز آموزشی و برخی مراکز دانشگاهی است که بدون اینکه هیأت علمی کافی داشته باشند، گسترش پیدا کرده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پذیرش کرده بودند. طبیعی است چون هیأت علمی کافی نداشته‌اند نظارت کافی هم بر دانشجویان آنها صورت نگرفته است. وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که نظارت استاد از این دانشجویان برداشته شده و در نتیجه به سمت تقلب بروند. از طرفی، فروشنده و خدمات دهندگان هم آنها را تشویق می‌کردند که به این سمت وارد شوند که با این گروه از افراد نیز برخورد می‌شود. وزیر علوم افزود: آئین نامه اجرایی مقابله با تقلب تصویب شده و کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در همه دانشگاه‌ها شکل گرفته است. یکی از وظایف این کارگروه‌ها، نظارت و رسیدگی به گزارشات مربوط به مدارک علمی افراد است تا مشخص شود مسیر تهیه آن درست بوده است یا خیر. غلامی؛ یادآور شد: اگر در تهیه یک سند علمی تخلف محرز شود، مدرک، مقاله یا کتاب لغو اعتبار می‌شود و با دانشجویان و یا اعضای هیأت علمی متخلف هم برخورد انضباطی صورت می‌گیرد و حتی اگر لازم باشد به قوه‌قضاییه معرفی می‌شوند. وی ادامه داد: در مورد خدمات‌دهندگان به انجام تقلب نیز گزارش مواردی که به دستمان رسیده، به قوه‌قضاییه معرفی کرده‌ایم و با تعدادی از آنها برخورد حقوقی شده است. وزیر علوم، ادامه داد: در بحث کنترل پذیرش دانشجویان تحصیلات یکی از ضرورت‌های کنترل این است که دانشگاه‌هایی که هیأت علمی کافی ندارند به آنها دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده نمی‌شود. ضمن اینکه کارگروه‌های اخلاق در پژوهش نیز در هر مجموعه‌ای در حال پایش هستند که این اتفاق رخ ندهد. بدیهی است که استاد راهنمای هر دانشجویی در پایاننامه یا مقاله وی تقلب صورت گیرد نیز مسؤول است. غلامی؛ ادامه داد: عامل دیگر که بسیار مهم است و گاهی تبعات اجتماعی نیز داشته است این است خیلی افراد هستند که متأسفانه در حین اشتغال به کار، مشغول تحصیل هم می‌شوند. این افراد در ممکن است در بخش‌خصوصی باشند که از محدوده نظارت دولت خارج هستند و یا در بخش‌های نیمه‌دولتی به معنای عام آن حضور داشته و بعضاً حتی مسؤولیت اجرایی هم دارند و ضمناً درس هم می‌خوانند چون وقت کافی ندارند کار درسی را خود انجام بدهند به نوعی اغفال می‌شوند و به سمت اینکه مقاله و یا پایان‌نامه را به دیگران واگذار کنند و به نوعی بخرند سوق می‌یابند. وی افزود: با مواردی از این نوع نیز برخورد کرده‌ایم و در حال پیگیری نیز هستیم که با این مسأله برخورد قانونی شود. باید کسانی که مسؤولیت و مشغله دارند درس خواندن را برای زمانی موکول کنند که مسؤولیت را کنار گذاشته و یا اینکه در زمان مرخصی درس بخوانند. البته در دانشگاه‌های دولتی به این موضوع نظارت بهتری می‌شود. بیشتر مشکل در دانشگاه‌های غیردولتی و خارج از کشور دیده می‌شود.