کرونا مانند بسیاری از کشورهای دنیا بر صنعت خودرو تأثیر نداشته است

کرونا مانند بسیاری از کشورهای دنیا بر صنعت خودرو تأثیر نداشته است گروه خودرو- هرچند در تمام دنیا همه‌گیری کرونا و اعمال قرنطینه توانست تقاضای برخی کالاها را کاهش و به نسبت تولید را بی‌رمق کند، اما صنعت خودروی ایران که درگیر تصمیمات سیاسی و وضع تحریم‌هاست چندان از شیوع این ویروس دچار مشکل نشده […]

کرونا مانند بسیاری از کشورهای دنیا بر صنعت خودرو تأثیر نداشته است

گروه خودرو- هرچند در تمام دنیا همه‌گیری کرونا و اعمال قرنطینه توانست تقاضای برخی کالاها را کاهش و به نسبت تولید را بی‌رمق کند، اما صنعت خودروی ایران که درگیر تصمیمات سیاسی و وضع تحریم‌هاست چندان از شیوع این ویروس دچار مشکل نشده است. فرزاد صالحی؛ کارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با خودروکار، درباره تأثیر کرونا بر صنعت خودروی ایران، اظهار کرد: به اعتقاد بنده کرونا مانند بسیاری از کشورهای دنیا بر صنعت خودرو تأثیر نداشته است. زیرا بازار خودروی ایران وابسته به برخی فاکتورها مانند قطعه‌سازی است. وی با اشاره به بحث تولید بیان کرد: در چهار سال اخیر پس از اعمال تحریم‌ها، بسیاری از قطعه‌سازان نتوانستند مواد مورد نیاز را تأمین کرده و قطعات مورد نیاز خط تولید را به موقع تولید و نیاز خودروسازان را تأمین کنند. صالحی؛ اضافه کرد: از سویی دیگر بدهی سنگین خودروسازان و قطعه‌سازان سال‌هاست انباشته شده و تصاعدی روبه افزایش است. درنتیجه هم از نظر بودجه و درآمد و هم از نظر تحریم‌ها مشکلاتی گریبانگیر خودروسازان و قطعه‌سازان شده است. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در نتیجه این اتفاقات کرونا تأثیر بسیار کمی‌بر صنعت خودرو داشته است. در کشورهای دیگر مثل اروپا، روسیه، کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی این موضوع تأثیر مستقیم داشته است، زیرا قرنطینه‌ها و نگرانی مردم از آینده باعث شد نیاز مردم به خرید خودرو کاهش پیدا کند. صالحی؛ افزود: با کاهش تقاضا عرضه نیز متناسب با آن کاهش پیدا می‌کند. از سویی دیگر؛ بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی به دلیل بحث قرنطینه مجبور به کاهش شیفت‌های کاری و کاهش تولید شده‌اند.وی در ادامه، تصریح کرد: اما در ایران کرونا موضوع اصلی برای صنعت خودرو و بازار آن نبوده است. صالحی؛ همچنین در ادامه با اشاره به تأثیر این موضوع بر بازار فروش خودروهای داخلی و خارجی، اظهار کرد: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نرخ دلار با کاهش همراه شد و در کانال ۲۵ هزار تومان چند ماهی مقاومت کرده و اخیراً با توجه به مذاکرات سیاسی کاهش بیشتر داشته، بسیاری در حوزه خرید دست نگه داشته‌اند. به همین دلیل تقاضا کاهش یافته و بر قیمت‌ها اثرگذار شده است. این کارشناس بازار خودرو، بیان کرد: شاید کرونا کمتر از پنج‌درصد بر بازار خودرو اثر داشته است و به نوعی بازار تأثیرپذیر از بحث‌های سیاسی، نرخ دلار و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از آینده است. زیرا خودرو در ایران نوعی کالای سرمایه‌ای است. صالحی؛ در پایان تأکید کرد: شاید یکی از مواردی که اثرگذاری کرونا در صنعت خودرو را نسبت به کشورهای دیگر کاهش داده است آن باشد که قرنطینه مانند دیگر کشورها با سختگیری‌های شدید اعمال نشده است. هرچند شیوع ویروس کرونا در جهان توانست بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را تحت‌تأثیر قرار دهد اما این تأثیر برای صنعت خودرو چندان چشمگیر نبوده است، زیرا صنعت خودروی ایران امروز بیش از هر زمانی تأثیرپذیر از تصمیمات سیاسی است.