بیش‌تر ترک‌ها، گولن را عامل کودتای اخیر در کشورشان می‌دانند

    نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، تقریباً دو سوم ترک‌‌ها معتقدند که روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا عامل کودتای ناکام ۱۵ ژوییه است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در نظرسنجی مؤسسه اندی – آر که سه‌شنبه منتشر شد، با حمایت از خط‌مشی دولت آنکارا آمده است که حدود دو سوم ترک‌‌ها فتح‌ا… […]

    نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، تقریباً دو سوم ترک‌‌ها معتقدند که روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا عامل کودتای ناکام ۱۵ ژوییه است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در نظرسنجی مؤسسه اندی – آر که سه‌شنبه منتشر شد، با حمایت از خط‌مشی دولت آنکارا آمده است که حدود دو سوم ترک‌‌ها فتح‌ا… گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن پنسیلوانیا را به عنوان عامل کودتای ناکام اخیر می‌شناسند.رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه می‌گوید، گولن توطئه کودتا را طراحی کرده است. او همواره متحد دیرین خود را به ایجاد شبکه‌ای در ارتش، پلیس، سیستم قضایی، خدمات اجتماعی، آموزش و رسانه برای کنترل کشور متهم می‌کند.

نظرسنجی اندی-آر نشان داد، ۶۴٫۴ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که گولن عامل پشت پرده کودتا بوده است، ۳٫۸ درصد آمریکا، ۳٫۶ درصد قدرت‌های خارجی و ۲٫۲درصد رجب طیب اردوغان را مقصر می‌دانند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد، ۷۲٫۶ درصد از شرکت‌کنندگان گمان می‌کنند سایر کشور‌ها از افسران نظامی کودتاچی حمایت می‌کنند. در همین حال ۷۸٫۹ درصد از پاسخ‌دهندگان، همبستگی میان اردوغان و رهبران اپوزیسیون را در دوران کودتا «صادقانه» می‌دانند.

نتایج نظرسنجی فوق همچنین نشان می‌دهد، ۸۳٫۹ درصد از مردم سخنان ابتدایی اردوغان را در شب کودتای ناکام دیده‌اند و ۶۵٫۷ درصد از مردم یا بستگان آن‌ها پس از درخواست اردوغان به خیابان‌‌ها آمدند.

در پاسخ به این سؤال که آیا می‌خواهید گولن به ترکیه بازگردانده شود، ۸۱٫۵ درصد پاسخ آری دادند و ۷۷٫۷ درصد گمان می‌کنند که گولن و یا حامیان او تهدیدی علیه نظم کنونی و یا آینده ترکیه محسوب می‌شود. این نظرسنجی تلفنی ۱۹ ژوییه با ۱۴۹۶ شرکت‌کننده انجام شد.

وضعیت فوق‌العاده در ترکیه مخالف اصول حقوق بشری است

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخلاف اظهارات مقامات ترکیه وضعیت فوق‌العاده در این کشور در حفظ اصول حقوق بشر ناکام مانده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سینکر وب، رییس امور ترکیه در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه باعث می‌شود که هر کارمند دولتی به اتهام ارتباط با اعضای سازمان‌های تروریستی بدون نیاز به اثبات آن، از کار برکنار می‌شود.

در این بیانیه آمده است: این وضعیت باعث تمدید زمان بازداشت برای مظنونان به انجام جرایم سازمان یافته و تروریسم از ۴ روز به یک ماه می‌شود که این مسأله مغایر با مفاد کنوانسیون اروپاست.

این در حالی است که مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند وضعیت فوق‌العاده در کشور در راستای دفاع از حقوق شهروندان دموکراسی و اجرای قانون است.

سفارت آمریکا در آنکارا نیز اعلام کرد: وزارت خارجه این اختیار را به خانواده‌های کارکنان سفارت‌ داده است که پس از وقوع کودتا، از این کشور خارج شوند.

به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، سفارت آمریکا در آنکارا اعلام کرد: اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه باعث شده است که وزارت خارجه موضع خود را تغییر دهد.

 

در همین راستا وزارت خارجه در ایمیلی اعلام کرد: شهروندان آمریکایی در چنین وضعیتی ممکن است با افزایش فعالیت‌های پلیس و مأموران نظامی و محدودیت‌هایی در رفت و آمد مواجه شوند، این مجوز به این دلیل اعطاء شده است.