فرمول خودرویی شورای‌رقابت چاره‌ساز نیست

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت فرمول خودرویی شورای‌رقابت چاره‌ساز نیست مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، با بیان اینکه اعلام نشدن قیمت‌های جدید خودرو تاکنون نیز برای خودروسازان و تولیدکنندگان مشکل‌آفرین شده است، گفت: خودروسازان در ماه‌های گذشته با فشار افزایش هزینه تولید و از سوی دیگر قیمت نهایی محصول پایین‌تر از قیمت تمام شده […]

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت

فرمول خودرویی شورای‌رقابت چاره‌ساز نیست

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، با بیان اینکه اعلام نشدن قیمت‌های جدید خودرو تاکنون نیز برای خودروسازان و تولیدکنندگان مشکل‌آفرین شده است، گفت: خودروسازان در ماه‌های گذشته با فشار افزایش هزینه تولید و از سوی دیگر قیمت نهایی محصول پایین‌تر از قیمت تمام شده مواجه بوده‌اند. سهیل معمارباشی؛ در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، بیان داشت: براساس فرمول شورای‌رقابت باید در زمستان سال گذشته نیز براساس تورم‌بخشی قیمت‌های جدید اعلام می‌شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. در چنین شرایطی باید با محاسبه نرخ تورم‌بخشی مشخص شود که آیا در طول سه ماه هزینه‌ها کاهش پیدا کرده یا افزایش یافته و تحت‌تأثیر آنها قیمت نهایی خودرو به چه شکل تغییر خواهد کرد. مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، با بیان اینکه طرح فعلی شورای‌رقابت یک اشکال اساسی دارد، توضیح داد: حتی اگر تورم هر فصل خودروسازان محاسبه شده و در پایان هر فصل شورای‌رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کند، باز هم این نرخ مربوط به یک فصل قبل است و احتمالاً کفاف هزینه‌های به‌روز شده خودروسازان را نمی‌دهد. از این رو این انتظار وجود دارد که با نگاهی دقیق به شرایط طرحی در نظر گرفته شود که مشکلات روزانه تولیدکنندگان را نیز پوشش دهد. معمارباشی؛ با اشاره به تفاوت‌های به وجود آمده در هزینه خطوط تولید خودروسازی، اظهار کرد: برای مثال با توجه به افزایش تقاضا برای یک کالای سیلیکونی در جهان، قیمت یک قطعه که در خودروها به کار می‌رود ناگهان افزایش یافته و از دو یورو به ۲۵ یورو رسیده است. این موضوع مربوط به ایران نیست و در سراسر جهان خودروسازان با آن مواجه هستند. این یعنی صرفاً در همین یک مورد، هزینه خودروسازان ۱۲٫۵ برابر شده است. این در حالی است که ما نه‌تنها این افزایش هزینه را در قیمت‌گذاری لحاظ نمی‌کنیم که حتی قیمت قبلی این کالا نیز به طور کامل محاسبه نشده است. وی خاطرنشان کرد: تقویت تولید ملی یک اولویت کلان و بسیار مهم برای اقتصاد ایران است و از اینرو در تصمیم‌گیری‌ها باید تلاش کنیم طوری عمل شود که فشار بر تولیدکنندگان به حداقل برسد. اگر ما می‌خواهیم به حداکثر تولید برسیم و خطوط تولید با حداکثر ظرفیت کار کنند، قطعاً اتخاذ تصمیمات درست و برنامه‌ریزی برای حمایت از آنها اهمیت فراوانی خواهد داشت. شورای‌رقابت از اردیبهشتماه سال گذشته و همزمان با برکناری رضا رحمانی، وزیر وقت صمت، بار دیگر به عرصه قیمت‌گذاری خودرو بازگشت. این شورا در بازگشت خود اعلام کرد که از این پس خودرو در کارخانه با مکانیزم قرعه‌کشی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر قیمت رسمی ‌خودرو هر سه ماه یک بار و پس از محاسبه تورم‌بخشی تعیین خواهد شد. به دنبال این تصمیم شورای‌رقابت در بهار، تابستان و پاییز قیمت خودرو را براساس تورم‌بخشی خودرو تغییر داد اما این روال در زمستان قطع شد و در بهار امسال نیز هنوز خبری از قیمت‌های جدید شورای‌رقابت نیست. هرچند رئیس این شورا در ابتدای سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که قیمت خودرو در بهار تغییر خواهد کرد و گمانه‌زنی‌هایی از احتمال نهایی شدن تصمیم شورای‌رقابت در روزهای آتی وجود دارد.