فضای مجازی و تبلیغات نوین انتخاباتی

  رویکرد نامزد‌ها به حضور در فضای مجازی و استفاده از این تریبون نوین و مؤثر از شاخصه‌های تبلیعات انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان است. به گزارش ایرنا، این رویکرد روند و روال تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را متحول کرده و حال و هوایی تازه، بی‌سابقه و متفاوت […]

 

رویکرد نامزد‌ها به حضور در فضای مجازی و استفاده از این تریبون نوین و مؤثر از شاخصه‌های تبلیعات انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان است.

به گزارش ایرنا، این رویکرد روند و روال تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را متحول کرده و حال و هوایی تازه، بی‌سابقه و متفاوت به انتخابات بخشیده است .

فضاهای مجازی که عمر کوتاهی از رویش آن‌ها می‌گذرد فرصتی را برای رد و بدل پیام‌های مختلف کاربران در مناسبت‌های مختلف و مسایل روز جامعه فراهم کرده و هم‌اکنون نیز به عنوان مهم‌ترین و فراگیر‌ترین میدان کارزار تبلیغات و رقابت‌های انتخابات هفتم اسفند مورد توجه نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها قرار دارد .

سوای همه محسنات و معایب واقعیت این است که شبکه‌ها و کانال‌های مختلف مجازی اکنون به مهم‌ترین عرصه ارتباط بین مردم تبدیل شده و افراد، گروه‌ها، طیفهای مختلف سیاسی و اجتماعی می‌توانند به‌راحتی نظر‌ها و برنامه‌های خود را مطرح و در معرض قضاوت دیگران قرار دهند.

در سایه این رویکرد، تبلیغات خیابانی نامزد‌ها کاملاً کمرنگ شده و به فضای مجازی و گوشی‌های تلفن همراه کوچ کرده است به همین دلیل نقش فضا‌ها و شبکه مجازی به عنوان یک متغیر تأثیر‌گذار در مشارکت‌های سیاسی و روند انتخابات غیرقابل تردید است.

از سوی دیگر با توجه به این‌که انتخابات صحنه مشارکت ملی عموم مردم است ورود برنامه‌ریزی شده به فضاهای مجازی و استفاده درست از این امکان نوین ارتباطی می‌تواند شور و هیجان بیش‌تری را در خصوص مشارکت در انتخابات ایجاد کند.

استفاده از فضای مجازی و شبکه‌هایی مانند تلگرام، وایبر، واتس آپ و… در عرصه انتخاباتی در سطح وسیعی قابل ملاحظه است.

به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در حال حاضر بیش از ۷۱ میلیون نفر در کشورمان از تلفن همراه و بیش از ۹ میلیون نفر نیز از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند، این آمار نشان می‌دهد که تلفن همراه و شبکه‌های مجازی می‌تواند از ضریب نفوذ بالایی برخوردار باشد.

از آن‌جایی که استفاده از اینترنت همراه و گوشی‌های هوشمند در ایران رونق گرفته، تعداد مشترکان ایرانی که از وایبر و تلگرام استفاده می‌کنند به‌سرعت درحال افزایش است.

مرکز آلکسا گزارش داده است که ایرانی‌ها بزرگ‌ترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می‌دهند و به عبارت دیگر، بزرگ‌ترین گروه اعضای وایبر ایرانی هستند.

دراین گزارش‌ها عنوان شده که ۱۱٫۱ درصد از تمام مشترکان سرویس پیام رسان وایبر ایرانی هستند و پس از آن امریکایی‌ها با ۷٫۲ درصد قرار گرفته‌اند.

ابزار واتساپ نیز به عنوان یکی سیستم پیام رسان اینترنتی جهان ۶۰۰ میلیون مشترک دارد و تنها ۵ سال از زمان تولد آن می‌گذرد، هم‌اکنون ۵ میلیون ایرانی درشبکه عضویت دارند با توجه به این‌که روزانه یک میلیون کاربر جهانی به مجموع مشترکان این ابزار اضافه می‌شود، پیش‌بینی شده است که به همین نسبت بر تعداد ایرانی‌های فعال در واتساپ نیز افزوده شود.

تلگرام برنامه‌ای با ٤٥٠ میلیون کاربر در سراسر جهان است که به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی سهم کاربران ایرانی از این شبکه اجتماعی موبایلی ١٣ میلیون نفر و تبادل روزانه ١٠ میلیون پیام است.

در برگیری گسترده، دسترسی آسان و هزینه پایین فضای مجازی در قیاس با تبلیغات ستادی در شهر‌ها و مناطق گوناگون یکی از دلایل رویکرد نامزدهای انتخاباتی به عرصه تبلیغات نوین است.

از سوی دیگر برخی نامزدهای انتخاباتی تبلیغات خود درقالب ارایه برنامه پیش از موعد قانونی و مقرر در گروه‌ها و کانال‌های خاص خودشان آغاز کردند بنابر این آرایش واقعی رقابت‌های انتخاباتی این دوره را با همه نقاط قوت و ضعف آن می‌توان در شبکه‌ها و فضاهای مجازی ملاحظه نمود و برای بهره‌برداری هرچه بهتر از قابلیت‌های این عرصه برنامه‌ریزی کرد .

 

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفند در سراسر کشور برگزار خواهد شد.