رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بررسی آییننامه جدید قانون هوای پاک در کمیسیون زیربنایی دولت رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن بیان برنامهها و اقدامات انجمن، دولت و مجلس در راستای از رده خارجسازی فرسودهها از بررسی آییننامه جدید ماده۸ قانون هوای پاک در کمیسیون زیربنایی دولت […]
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده
بررسی آییننامه جدید قانون هوای پاک در کمیسیون زیربنایی دولت
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن بیان برنامهها و اقدامات انجمن، دولت و مجلس در راستای از رده خارجسازی فرسودهها از بررسی آییننامه جدید ماده۸ قانون هوای پاک در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد. محمود مشهدیشریف؛ در گفتوگو با خبرخودرو، ضمن اشاره به اختصاص ۸۰۰ هزار میلیاردتومان در بودجه۱۴۰۰ که بخش قابلتوجهی از آن میتواند برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود، اظهار داشت: استفاده از این بودجه، نیازمند تدوین آییننامههای مربوطه است که ضمن همکاری انجمن صنفی با کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورایاسلامی محقق خواهد شد. وی همچنین به مصوبه ساماندهی صنعت خودرو در مجلس دهم اشاره کرد و افزود: ماده۴ این طرح با موضوع واردات خودروهای خارجی به دلیل منافات آن با سیاستهای کلی نظام، چندین مرتبه مورد ایراد شوراینگهبان قرار گرفت و پس از طرح مجدد در صحن علنی طی هفتههای اخیر برای اعمال برخی اصلاحات به کمیسیون صنایع بازگشت و بر همین اساس طرح عرضه خودرو در بورس بهعنوان طرح جدید ساماندهی در حالحاضر از دستور کار این کمیسیون خارج شده است. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در ادامه گفت: در ماده۸ مکرر طرح ساماندهی مجلس دهم، موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شده بود که به طرح ماده۸ مکرر یا قانون ۲۰ درصدی معروف شد. مشهدیشریف؛ در این باره توضیح داد: در ماده۸ این طرح، بهازای شمارهگذاری ۱۰۰ دستگاه خودروی نو، ۲۰ دستگاه خودروی فرسوده میبایست اسقاط شود. وی در ادامه درخصوص دیگر برنامههای انجمن اسقاط به این موضوع که تاکنون در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده قانون منضبطی از سوی مجلس وضع نشده است، از توافق بر تشکیل یک اتاق فکر میان کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع مجلس و انجمن اسقاط خبر داد و گفت: اعضای این اتاق فکر متشکل از افراد فعال در حوزه اسقاط خودروی فرسوده اعم از سازمان محیطزیست، وزارت صمت، وزارت راهوشهرسازی، ستاد حملونقل سوخت کشور، سازمان استاندارد، راهور ناجا و اداره دارایی با بخشهای زیرمجموعه آن شامل گمرک، بیمه و مناطق آزاد هستند تا با همکاری یکدیگر، قانون مدونی درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده وضع و به تصویب برسد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، با بیان اینکه مقدمات اجرای برنامههای فوقالذکر، طی نشستهای متعدد، از ابتدای سالجاری با همکاری کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع مجلس آغاز شده است، گفت: تاکنون جلسات خوبی برگزار شده و امیدواریم طرح ساماندهی مجلس قبلی پس از تعطیلات سه هفتهای مجلس مجدداً به صحن علنی آمده و با تبدیل ماده۴ آن با موضوع واردات خودرو به عرضه خودرو در بورس بهزودی به تصویب برسد. مشهدیشریف؛ ادامه داد: تدوین آییننامههای اجرایی طرح ساماندهی صنعت خودرو ظرف مدت سه ماه به دولت تکلیف شده که امیدواریم تا قبل از پایان عمر دولت و حداکثر در اواسط مردادماه، آییننامههای مربوطه نگاشته و مصوب شود و بدین ترتیب طرح ۲۰ درصدی وارد فاز اجرایی شود. وی درخصوص پیشنهاد سازمان حفاظت محیطزیست مبنی بر تعریف سن مرز فرسودگی و فرسودگی برای خودرو در آییننامه جدید ماده۸ قانون هوای پاک و ارسال آن به هیأت دولت، گفت: پس از لغو سن فرسودگی از سوی دیوانعدالت، سازمان حفاظت محیطزیست برای جایگزینی سن فرسودگی، در آییننامه جدید، اقدام به تعریف سن مرز فرسودگی و فرسودگی نمود. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده تصریح کرد: براساس این آییننامه، درخصوص خودروهایی که به مرز فرسودگی رسیدهاند، سختگیری بیشتری برای اخذ تأییدیه معاینه فنی اعمال خواهد شد و در صورت عبور از این مرحله، این خودروها مشکلی برای تردد نخواهند داشت. مشهدیشریف؛ گفت: اما اگر این خودروها قادر به پاس کردن استانداردهای موردنظر سازمان حفاظت محیطزیست، سازمان استاندارد و بیمه نشوند، چه به مرز فرسودگی رسیده باشد و چه نرسیده باشند، میبایست اسقاط شوند. وی در پایان درخصوص آخرین وضعیت بررسی آییننامه جدید ماده۸ قانون هوای پاک در هیأت دولت خاطرنشان کرد: لغو سن فرسودگی از سوی دیوانعدالت اداری مبنای اقدام نسبت به تدوین آییننامه جدید بوده، به طوری که سازمان حافظت از محیطزیست پس از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت، وزارت راهوشهرسازی، سازمان استاندارد، بیمه و انجمن صنفی اسقاط بهعنوان نماینده مراکز اسقاط، این آییننامه را به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال نموده است. امیدواریم این آییننامه پس از ورود به هیأت دولت بهزودی به تصویب برسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.