صدور کدرهگیری برای معاملات خودرو دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌‌کند

صدور کدرهگیری برای معاملات خودرو دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌‌کند  نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، گفت: صدور کدرهگیری برای معاملات خودرو با هدف اینکه هیچ معامله‌ای بدون کدرهگیری و قولنامه مورد تأیید و چاپی اتحادیه انجام نگردد، دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌‌کند. اسد کرمی؛ درخصوص علت عدم تبعیت […]

صدور کدرهگیری برای معاملات خودرو دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌‌کند

 نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، گفت: صدور کدرهگیری برای معاملات خودرو با هدف اینکه هیچ معامله‌ای بدون کدرهگیری و قولنامه مورد تأیید و چاپی اتحادیه انجام نگردد، دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌‌کند. اسد کرمی؛ درخصوص علت عدم تبعیت قیمت خودرو در بازار از کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی ‌در کشور طی فروردینماه و افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: صرف اعلام رئیس شورای‌رقابت مبنی بر افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی خودرو در بهار، به دلیل عدم اعمال قیمت‌های جدید برای محصولات کارخانه‌ای در شش ماهه دوم سال ۹۹، موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی در اواسط فروردینماه شد. وی عدم عرضه خودرو از سوی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را دلیلی دیگر بر افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر اعلام کرد و افزود: خودروهای دست‌دوم و پلاک شده در بازار مقداری افزایش قیمت داشت و دلیل آن عدم تحویل خودروی صفر از سوی کارخانجات و تعطیلی مراکز شماره‌گذاری بود که موجب هجوم مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای دست‌دوم شد. نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اظهارات رئیس شورای‌رقابت و عدم عرضه خودروی صفر به بازار موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو در بازار شد، گفت: بدین ترتیب از حدود سه هفته گذشته تاکنون، انواع خودروهای پرتیراژ، افزایش قیمت پنج تا ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کردند. کرمی؛ ‌در ادامه تصریح کرد: خودروی پژوپارس و سمند ال‌ایکس، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان افزایش قیمت در بازار داشتند و پراید نیز با هشت‌میلیون تومان افزایش، از ۱۰۷ میلیون به ۱۱۵ میلیون تومان رسید. وی تأکید کرد: کماکان قیمت‌های افزایش یافته در اواسط فروردین به قوت خود باقی است و با وجود فقدان خرید و فروش، هیچگونه افت قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است. نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، ضمن تأیید تأثیری که دونرخی بودن و رانت موجود در بازار خودرو منفک از نرخ ارز، بر نوسان قیمت‌ها در بازار می‌گذارد، گفت: بازار خودرو و نمایشگاه‌ها از شب عید تاکنون، در تعطیلی به سر می‌برند، تحویل خودرو از سوی شرکت‌هایی نظیر ایران‌خودرو و پارس‌خودرو متوقف شده و مراکز شماره‌گذاری نیز تعطیل هستند، بنابراین تحرکی که موجب افزایش قیمت شود، بروز نکرده و حتی عقب‌نشینی شورای‌رقابت از اظهارات خود مبنی بر افزایش قیمت‌ها در بهار و تبدیل آن به بازنگری شش ماهه، موجب افت قیمت در بازار نشده است. کرمی؛ گفت: اکنون فروشنده در بازار در مقایسه با خریدار افزایش یافته است. هدف برخی از افراد نیز از ورود به بازار خودرو، فروش به منظور تأمین نقدینگی موردنیازشان است اما از شب عید تاکنون، بررسی‌ها حاکی از این است که هیچ خرید و فروشی در نمایشگاه‌های اتومبیل انجام نشده و حتی مراجعه‌ای نیز با هدف آگاهی از قیمت‌ها صورت نگرفته است. وی درخصوص تأثیر آگهی‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود بر التهاب بازار خودرو، گفت: افراد مطلع از وضعیت بازار خودرو و قیمت‌ها، سراغ نرم‌افزارهایی نظیر دیوار و فضای مجازی نمی‌روند اما برخی از فروشندگان بدون برخورداری از مجوز قانونی با استفاده از این امکانات و برخی شگردها، سعی در ترغیب مشتریان به خرید خودرو با قیمت‌های کذایی می‌کنند که به اعتقاد بنده نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود و هر چند به‌زعم خودشان موجب تحرک و رونق بازار خودرو است، اما موجب بر هم خوردن بازار خواهد شد. نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، درخصوص راهکارهای حل این معضل به موضوع فعال کردن کدرهگیری برای معاملات منعقده از مجرای نمایشگاه‌های اتومبیل، با هدف قطع دست واسطه‌گران از بازار خودرو اشاره کرد و گفت: اکنون عمده سود ناشی از تولید و فروش خودرو، نصیب دلالان می‌شود که با فعالیت‌های خود آشفتگی بازار خودرو را رقم زده‌اند. برخی از افراد به شکل حواله‌ای یا اتوخدمتی از طریق ثبت‌نام سبدی، اقدام به خرید تعداد زیادی خودرو می‌کنند و از طریق عقد صلح و در زمان انتقال و ثبت سند با عدول از توافقات اولیه و با افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت، بازار را به هم می‌ریزند. کرمی؛ ‌با بیان اینکه اتحادیه در حال‌حاضر اقدام به ثبت قولنامه‌های خرید و فروش خودرو کرده و می‌توان گفت؛ این روش تا میزان ۸۰ درصد در تحقق اهداف مؤثر بوده است، ادامه داد: اکنون نیازمند انتخاب کدرهگیری و تأیید آن هستیم. در صورت تأیید استفاده از کدرهگیری برای معاملات خودرو با هدف اینکه هیچ معامله‌ای بدون کدرهگیری و قولنامه مورد تأیید و چاپی اتحادیه انجام نگردد، معاملات خودبه‌خود کاهش یافته، دست دلالان از بازار خودرو نیز کوتاه می‌شود و بازار به ثبات می‌رسد. وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راهکار این است که اتحادیه، اعضا را به طور کامل تحت پوشش و کنترل خود درآورده و معاملات خارج از تأیید اتحادیه، از لحاظ قانونی، غیرقابل قبول باشد تا بدین ترتیب نظم و آسودگی بر معاملات خودرو حاکم شود.

منبع: خبرخودرو