واکسیناسیون از وزارت زور است!

                                          حرف‌های خودی و بی‌خودی واکسیناسیون از وزارت زور است!       هوشنگ‌خان که ما باشیم‌، از همان روزهای اول هر چند وقت یک‌بار با بهانه و بدون بهانه عرض کردیم که بحث پزشکی و درمان یک چیز است‌، بحث مدیریت و نظارت و ارتباطات و این قسم چیزها‌، چیز دیگر! اینکه در وزارت کریمه کشاورزی […]

                                          حرف‌های خودی و بی‌خودی

واکسیناسیون از وزارت زور است!

      هوشنگ‌خان که ما باشیم‌، از همان روزهای اول هر چند وقت یک‌بار با بهانه و بدون بهانه عرض کردیم که بحث پزشکی و درمان یک چیز است‌، بحث مدیریت و نظارت و ارتباطات و این قسم چیزها‌، چیز دیگر! اینکه در وزارت کریمه کشاورزی از وزیر و معاون و مدیر کل و مسؤول ارتباطات و کارمند و کارشناس کشاورز یا دانش‌آموخته این رشته نیست‌، به همین دلیل یک خطی‌، در وزارت جلیله بهداشت هم وقتی صدر تا ذیل مسؤولین همه پزشک هستند و متخصص و مطب و بیمارستان‌دار‌، معلوم است که با زبان بی‌زبانی به عالم و آدم باید ثابت شود یک پزشک همه کاری بلد است‌، فرقی ندارد در کدام جایگاه و کسوت باشد، آسیابش همه چیز خرد می‌کند!

    ما که می‌گوییم انجام این واکسیناسیون ملی زورش از وزارت بهداشت زیادتر است. البته نه فقط از این وزارتخانه‌، بلکه کلاً زورش به هر وزارتخانه‌ای می‌چربد! و عجالتاً یکی، دو وزارت و نهاد دیگر هم پا وسط بگذارند تا تمام صفر تا صد این کار که از مذاکره و قرارداد و خرید و واردات و تولید و توزیع و برنامه‌ریزی و تزریق است برعهده یک وزارتخانه تخصصی که تخصصش خیلی از این کارها نیست نباشد!

    از بهمن پارسال که قرار بود ۴۵روزه فاز اول واکسیناسیون سفره‌اش جمع شود تا امروز که ۴۵روزی از سال جدید گذشته و هنوز به پایان راه نرسیده‌ایم گرفته تا حرف‌های یک در میان مسؤولان محترم مربوطه که یکی ثبت‌نام سامانه‌ای را لازم می‌دانم‌، یکی ثبت‌نام حضوری‌، یکی می‌گوید خودمان زنگ می‌زنیم و دیگری می‌گوید خودتان زنگ بزنید‌، همه‌اش مربوط به دو درصد جمعیت کشور است که اندر خم ناهماهنگی و کُندی و قطره‌چکانی مانده است!

    کلا دو، سه میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است ولی آمار وزارت بهداشت و گمرک حدود یک‌میلیون دُز اختلاف دارد! اولی می‌گوید دو میلیون و خورده‌ای‌، دومی‌حرف از سه میلیون و اندی می‌زند! یعنی به قاعده یک خیز آهو در محاسبات میلی‌متری نقشه یک سازه حساس اختلاف وجود دارد! و همین‌جور پیش برود از مابه‌التفاوت واکسن وارد شده و اعلام شده می‌شود کلیه کشورهای گوگولی حاشیه خلیج‌فارس را رایگان واکسینه کرد!

    مسؤولین وزارت بهداشت از واسطه‌گری و پهن شدن بساط واکسن گیت خبر می‌دهند که یک شخص ویا یک سازمان و تشکیلاتی‌، واکسن چهاردلاری را می‌خواهد ۵۰ دلار قالب کند و با مجوزهای خاص طلایی، سفره رنگینی برای عده‌ای در حال پهن شدن است و همین روزهاست که کل بودجه مربوطه لوطی خور شود و ملت بماند و حوضش و یک وزارت بماند و خروارخروار وعده داده شده و میلیون‌میلیون واکسن رایگان زده نشده!

    البته شاید هم مسؤولین بفرمایند که هنوز اول راه است و مجریان محترم در حال دست‌گرمی ‌هستند و موتورشان که راه افتاد، چشم بر هم نزده کارها به سامان می‌شود و دُزهای اول و دوم و یادآوری است که کرورکرور مردم را فوتی و فوری به رایگان میهمان می‌کنند و همه چیز به خیروخوشی تمام می‌شود و سیاهی به بدگویان و سنگ‌اندازان می‌ماند! بخیل که نیستیم ولی اینگونه هل‌من مبارز طلبیدن‌ها در میدان عمل است که عیارش معلوم می‌شود‌، انشاا… که بز است!

بگذریم…

    دلمان نیامد این را نگوییم‌، مسؤولی از عزیزان مربوط‌، فرموده است وقتی یک واکسن چهاردلاری ۲۰، ۳۰ و یا حتی ۵۰ دلار فاکتور می‌شود معلوم است که موضوع بالاتر از یک پورسانت معمولی است‌، باید خدمت این مسؤول محترم سخنگو عرض کنیم که وقتی حرف از سه، چهار درصد و خانه پرش ۲۰درصد، بالاتر رفت باید همان موقع بفهمیم که کار از پورسانت گذشته است‌، برادر من فروش واکسن چهاردلاری به قیمت شش‌دلار هم رسماً دزدی از بیت‌المال و مردم است‌، مگر وضعیت پورسانت‌ها در وزارت بهداشت و دارو و تجهیزات پزشکی چگونه است که ظاهراً دولت باید به خرید دو، سه برابری رضایت دهد و کسی هم به کاسه‌ای زیر نیمکاسه بودن و بردن و خوردن فکر نکند!

باز بگذریم …

                                    هوشنگ‌خان