نرخ سود تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات صنایع الکترونیک ۳درصد کم شد

نرخ سود تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات صنایع الکترونیک ۳درصد کم شد رییس صندوق حمایت از تحقیقات ‌و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) از کاهش نرخ سود تسهیلات این صندوق از میزان ۶ تا ۱۸ درصد به سطح ۵ تا ۱۵ درصد برای حمایت از توسعه صنایع الکترونیک خبر داد. به گزارش ایرنا علی وحدت اعلام‌ […]

نرخ سود تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات صنایع الکترونیک ۳درصد کم شد

رییس صندوق حمایت از تحقیقات ‌و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) از کاهش نرخ سود تسهیلات این صندوق از میزان ۶ تا ۱۸ درصد به سطح ۵ تا ۱۵ درصد برای حمایت از توسعه صنایع الکترونیک خبر داد.

به گزارش ایرنا علی وحدت اعلام‌ کرد: تسهیلات قابل ارایه می‌تواند در قالب حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، نمونه‌سازی آزمایشگاهی، نمونه‌سازی نیمه صنعتی‌ و صنعتی، تجهیز، بهینه‌سازی، اخذ تأییدیه، تولید نیمه صنعتی و انبوه، انتقال فن‌آوری، تأمین کسری نقدینگی اجرای قرارداد و مشارکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها باشد.

وی گفت: این صندوق تاکنون ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است که یک هزار میلیارد ریال از آن پارسال پرداخت شد.

رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک ادامه ‌داد: پارسال بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۲۰۰ طرح، تقاضای مصوب برای دریافت تسهیلات از صندوق داشتیم که نزدیک یک هزار میلیارد ریال از این میزان به متقاضیان پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، نرخ سود تسهیلات صحا بسته به سطح فن‌آوری و نوع فعالیت، در حالت سقف نرخ سود، ۳ درصد کم‌تر از شبکه بانکی و در حالت کف نرخ سود، یک‌سوم سود شبکه بانکی محاسبه می‌شود؛ میانگین دوره بازپرداخت تسهیلات ۳ سال است که با یک دوره استراحت، براساس ماهیت و شرایط طرح و نیز عواملی چون دوره بازگشت سرمایه تعیین می‌شود.

** صدور ۲۶۵ میلیارد ریال ضمانت‌نامه در سال ۱۳۹۴

وحدت در مورد ضمانت‌نامه‌هایی که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک صادر می‌کند، گفت: ضمانت‌نامه‌های این صندوق مطابق با آیین‌نامه تضمین ضمانت‌نامه‌های دولتی، معتبر است.

رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: در زمینه صدور ضمانت‌نامه برای بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال مصوبه داشتیم که تا پایان سال۱۳۹۴ بیش از ۲۶۵ میلیارد ریال از این ضمانت‌نامه‌ها صادر شد.

بر اساس این گزارش، انواع ضمانت‌نامه در قالب ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه و مزایده، پیش پرداخت حسن انجام کار و همچنین ضمانت‌نامه گمرکی، مورد حمایت صحاست.

این ضمانت‌نامه‌ها معادل ضمانت‌نامه‌های بانکی به شمار می‌رود و برای همه دستگاه‌های اجرایی معتبر است و توسط اداره کل ذی‌حسابی وزارت امور اقتصادی ‌و دارایی به همه ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی همچنین از انعقاد ۴ قرارداد در زمینه تحقیقات‌ و توسعه صنایع الکترونیک پس از برجام خبر داد و گفت: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد، از این قرارداد‌‌ها حمایت کرده است.

 

وحدت نسبت معوقات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک را نزدیک ۵ درصد از تسهیلات پرداختی ذکر کرد و گفت: این در حالی است که در شبکه بانکی، نسبت معوقات حدود ۵ تا ۱۵ درصد است.