تولید ملی زیر آوار زلزله تبلیغات کالای خارجی

با وجود ممنوعیت تبلیغ کالا و خدمات خارجی تولید ملی زیر آوار زلزله تبلیغات کالای خارجی طبق ماده ۵ فصل نهم قانون تبلیغات، هر نوع تبلیغات بازرگانی شرکت‌ها، کالا‌‌ها و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی واحدهای صنفی، توزیعی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید و همچنین تبلیغ سفر به کشورهای خارجی از طریق تبلیغات محیطی ممنوع […]

با وجود ممنوعیت تبلیغ کالا و خدمات خارجی

تولید ملی زیر آوار زلزله تبلیغات کالای خارجی

طبق ماده ۵ فصل نهم قانون تبلیغات، هر نوع تبلیغات بازرگانی شرکت‌ها، کالا‌‌ها و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی واحدهای صنفی، توزیعی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید و همچنین تبلیغ سفر به کشورهای خارجی از طریق تبلیغات محیطی ممنوع است.

به گزارش ایمنا، تبلیغات رنگارنگ و جورواجور سطح شهر و رسانه‌های دیداری و شنیداری، نگاه و تمرکز هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ تبلیغات پر زرق و برقی که در تلویزیون و محیط پیرامونی ما در قالب بیلبوردهای بزرگ، تابلوها، بنرها، سردر فروشگاه‌ها و… به‌صورت اغوا‌کننده‌ای، تمام ذهن و روح مخاطبان خود را تسخیر می‌کنند.

 صرفاً با تأملی کوتاه و ساده درباره تبلیغات در اشکال و شیوه‌های مختلف آن، این حقیقت آشکار می‌شود که این تبلیغات، روزانه هزاران هزار تصویر در ذهن و جان ما ایجاد می‌کنند و خود به خود، ما را به سمت خرید و مصرف این کالا‌‌ها و محصولات مختلف سوق می‌دهند و البته اثرات و تبعات مختلف عمیق فرهنگی ‌و اجتماعی نیز به همراه دارند.

 اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ایم که نیاز واقعی ما به این محصولات چقدر است و به عبارتی دیگر تا چه میزان، ما به این محصولات «نیاز واقعی» داریم و آیا در بسیاری از مواقع، این احساسِ نیاز به خرید فلان محصول، صرفاً به واسطه حجم گسترده و روزانه تبلیغات رنگین از طریق رسانه‌های مختلف و محیط‌های پیرامونی در ما ایجاد نشده است؟!

 از سوی دیگر «محتوای تبلیغاتی» که روزانه به اشکال مختلف انجام می‌شود، تا چه اندازه واقعی و درست است و تا چه میزان می‌توان اطلاعات ارایه شده در تبلیغات کالا‌‌ها را مبنای خرید آن قرارداد؟ به نظر می‌رسد حتی اگر تا حدی، احتمال بدهیم که محتوای برخی از این تبلیغات خلاف واقع باشند، بررسی صحت و سقم این تبلیغات، ضروری به نظر می‌رسد و نیازمند سازوکار قانونی خاصی خواهد بود.

سودهای نامشروع از تبلیغات پرزرق و برق کالاهای خارجی

اگر عده‌ای بخواهند به قصد سودجویی و با سوء استفاده از نیازهای مردم، آن‌‌‌ها را گمراه کنند و برای کسب «سودهای نامشروع» باعث حرص ‌و ولع مصرف‌کنندگان در خرید کالا‌‌ها و خدمات مختلف شوند، چه مرجعی و مسؤولی و با استناد به چه قانونی باید بر این دنیای پر زرق و برق و پرفریب «تبلیغات» نظارت کند و در مواقع ارتکاب به اقدامات و شیوه‌های خلاف قانون، مقابل بانیان آن بایستد؟

پاسخ به این سؤالات را باید در قانون مهجور مانده و گرد و خاک گرفته «آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» مصوب ۲۷ اسفند ۱۳۵۸ جستجو کرد که این قانون توسط شورای انقلاب در ۲۱ ماده تنظیم شده و طی سال‌های بعد مشمول اصلاحاتی شده که آخرین بازنگری آن در سال ۱۳۹۲ انجام شده است.

 با نگاهی اجمالی به قوانین تبلیغات از سویی و تبلیغات سطح شهر و رسانه‌های دیداری و شنیداری از سوی دیگر، متوجه فاصله‌ بسیار عمیق و عجیب نص صریح قانون با نوع تبلیغاتی که روزانه شاهد آن هستیم، می‌شویم.

از سوی دیگر در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده، استفاده از کالاهای داخلی برای رونق بخش تولید ضرورت دارد و نباید به بهانه سودجویی عده‌ای، کالاهای خارجی در تبلیغات شهری و تلویزیونی استفاده شود.

قانون منع تبلیغ کالاهای خارجی نباید بایگانی شود

عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس، با تأکید بر ضرورت منع تبلیغ و مصرف کالاهای خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی، گفت: رسانه‌ها موظف به رعایت مصوبه‌های مربوط به منع تبلیغ کالاهای خارجی هستند.

محمدرضا منصوری با بیان این‌که تبلیغ و مصرف کالاهای خارجی تولید ملی را فلج خواهد کرد، اظهار کرد: نباید با تبلیغ کالاهای خارجی ذائقه مردم را به سمت رشد اقتصادی دیگر کشور‌‌ها هدایت کنیم.

عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس، با تأکید بر این‌که باید مصوبه منع تبلیغ کالاهای خارجی با قوت پیگیری شود، تصریح‌کرد: باید نسبت به آینده تولیدات ملی حساس بوده و در مسیر رشد آن گام‌برداریم.

وی ادامه ‌داد: البته برخی از کالاهای خارجی که از رسانه ملی تبلیغ می‌شوند؛ مشارکت ایران در مراحل تولید آن لحاظ شده است.

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس، از بررسی موضوع تبلیغ کالاهای خارجی از سوی‌ رسانه ملی در کمیسیون اصل۹۰ مجلس خبر داد و گفت: در صورت اثبات تبلیغ کالاهای خارجی از سوی رسانه ملی این کمیسیون با دعوت از مسؤولان مربوطه موضوع را پیگیر خواهد شد.

تبلیغ کالاهای خارجی بی‌توجهی به اصول تحقق اقتصاد مقاومتی است

دیگر عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس، معتقد است: تبلیغ کالا‌‌ها و خدمات خارجی عرضه ‌و فروش تولید ملی را از رونق می‌اندازد.

حمیدرضافولادگر با تأکید بر ضرورت ساماندهی تبلیغ کالا‌‌ها و خدمات خارجی، گفت: آزاد بودن این نوع تبلیغات تولیدملی را نابود می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این‌که باید در زمینه تبلیغات به گونه‌ای عمل شود که تولیدملی شناخته شود، افزود: تبلیغ کالاهای خارجی ازسوی رسانه ملی یا بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر بی‌توجهی به اصول تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با تأکید بر این‌که ما نباید مبلغ و مولد کالای خارجی باشیم، تصریح‌ کرد: به جای این‌که پول‌های ملی را به جیب کشورهای بیگانه واریز کنیم، باید باآگاهی بخشی به مردم میزان فروش تولیدات ملی را افزایش دهیم.

اجرای قانون منع تبلیغ کالاهای خارجی اقدامی در راستای حمایت از تولید ملی

فولادگر با بیان این‌که یکی از راهکارهای حمایت از تولید ملی فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات داخلی است، افزود: رسالت رسانه‌های عمومی در زمینه فرهنگ‌سازی کالاهای ایرانی بیش از هر ارگان یا سازمان دیگری است.

وی با تأکید بر این‌که اجرایی شدن قانون منع تبلیغ کالاهای خارجی اقدامی مناسب در راستای حمایت از تولید ملی خواهد بود، ادامه ‌داد: انتظار می‌رود دولت در راستای حمایت از تولید ملی پیش قدم شده و زمینه اجرای قانون منع تبلیغات کالاهای خارجی را فراهم کند.

 

عضوکمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس یادآور‌ شد: درصورت لزوم بررسی‌های لازم برای رسیدگی به تبلیغ کالاهای خارجی در دستور کار قرار خواهد گرفت.