بحران آب در کلانشهرها به کدام سو میرود؟ یک کارشناس حوزه منابع آبی، گفت: در شرایطی که کلانشهرها با بحران بزرگ و معناداری به نام آب درگیرند، باید به قوانین و راهکارها بهطور درست و دقیق توجه شود، بهطوری که با ارائه راهکارهای منطقی مانع بروز یک فاجعه بزرگ شد. به گزارش ايسنا، داریوش مختاری؛ […]
بحران آب در کلانشهرها به کدام سو میرود؟
یک کارشناس حوزه منابع آبی، گفت: در شرایطی که کلانشهرها با بحران بزرگ و معناداری به نام آب درگیرند، باید به قوانین و راهکارها بهطور درست و دقیق توجه شود، بهطوری که با ارائه راهکارهای منطقی مانع بروز یک فاجعه بزرگ شد. به گزارش ايسنا، داریوش مختاری؛ با بیان اینکه بحران آب در کلانشهرها، دو چهره دارد که سیلاب ناگهانی و غافلگیرکننده، کمآبی و بیآبی جزء این موارد است، اظهار کرد: این دو بحران از جنس ناگهانی هستند و در یک بازهزمانی کوتاه پدید میآیند؛ سیل ناگهانی در کمین کلانشهرهاست و پیشبینی میشود در یک بازهزمانی چند ساعته، حتی تا چند ۱۰هزار کشته بر جا بگذارد. مشکل بعدی کمآبی کلانشهرها است که در این بین تهران جزء پرخطرترین کلانشهر، شناخته میشود لذا دائماً برای تأمین آب این کلانشهر، به حوزههای آبریز مجاور نیز رجوع شده است و باز هم در دورههای خشکی در آستانه جیرهبندی قرار میگیرد. وی با تأکید بر اینکه تهران یک سکونتگاه کوچک نیست که بتوان در یک زمان کوتاه نسبت به تأمین کمبود آب آن اقدام کرد، ادامه داد: مرحله بعدی پس از جیرهبندی، خالی از سکنهشدن کلانشهر تهران است؛ اگر چه این مسأله برای یک بازهزمانی چند ساله باشد اما با توسعه بیرویه، کلانشهر تهران همچنین باتوجه به برنامهریزی نادرست و بهم ریخته آنچه که این کلانشهر به آن دچار میشود همانند یک بیماری مزمن است که گاهی خودنمایی میکند و به واقع این کلانشهر همواره آسیب بزرگتری را تجربه میکند. تا جایی که شاید به خالی از سکنه شدن دائمیآن بینجامد. این رخداد چندان هم دور از ذهن نیست.
مشکل از کجاست؟
این کارشناس حوزه منابع آبی، با بیان اینکه در تشدید این دو بحران، دو اشکال اساسی وجود دارد که گرایش فزاینده شرکتهای آب و فاضلاب به توسعه شبکهها و گرایش فزاینده شهرداریها به تغییر کاربریها از جمله موارد نادرست در این حوزه است، گفت: در این بین شهرداریها اقدام به توسعه کلانشهرها میکنند و در همان حال، پیدرپی تقاضاهای مالکین واحدهای مسکونی را به سوی شرکتهای آب و فاضلاب میفرستند که این شرکتها ناچار شوند شبکهی آب و فاضلاب را توسعه دهند. خروجی این وضعیت ناکارآمد این است که ارزش زمین در محدودههای شهری افزایش مییابد که این مسأله نهتنها موجب توسعه بلندمرتبهسازی در متن شهرها میشود که بنا به نظر معماران و شهرسازان، بافت کالبدی شهرها را بسیار زننده و رقّتبار کرده است بلکه اراضی پیرامون شهرها نیز توسعه پیدا میکند. به این ترتیب کلانشهرها، پی در پی بزرگتر و گستردهتر میشوند.
لزوم بازنگری جدی در قانون شهرداریها
مختاری؛ با بیان اینکه از دیدگاه آسیبشناسی باید به این مسأله توجه داشت که قانون شهرداریها اشکال اساسی دارد و لازم است بازنگری جدی در آن به عمل آید، گفت:در این قانون، بر پیشگیری و کنترل قدرت و ثروت در متن یک مؤسسه عمومی، چارهاندیشی نشده است و این مؤسسات عمومی، گرایش ذاتی به تغییر کاربری اراضی پیرامون شهرها و تراکمفروشی دارند. قانون تشکیل شوراها، نتوانسته از پس کنترل این دیوانسالاری ناکارآمد برآید. در همین حال، اخیراً تصویبنامه هیأت وزیران مبنی بر اصلاح تبصره (۳) بند (ز) آییننامه اجراییِ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی (۱۳۹۶) به دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است که در آن، به منظور اجرای طرحهای توسعه عمران و شهری و توسعه شهرکهای مسکونی پیرامون شهرها، سادهسازی و آسانگیری بیشتری شده است و در کمال شگفتی دست شهرداریها را برای تغییر کاربری و توسعه کلانشهرها باز میگذارد. وی با تأکید بر اینکه چنین برخورد انفعالی با مقوله مسکن از اساس نادرست است. آن هم در شرایطی که آمار روشنی از شمار واحدهای مسکونی خالی از سکنه وجود ندارد و معلوم نیست هدف از افزایش تعداد واحدهای مسکونی که معلوم نیست تا چه اندازه به کمبود مسکن در جامعه مربوط میشود، چیست؟ گفت: برای رویارویی با کمآبی در کلانشهرها، راهکارهای کوتاهمدت همان است که شرکتهای آب و فاضلاب در دستور کار قرار میدهند و بهطور معمول در حالت بحران و وضعیت قرمز شهرها، به جیرهبندی رو میآورند که یک راهکار انفعالی است. به گفته این کارشناس، قانون توسعه و بهینهسازی مصرف آب شهری همچنان معطل مانده و با اینکه در این قانون و خلاف معمول قانوننویسی، زمانبندی گنجانده شده بود، هرگز به اجرای آن توجه نشده است. به این ترتیب، راهکارهای هشت گانه (شامل پنجراهکار سختافزاری و سهراهکار نرمافزاری) کاهش مصرف آب شهری و روستایی از جمله کاهش هدر رفت به میزان سالیانه یک درصد، نصب تجهیزات و شیرآلات کاهنده، جداسازی آب نوشیدنی و پختوپز از آب بهداشتی، بازچرخانی در سطح واحد مسکونی، خدماتی، تجاری و صنعتی و در سطح شبکه توزیع آب، جداسازی آب فضای سبز از سایر مصارف شهری، آموزش (فرهنگسازی)، اعمال جریمه مازاد بر الگوی مصرف و تعرفه (آببها) بهطور موثر و فراگیر اجرایی نشدهاند. مختاری؛ اظهار کرد: میتوان کمآبی در بخش کشاورزی را با واردات مقطعی مواد غذایی جبران کرد ولی نمیتوانیم بحران سیل و یا کمآبی یک کلانشهر را در یک مقطع زمانی کوتاه برطرف کنیم. پس، به مخاطرات نیفزاییم و با اجرای قانون یادشده، راهکارهای کاهش مصرف آب را بهطور همهجانبه و منظم آغاز کنیم؛ مبادا آنقدر دیر شود که هشدارهای نگرانکننده به یک رخداد فاجعهآمیز بینجامد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.