دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران-۷ معیار ۱۲: امتیاز اعطایی توسط شرکت بورس کالای ایران: امتیاز این معیار به براساس پیشنهاد شرکت بورس کالا( پیوست ۲ این دستورالعمل) تعیین و تا سقف ۱۵ امتیاز محاسبه خواهد گردید. در صورتیکه سازمان نظری در خصوص نحوه امتیازدهی شرکت بورس داشته باشد آنرا به شرکت بورس کالا […]
دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران-۷
معیار ۱۲: امتیاز اعطایی توسط شرکت بورس کالای ایران:
امتیاز این معیار به براساس پیشنهاد شرکت بورس کالا( پیوست ۲ این دستورالعمل) تعیین و تا سقف ۱۵ امتیاز محاسبه خواهد گردید. در صورتیکه سازمان نظری در خصوص نحوه امتیازدهی شرکت بورس داشته باشد آنرا به شرکت بورس کالا ارايه خواهد داد تا در صورت لزوم در نحوه محاسبه امتیاز این معیار تغییرات لازم اعمال گردد.
معیار ۱۳: امتیاز اعطایی توسط کانون:
امتیاز این معیار به براساس پیشنهاد کانون کارگزاران بورس و اوراقبهادار( پیوست ۳ این دستورالعمل) تعیین و تا سقف ۱۵ امتیاز محاسبه خواهد گردید. در صورتیکه سازمان نظری در خصوص نحوه امتیازدهی کانون داشته باشد آن را به کانون ارايه خواهد داد تا در صورت لزوم در نحوه محاسبه امتیاز این معیار تغییرات لازم اعمال گردد.
ب- معیارهای تشویقی و تنبیهی
معیار ۱۴: مشاوره پذیرش:
سقف این معیار ۱۰ امتیاز میباشد. به ازای هر قرارداد مشاور پذیرش در بورس کالا (کارگزار معرف) منعقد شده در یک سال اخیر که به سازمان ارايه شده که از نظر شرکت بورس کالا توسط کارگزار فعالانه پیگیری شده باشد با توجه به گروه کالایی و نوع کالا (مشابه یا غیر مشابه) ۳ امتیاز و حداکثر۱۰ امتیاز تعلق میگیرد.
معیار ۱۵: ارزش معاملات صادراتی
سقف امتیاز ارزش معاملات صادراتی برابر ۱۰ امتیاز است که از جمع امتیازات مربوط به معاملات صادراتی هر گروه کالایی پذیرفته شده( اعم از گروه محصولات فلزی، گروه فراوردههای نفت و پتروشیمی، گروه محصولات کشاورزی و…) در بورس کالا به دست میآید، سقف امتیاز ارزش معاملات صادراتی هر گروه کالای ۴ امتیاز است که برای محاسبه امتیاز هر گروه کالا ابتدا جمع ارزش معاملات صادراتی کارگزاری در آن گروه کالا در دوره ارزیابی، نسبت به ارزش کل این نوع معاملات محاسبه شده و با عدد (Ai) که از فرمول زیر محاسبه میشود، مقایسه میگردد و به ازاي هر یک درصد بیشتر از عدد Ai، امتیاز در نظر گرفته میشود. لازم به ذکر است اعداد استثنایی از محاسبات کنار گذاشته میشوند.
معیار ۱۶: پذیرش و اجرای سفارشهای الکترونیکی:
۱- حداکثر امتیاز این معیار ۱۰ امتیاز است که به شرح ذیل محاسبه می گردد. لازم به ذکر است امکان دریافت سفارش خرید و فروش الکترونیکی میبایست قبلاً طی نامه رسمی به سازمان اعلام گردیده باشد و مشتری الکترونیکی فعال باشد.
الف) ابتدا امتیاز هر مشتری(i C) به شرح زیر محاسبه میگردد (سقف امتیاز هر مشتری یک است):
Si= تعداد روزهایی که سفارشهای الکترونیکی مشتری پذیرفته و اجرا شده در کارگزاری
D= متوسط تعداد روزهای معاملات مشتریان است که از تقسیم جمع تعدادروزهای معاملات کل مشتریان بازار بر تعداد مشتریان فعال در دوره بررسی به دست میآید.
ب) سپس با توجه به امتیاز هر مشتری، امتیاز پذیرش و اجرای سفارش الکترونیکی کارگزاری به شرح زیر به دست میآید:
n = تعداد مشتریان الکترونیکی کارگزار مورد بررسی
N = مجموع تعداد مشتریان الکترونیکی همۀ کارگزاران در دوره بررسی
B = تعداد کل کارگزاران فعال در دوره بررسی
θ = ضریب تعدیل است و به گونهای تعیین میشود تا امتیاز مشتریان الکترونیکی کارگزاری متناسب با امتیاز کل مشتریان فعال کارگزاری بدست آید.
۱) سفارشهای الکترونیکی در محاسبه Si زمانی لحاظ میگردد که قبل از ارسال به هسته معاملات و اجرا در سیستم ثبت سفارش کارگزاری، ثبت شده باشند.
۲) مشتری الکترونیکی فعال، مشتری است که قرارداد رسمی با شرکت کارگزاری داشته و در دوره بررسی اقدام به خرید یا فروش سهام از طریق اینترنت، پیامک یا سایر روشهای الکترونیکی کرده است.
معیار ۱۷: گواهینامههای سازمانی:
۱- برای اخذ هریک از گواهینامههای سازمانی نظیر ISO سری ۹۰۰۰، EFQM ، ۵Sیا شش سیگما که توسط شرکت کارگزاری از شرکتهای مورد تأیید سازمان، ۵ امتیاز و برای حفظ آن در دورههای ارزیابی بعدی، به ازای هر دوره (حداقل یکساله) حفظ وتمدید گواهینامه، ۳ امتیاز به آن اضافه میگردد. جمع امتیازات اخذ و حفظ و تمدید گواهینامههای سازمانی حداکثر ۱۵ امتیاز خواهد بود. برای دریافت امتیاز حفظ و تمدیدگواهینامه سازمانی، ارزیابی مربوطه باید در دوره مورد بررسی، انجام شده و نتایج آن به سازمان ارسال گردد.
۲- در صورتیکه درگزارش ممیزی دورهای اشکالی مشاهده شده باشد به شرح زیر امتیاز منفی لحاظ میگردد:
الف- هراشکال عمده(major): 2 امتیاز منفی
ب- هراشکال جزیی(minor): 1 امتیاز منفی
ج- هراشکال پتانسیل خطا یا توصیه(observation): 0/5 امتیاز منفی
امتیاز منفی مربوط به هر گواهینامه، از امتیاز اخذ یا حفظ همان گواهینامه کسر میشود و در صورتیکه امتیازات منفی یک گواهینامه بیشتر از امتیاز اخذ یا حفظ همان گواهینامه شود، امتیاز آن گواهینامه صفر در نظر گرفته میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.