سکوی امیرکبیر در موقعیت جدید مستقر شد سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پس از ٣٦ ساعت عملیات پیچیده و طاقتفرسا در موقعیت جدید اکتشافی واقع در بلوک ٨,١ خزر مستقر شد. به گزارش شانا، مسعودمتینفرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفتخزر در تشریح جزییات این عملیات، گفت: پس از برنامهریزی برای جابهجایی و انتقال […]
سکوی امیرکبیر در موقعیت جدید مستقر شد
سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پس از ٣٦ ساعت عملیات پیچیده و طاقتفرسا در موقعیت جدید اکتشافی واقع در بلوک ٨,١ خزر مستقر شد.
به گزارش شانا، مسعودمتینفرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفتخزر در تشریح جزییات این عملیات، گفت: پس از برنامهریزی برای جابهجایی و انتقال سکوی امیرکبیر به موقعیت جدید اکتشافی، مطالعات لازم با هدف آنالیز رشتههای مهار سکو و عملیات لنگراندازی از سوی دانشگاه صنعتی شریف آغاز و در مرحله بعدی، پیمانکار انتقال سکو انتخاب شد.
وی تصریح کرد: قبل از آغاز عملیات پیش لنگراندازی، آنالیز ریسک، آنالیز خطر و طرح اقتضایی عملیات پیشبینی و بررسی شد.
متینفرد با اشاره به آغاز عملیات پیش لنگراندازی از حدود ۳ ماه قبل، ادامه داد: در مرحله نخست، ۴ لنگر و در مرحله دوم ۳ لنگر در موقعیت جدید اکتشافی مستقر و به تدریج مقدمات انتقال سکو فراهم شد.
وی با اشاره به حجم و پیچیدگی زیاد عملیات پیش لنگراندازی، اظهار کرد: این عملیات با استقرار ۷ رشته زنجیر یکهزار و ١٠٠ متری با استفاده از ۳ شناور کاسپین ١، کاسپین ٢ و کاسپین ٣ اجرایی و لنگر هشتم بهعنوان لنگر آخر، نیز همزمان با انتقال سکو به موقعیت جدید انتقال یافت.
متینفرد، توانایی حفاری در آبهای عمیق را خصوصیت بارز سکوی امیرکبیر عنوان کرد و گفت: این سکو برای حفاری تا عمق یکهزارمتری از سطح دریا و تا عمق ٦هزار متری از بستر دریا طراحی شده و در نوع خود در خاورمیانه منحصربهفرد است.
سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفتخزر تصریح کرد: سکوی امیرکبیر با وزن ١٥ هزار تن به وسیله ۸ لنگر ٢٠ تنی مهار میشود که هر کدام از لنگرها با یکهزار و ١٠٠ متر زنجیر که هر متر آن ١٢٥ کیلو وزن دارد در مهار سکو نقشآفرینی میکنند و این مشخصات، عملیات را به عملیاتی پرریسک بدل کرده بود.
وی با اشاره به استفاده از شناورهای کاسپین ١، ٢ و ٣ در این عملیات جابهجایی، یادآور شد: این شناورها قابلیتهای فراوانی دارند و از این جهت از داراییهای ارزشمند صنعت نفت بشمار میروند.
متینفرد اعلام کرد: این عملیات به همت پیمانکاران ایرانی و با نظارت و مدیریت عالیه شرکت نفتخزر اجرایی شد.
براساس اعلام شرکت نفتخزر، با توجه به لزوم توسعه فعالیتهای اکتشافی این شرکت در بخش عمیق خزر منطبق با اهداف و مأموریتهای تعریف شده، پس از مطالعات جامع فنی و مهندسی مورد نیاز، امکان اجرای عملیات ممکن شد و با لحاظ کردن تمام مسایل مرتبط با موضوع از جمله رعایت مسایل ایمنی، ارزیابی خطر (Risk assessment) و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی موقعیت جدید، عملیات پیش لنگراندازی طبق روش اجرایی تهیه شده و براساس طرح چیدمان لنگرها (Anchor pattern) با موفقیت انجام شد و به دنبال آن، عملیات انتقال سکو عصر دیروز… با موفقیت پایان یافت.
سکوی ١٥ هزار تنی امیرکبیر تنها سکوی نیمهشناور ایران است که بهمنظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعهای در دریای خزر فعالیت میکند و مهار این دستگاه در محل حفاری بهدلیل شناور بودن اهمیت ویژهای دارد.
عملیات جابهجایی و انتقال سکوی نیمه شناور امیرکبیر که از بامداد روز دوشنبه آغاز شده بود، عصر روز سهشنبه با موفقیت پایان یافت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.