آپاراتی‌ها و تعویض‌روغنی‌ها تنها منبع تولید لاستیک فرسوده هستند

آپاراتی‌ها و تعویض‌روغنی‌ها تنها منبع تولید لاستیک فرسوده هستند نائب‌رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به انواع کاربرد بازیافت تایرهای فرسوده، گفت: با کاهش فعالیت مراکز اسقاط خودرو، آپاراتی‌ها و تعویض‌روغنی‌ها تنها منبع تولید لاستیک فرسوده هستند. داوود کریمی؛ ‌در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص نقش مراکز اسقاط در بازیافت تایرهای فرسوده و […]

آپاراتی‌ها و تعویض‌روغنی‌ها تنها منبع تولید لاستیک فرسوده هستند

نائب‌رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به انواع کاربرد بازیافت تایرهای فرسوده، گفت: با کاهش فعالیت مراکز اسقاط خودرو، آپاراتی‌ها و تعویض‌روغنی‌ها تنها منبع تولید لاستیک فرسوده هستند. داوود کریمی؛ ‌در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص نقش مراکز اسقاط در بازیافت تایرهای فرسوده و دست‌دوم، اظهار داشت: مراکز اسقاط در حوزه بازیافت تایر فعالیت و دخالتی ندارند، بلکه صرفاً پس از ورود خودروهای فرسوده به این مراکز، نسبت به جداسازی تایرها و انتقال آنها به مقاصد بازیافت اقدام می‌کنند. وی افزود: تایرهای فرسوده پس از بازیافت تبدیل به گرانول می‌‌شود و کاربرد آن در داخل کشور، بیشتر در تولید کفپوش‌های ورزشی و صنعتی است. نائب‌رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه گفت: تایرهای بازیافتی در خارج از کشور با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، در تولید مواداولیه آسفالت خیابان‌ها به دلیل سنخیت گرانول تایر با تایرهای مورد استفاده در خودروها، به کار می‌روند، زیرا موجب کاهش اصطکاک با سطح آسفالت و در نتیجه کاهش ساییدگی و خوردگی آسفالت و همچنین تایر میشود که کشور اسپانیا در این حوزه پیشرفت‌های بسیاری داشته است. کریمی‌؛ تصریح کرد: به‌دنبال توقف فعالیت مراکز اسقاط و در نتیجه توقف فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده، تایرهای مستعمل به منظور تأمین خوراک صنایع بازیافت لاستیک از مبدأ مراکز اسقاط جمع‌آوری و تولید نمی‌شود و صرفاً آپاراتی‌ها و تعویض‌روغنی‌ها تنها منبع تولید لاستیک فرسوده خواهند شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: تایرهای کارکرده به یک باره از چرخه مصرف خارج نمی‌شوند، بلکه با توجه به اینکه تایر از بخش‌های مختلفی اعم از رینگ داخلی، نخ‌بندی و استراکچر تشکیل شده، این قسمت‌ها سالم می‌مانند و تنها لایه بیرونی و قسمت بالای هر لاستیک است که ساییده شده و از بین می‌رود. در بسیاری از کشورها نظیر پاکستان پس از جمع‌آوری تایرهای فرسوده و با استفاده از برخی تکنولوژی‌ها، لایهرویی روکش شده و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کشور ما نیز این امکان برای تعدادی از تولیدکنندگان در گذشته وجود داشته است.