دو پیام متفاوت از واشنگتن می‌آید

    معاون ظریف بر این باور است که آن چه رفع تحریم‌ها را با کندی مواجه کرده است مربوط به بانک‌های بزرگ است نه کوچک و پیشرفت‌های خوبی تا کنون صورت گرفته‌ است. وی اذعان دارد، توازن در تعهدات متقابل بر روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با مشکلاتی رو به رو هستیم. […]

    معاون ظریف بر این باور است که آن چه رفع تحریم‌ها را با کندی مواجه کرده است مربوط به بانک‌های بزرگ است نه کوچک و پیشرفت‌های خوبی تا کنون صورت گرفته‌ است. وی اذعان دارد، توازن در تعهدات متقابل بر روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با مشکلاتی رو به رو هستیم. این دیپلمات ارشد کشور تأکید دارد که اوفک اگر نمی‌تواند «مجوز جامع» برای همکاری بانک‌های بزرگ با ایران صادر کند باید تک‌تک و بدون اتلاف وقت ابهامات و مشکلات این بانک‌ها را رفع کند.

مجید‌تخت‌روانچی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آن‌چه امروز از سوی برخی از منتقدان مبنی بر رعایت نشدن خطوط قرمز رهبری در برجام مطرح می‌شود یا گفته می‌شود طرف ایرانی نتوانسته براساس تأکید رهبری توازن لازم را در اقدامات متقابل ایجاد کند، گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که جنس تعهدات ما و طرف مقابل متفاوت است. اگر جنس تعهدات یکی بود، می‌توانستیم به راحتی مقایسه کنیم البته این به این معنا نیست که ما در طول مذاکرات یا انتهای آن قبول کردیم تعهدات متوازن نباشد، بلکه به ذات تعهدات متفاوت بوده است و ما از ابتدا سعی کردیم در عین این‌که جنس‌ تعهدات متفاوت است، توازن در آن‌‌ها رعایت شود.

وی ادامه داد: قبل از روز اجرای توافق، ما تأکید داشتیم وقتی شروع به اجرای تعهدات در سایت‌های نطنز، فردو، تعداد سانتریفیوژ‌‌ها یا راکتور اراک می‌کنیم، آن‌‌‌ها نمی‌توانند دست روی دست بگذارند بلکه باید برخی کار‌‌ها را انجام دهند و قرار شد تا شورای امنیت قطعنامه‌های گذشته را در همان مقطع لغو کند، تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا انجام شود و جلسه شورای اروپا تشکیل شود، اما اجرای تصمیم وقتی باشد که برجام اجرایی می‌شود و همچنین درباره تحریم‌های آمریکا قرار شد تا تصمیمات‌شان را بگیرند و دستورالعمل‌های اجرایی را لغو یا متوقف کنند. در حقیقت به دلیل تفاوت در جنس اقدامات مجبور بودیم به این نوع رویکرد برسیم.

توازن روی کاغذ وجود دارد اما …

تخت‌روانچی در پاسخ به این پرسش که اما آن‌طور که انتظار داشتیم گشایشی در رفع و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است، اظهار کرد: برای همین است که می‌گوییم تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است که این بحث بر می‌گردد به موضوع توازن که در بالا گفتم؛ یعنی توازن روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با اجرایی شدن برجام با مشکلاتی روبه‌رو شدیم.

از واشنگتن دو پیام متفاوت می‌آید…

این مقام وزارت امور خارجه افزود: مقداری از این مشکلات برمی‌گردد به این‌که تحریم‌های دیگری هم به جز تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای (تحریم‌های اولیه آمریکا) وجود دارد که باعث نگرانی برخی مؤسسات مالی اروپایی می‌شود که ما هم به آن منتقد هستیم و به آمریکایی‌‌‌ها هم این را گفته‌ایم که آن‌‌ها براساس برجام باید فضای لازم را ایجاد کنند تا این نگرانی رفع شود و از دید ما این کار را انجام نمی‌دهند. از دید ما از واشنگتن دو پیام می‌آید؛ یکی از وزارت خارجه آمریکا که می‌گوید در انجام کارهای بانکی و مالی با ایران هیچ مشکلی وجود ندارد و پیام دوم از سوی اوفک می‌آید که ناقض پیام اول است.

وی خاطرنشان کرد: در تمام جلساتی که بعد از اجرایی شدن برجام با آمریکایی‌‌‌ها در سطح وزیر و معاونان داشتیم بر این نکته تأکید کردیم، پیامی که از سوی آن‌‌ها می‌آید نه تنها یک پیام نیست بله این پیام مثبت هم نیست.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه به مشکلات دیگر بر سر راه رفع تحریم‌ها پرداخت و گفت: برخی مشکلات دیگر از جمله این‌که ایران سال‌ها از نظام بانکی بین‌المللی دور بوده است و این خود به خود مشکلاتی را ایجاد می‌کند وجود دارد. ما نزدیک به ۱۰ سال در تحریم بودیم و در این مدت ارتباط بانکی ما در سطح بین‌المللی قطع و در حد صرافی بوده است اما قوانین و مقررات نظام بانکی بین‌المللی در این مدت تغییر کرده است و برای رساندن خود به سطح بین‌المللی به زمان نیاز داریم. از طرفی مقرراتی درباره پولشویی و مبارزه با تروریسم وجود دارد که اکنون مصوبات آن را تصویب کرده‌ایم، بنا بر این علاوه بر مشکلات اجرا که آمریکا ایجاد می‌کند برخی مشکلات هم به مشکلات غیربرجامی بر می‌گردد.

مشکل بانک‌های بزرگ مربوط به «پروژه‌های بزرگ» است

وی خاطرنشان کرد: به‌طور شفاف و صریح می‌توانم بگویم که مشکل بانک‌های بزرگ مربوط به پروژه‌های بزرگ است. بانک‌های کوچک و متوسط از عهده پروژه‌های بزرگ بر نمی‌آیند. این‌که چرا تا الان مشکل بانک‌های بزرگ و تعامل آن‌‌ها با ایران بعد از شش ماه حل نشده است؛ یک دلیلش ترس بانک‌های بزرگ به خاطر تحریم‌های اولیه آمریکاست که نگرانند دوباره تنبیه شده و مورد جریمه‌های سنگین از سوی آمریکا قرار گیرند و اتفاقاً ایراد ما به آمریکایی‌‌‌ها این است که وقتی در دوران تحریم آن فضای منفی بین‌المللی را علیه ایران ایجاد کردند به‌طوری که حتی در زمینه معاملات دارویی مشکل پیدا کردیم، الان هم موظفند این فضای منفی را بشکنند. آن‌‌ها (آمریکایی‌ها) یک قول‌هایی داده‌اند اما ما هنوز راضی نیستیم.

منتظریم تا دولت جدید انگلیس آماده کار شود

این مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا نشستی که قرار بود با حضور بانک مرکزی ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین‌المللی در لندن برگزار شود به تعویق افتاد، اظهار کرد: براساس آن‌چه آقای سیف گفتند، مشکلاتی پیش آمده است به ویژه در رابطه با بحث برگزیت. از این رو این نشست فعلاً به تعویق افتاده است اما انگلیسی‌‌‌ها اعلام کرده‌اند که برای برگزاری این نشست مصمم هستند. همچنین از طرف اوفک و ما نیز این آمادگی اعلام شده است. اما منتظریم تا دولت جدید انگلیس آماده کار شود و این مسأله کمی زمان می‌برد.

بعد از برجام تماس‌های ما با کشورهای منطقه زیاد شد

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که چقدر فکر می‌کنید با توجه به احتمالات برای مخالفت با برجام در سطح منطقه اقدامات و تلاش‌های وزارت امور خارجه قبل و بعد از برجام در توجیه اهداف برجام و خطر نداشتن اثرات آن برای این کشور‌‌ها کافی و مؤثر بوده است،اظهار کرد: شاید صحبت من نوعی دفاع از عملکرد وزارت خارجه باشد، اما واقعیت این است که حداقل بعد از برجام تماس‌های ما با کشورهای منطقه زیاد شد و از طرفی رویکردمان برای داشتن روابط حسنه با کشورهای منطقه را نشان داده‌ایم، اما کشورهایی هستند در منطقه که احساس می‌کنند از برجام ضربه دیدند و برای مخالفت با آن هزینه مادی و سیاسی کلان می‌کنند تا ایران‌هراسی که با برجام از بین رفت را دوباره گسترش دهند. البته می‌توان گفت که وزارت خارجه می‌توانست بهتر عمل کند اما به لحاظ تعداد و کیفیت رایزنی‌‌‌ها با کشورهای منطقه اقدامات زیادی انجام در وزارت خارجه انجام شده است.

 

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: این طور نیست که همه کشورهای منطقه الان با ایران روابط خصمانه داشته باشند، کشورهایی هستند که سعی دارند در جهت ثبات بیش‌تر تلاش کنند و تنها دولت سعودی است که رویکرد خصمانه‌ خود را در منطقه با حمایت‌هایش از تروریسم ادامه می‌دهد. اگر عربستان رفتار خود را تغییر دهد در آن صورت ما می‌توانیم روابط و تعاملات متفاوت با یکدیگر داشته باشیم، هر چند ما نمی‌توانیم حادثه منا و مخالفت‌‌‌ها با اعزام زائران به حج تمتع را از یاد ببریم و احقاق حقوق شهروندان خود را نادیده بگیریم.