ساخت کاتالیست تصفیه هیدروژنی کاربردی در صنایع پالایش و پتروشیمی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاتالیست فرآیند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی را طراحی کردند. به گزارش ایسنا، فرهاد کیوانیمهر؛ دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «اصلاح کاتالیست فرآیند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی» گفت: نفتخام و مشتقات نفتی […]
ساخت کاتالیست تصفیه هیدروژنی کاربردی در صنایع پالایش و پتروشیمی
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاتالیست فرآیند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی را طراحی کردند. به گزارش ایسنا، فرهاد کیوانیمهر؛ دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «اصلاح کاتالیست فرآیند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی» گفت: نفتخام و مشتقات نفتی مانند مازوت، نفتا و بنزین پیرولیز علاوه بر هیدروکربنها شامل ناخالصیهایی مانند ترکیبات گوگرددار، نیتروژندار، اکسیژندار و فلزات هستند. وی با بیان اینکه وجود این ترکیبات سبب بروز مشکلات محیطزیستی شدیدی خواهد شد که کشور ما هم این روزها بسیار با این آلایندهها خصوصاً در سوخت نیروگاهها و خودروها به دلیل تشکیل ترکیبات SOx و NOx که عامل اصلی آلودگی هوا هستند، مواجه است، گفت: این آلایندهها اگر وارد جو شوند با رطوبت هوا واکنش داده و به صورت باران اسیدی به سطح زمین باز میگردند که سبب فرسایش خاک و از بین رفتن نمای ساختمانها میشوند.
به گفته کیوانیمهر؛ این آلایندهها در مجتمعهای پالایشگاهی و پتروشیمی ایی موجب مسمومیت کاتالیستهای فرآیندهای پاییندستی، کاهش کیفیت محصول، مشکلات عملیاتی مانند خوردگی در تجهیزات و لولههای انتقال و رسوب فلزات در توربینها خواهند شد و حتی مشکلات عدیدهای در عملکرد موتور خودروها از دیگر اثرات این ترکیبات آلاینده به شمار میرود. محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، افزود: در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی ایی برای جداسازی این ناخالصیها از فرآیندی کاتالیستی به نام تصفیه هیدروژنی استفاده میشود. در استانداردهای روز دنیا نظیر یورو۵ و یورو۶ وجود ترکیبات گوگرددار و نیتروژندار در سوخت خودروها و شناورها بهشدت محدود شده است، بنابراین برای دستیابی به استانداردهای جهانی نیاز است از کاتالیستهایی در این فرآیند تصفیه هیدروژنی استفاده کرد که درصد بیشتری از این ترکیبات را کاهش دهد و سوخت پاکی را تولید کند. وی ادامه داد: کاتالیستهای واحدهای تصفیه هیدروژنی عموماً وارداتی بوده و کشورهای آمریکا و فرانسه تولیدکننده عمده این کاتالیستها هستند و اکثر دانش فنی واحدهای تصفیه کشور نیز مربوط به این کشورهاست. وی ادامه داد: در سالهای اخیر تا حدی تلاشهایی برای بومیسازی این کاتالیستهای استراتژیک در کشور انجام شده است؛ اما یکی از مشکلات فرآیند تصفیه هیدروژنی کاهش کیفیت محصول پس از فرآیند تصفیه است، بهگونهای که مقداری از ترکیبات با ارزش نظیر آروماتیکها به مواد با ارزش پایینتر تبدیل میشود که سبب کاهش قیمت محصولات میشود. وی عنوان کرد: در این پژوهش ما توانستیم کاتالیستهایی برای فرآیند تصفیه هیدروژنی تولید کنیم که علاوه بر این که سبب حذف عمیق ترکیبات آلاینده میشود کیفیت و ارزش محصول را افزایش میدهد، بنابراین هم میتوان استانداردهای محیطزیستی را دریافت کرد و هم برخلاف کاتالیستهای تجاری رایج که سبب کاهش کیفیت محصول میشود، ارزش و کیفیت محصول خروجی را ارتقاء دهیم. به گفته فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با توجه به بحران آلودگی در شهرهای بزرگ و تأمین سوخت پاک برای خودروها، نیروگاههای کشور و شناورهای دریایی کسب دانش فنی ساخت کاتالیستهای تصفیه هیدروژنی را امری مهم دیدیم و به منظور تجاریسازی نمونههای ساخته شده از همان ابتدای کار با رویکرد تجاریسازی محصول پیش رفتیم و نمونهها را به صورتی که قابل بارگذاری در رآکتورهای صنعتی باشند، تولید کردهایم که یکی دیگر از مزایای این طرح است. به نقل از دانشگاه امیرکبیر، وی افزود: این طرح از همان ابتدا جزء طرحها و پایاننامههای صنعتی بوده که با همکاری شرکت پتروشیمی بوعلیسینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر انجام شده است؛ ایده ابتدایی کار که در نهایت منتهی به ثبت اختراع شد، در آزمایشگاه «مهندسی واکنشهای سطحی و نانو مواد انرژی پیشرفته» دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحت سرپرستی سجاد حبیبزاده؛ شکل گرفت و در ادامه با همکاری واحد پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی بوعلیسینا و مهندس پرویزی؛ ریاست وقت واحد، نمونه اولیه ساخته و تستهای عملکرد روی آن انجام شد، در طول کار اصلاحات زیادی با توجه به نتایج عملکرد کاتالیست انجام گرفت تا در نهایت به محصول مورد نظر که هدفهای پژوهش ما را پوشش دهد، دست یافتیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.