اختلافات سیاسی و بینجناحی مانع از ساماندهی قیمت خودرو شده عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، ضمن اشاره به تأثیر اندک نرخ ارز در قیمت خودرو قیمتگذاری کنونی شورایرقابت را مبتنی بر اصول اقتصادی ندانست. محمدعلی ذکریایی؛ در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: مصوبه افزایش هشتدرصدی قیمت خودرو از سوی شورایرقابت با وجود تورم ۱۴درصدی اعلام […]
اختلافات سیاسی و بینجناحی مانع از ساماندهی قیمت خودرو شده
عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، ضمن اشاره به تأثیر اندک نرخ ارز در قیمت خودرو قیمتگذاری کنونی شورایرقابت را مبتنی بر اصول اقتصادی ندانست. محمدعلی ذکریایی؛ در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: مصوبه افزایش هشتدرصدی قیمت خودرو از سوی شورایرقابت با وجود تورم ۱۴درصدی اعلام شده از سوی بانکمرکزی برای زمستان ۹۹، فروش خودرو همراه با زیان را موجب شده که به زیان قطعهسازان نیز تمام میشود. وی با اشاره به افزایش ۱۱۰درصدی نرخ انرژی گاز از سوی دولت علیرغم مطالبه مجلس مبنی بر افزایش قیمت ۳۰ درصدی آن افزود: با افزایش هزینه تولید قطعه، قطعهساز ناچار از افزایش قیمت قطعات است و خودروساز نیز میبایست، هزینه قطعات را براساس افزایش قیمت واقعی آن بپردازد و در غیر این صورت روند تولید قطعه متوقف خواهد شد و موضوع دیگر قدرت نقدینگی خودروسازان است که همواره روبه کاهش است. عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص کاهش نرخ ارز در ماههای اخیر و تأثیر آن بر مصوبه اخیر شورایرقابت، گفت: روند کاهش نرخ ارز تثبیت نشده، ضمن اینکه میزان تأثیر آن بر قیمت تمام شده کاملاً مشخص است. مگر چند درصد از قیمت خودرو را نرخ ارز تشکیل میدهد که اگر فرض را بر پنجدرصد بگذاریم، کاهش ۲۰ درصدی نرخ ارز تنها تأثیری معادل یک درصد بر قیمت خودرو خواهد داشت. وی در ادامه بیان کرد: هزینه تولید تمام قطعات خودرو و دستمزد کارگر براساس نرخ ارز محاسبه نمیشود، حتی بخش عظیمیاز مواداولیه مورد استفاده در تولید قطعه از داخل تأمین میگردد. عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، ضمن اشاره به تأکید مقاممعظمرهبری به خودکفایی در تولید، گفت: هماکنون نقش دلار در تولید خودرو بسیار کمرنگتر از گذشته شده و وابستگی به ارز در حال کاهش است. رشد تولید داخلی و کاهش وابستگی به ارز مورد انتظار است، اما هر زمان که با کاهش نرخ ارز مواجه میشویم، اظهاراتی مبنی بر لزوم کاهش قیمت خودرو مطرح میشود. ذکریایی؛ همچنین با اشاره به زیان ۷۳ هزار میلیاردتومانی خودروسازان، گفت: قیمتگذاری کنونی خودرو در اختیار شورایرقابت و دولت است که اکنون بیشتر سیاسی شده تا اینکه قیمتگذاری براساس اصول اقتصادی انجام شود. بهطور قطع این موضوع، ضربه دیگری بر پیکره صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور وارد خواهد کرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان به شدت بهدنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند، اما انتخابات و اختلافات سیاسی و بین جناحی مانع از ساماندهی قیمت خودرو شده، زیرا نقش مسائل اقتصادی کاملاً روشن است بهطوری که میبایست حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت برای خودرو لحاظ میشد. با توجه به افزایش ۴۰ درصدی دستمزدها در سالجاری در صورت تداوم این وضعیت، زیان انباشته خودروسازیها افزایش مییابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.