قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود

رئیس انجمن قطعه‌سازان قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، ضمن تشریح چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: شخصاً با کل مسأله مشکل دارم؛ اینکه مجموعه‌ای نظیر دولت برای واحدی دیگر قیمت‌گذاری کند، اشتباه است و بنده با نفس قیمت‌گذاری مخالفم. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌محمدرضا نجفی‌منش؛ با بیان اینکه […]

رئیس انجمن قطعه‌سازان

قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود

عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، ضمن تشریح چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: شخصاً با کل مسأله مشکل دارم؛ اینکه مجموعه‌ای نظیر دولت برای واحدی دیگر قیمتگذاری کند، اشتباه است و بنده با نفس قیمت‌گذاری مخالفم. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌محمدرضا نجفی‌منش؛ با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصول خودروسازی‌ها نیز باید به سان دیگر واحدهای صنعتی در تمام دنیا، توسط کارخانه صورت گیرد، گفت: کارخانه باید قیمت تمام شده را با سود منطقی اعلام کرده و بر آن نظارت نماید. وی با ردِ «هزینه انحصار» در صنعت خودروسازی گفت: به نظر بنده صنعت خودرو انحصاری نیست. عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، ادعا کرد: حتی اگر صنعت خودرو انحصاری باشد، از طرف دیگر با صنایعی نظیر فولادمبارکه روبه‌رو هستیم که ماهیانه بر قیمت محصولات خود می‌افزاید و کسی بر آن نظارت ندارد. نجفی‌منش؛ اقدام عقلایی و اصولی را ناظر بر تعیین قیمت خودرو توسط کارخانه عنوان کرد و گفت: قیمت باید در حاشیه بازار تعیین شود و راه‌حل سوم هم تعیین قیمت در بورس است. این فعال صنعت قطعه‌سازی خودرو، گفت: دولت در هر صنعتی دخالت داشته، کار را خراب کرده و پا پس کشیده است. نجفی‌منش؛ با تأکید بر اینکه دولت ابتدا باید دخالت خود را در صنعت خودرو، کنار بگذارد و کار را به خودروساز واگذارد، اضافه کرد: حتی تعرفه صددرصد هم باید برداشته شود. وی در پاسخ به مجری برنامه که سودبردی بالای ایران‌خودرو و سایپا را از بازار خودرو دلیل بر انحصار این دو کارخانه دانست، گفت: آیا این دو ادعا کرده‌اند که کرمان‌موتور یا بهمن دست به تولید خودرو نزنند؟ اتفاقاً این واحدها هم رشد می‌کنند و خود را بالا می‌کشند. نجفی‌منش؛ ادامه داد: این صنعت پیشتر در دست بخش‌خصوصی بود که با دولتی شدن، روبه خرابی رفت. وی خاطرنشان کرد: اگر ایران‌خودرو و سایپا و کارخانه‌های دیگر در دست بخش‌خصوصی می‌ماندند، ما امروز از کره‌ای‌ها هم جلوتر بودیم. نجفی‌منش؛ پیشنهاد داد: اگر مسؤولان کشور صلاح صنعت خودرو را می‌خواهند، نباید هیچ دخالتی در این حوزه داشته باشند و اجازه دهند مکانیسم عرضه و تقاضا کار خود را پیش برد. وی در عین حال لزوم از سرگیری واردات خودرو را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما با واردات مخالف نیستیم؛ با وجود اینکه ارز از کشور خارج می‌شود ولی مشکلات امروز، نه به دلیل ورود خودروی خارجی بلکه به دلیل کاهش ارز و نبود آن است که جلوی این روند را سد می‌کند. نجفی‌منش؛ گفت: مردم تصور می‌کنند خودروساز گران‌فروش است ولی عامل گرانی، در خیابان میرداماد -بانک‌مرکزی- است که حجم نقدینگی از ابتدای دولت روحانی تا امروز هفت برابر شده است و در مقابل تولید فزونی نگرفته پس اثر خود را بر هفت برابری قیمت‌ها سوار کرده است.