در حال‌حاضر فاصله زیادی با تولید خودروی هیبریدی داریم

در حال‌حاضر فاصله زیادی با تولید خودروی هیبریدی داریم مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی می‌توانیم گام بزرگی در زمینه تولید خودرو‌های هیبرید در تیراژ بالا برداریم؟ گفت: ما در حال‌حاضر فاصله نسبتاً زیادی با تولید خودروی هیبریدی واقعی داریم. این کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با باشگاه […]

در حال‌حاضر فاصله زیادی با تولید خودروی هیبریدی داریم

مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی می‌توانیم گام بزرگی در زمینه تولید خودرو‌های هیبرید در تیراژ بالا برداریم؟ گفت: ما در حال‌حاضر فاصله نسبتاً زیادی با تولید خودروی هیبریدی واقعی داریم. این کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران‌جوان، بیان کرد: شاید مناسب‌تر باشد ابتدا یک مونتاژ کار خوب و باکیفیت در این زمینه شویم و در مرحله بعد به سوی تولید حرکت کنیم. در دنیای صنعت و به‌ویژه خودروسازی تعریف و نمود عملی بسیار متفاوتی از پروسه مونتاژ تا تولید وجود دارد. او گفت: به نظر می‌آید در گذشته نگاه بلندمدت و عمیق به اهمیت ویژه و جایگاه خودرو‌های هیبرید در بازار کشور وجود نداشته است. در حدود ۱۱ سال پیش و زمانی که خبر امضاء تفاهم‌نامه برای تولید سمند و پراید هیبریدی رسانه‌ای شد، از سوی برخی مقامات در وزارت صمت و ایدرو گفته شد که برای خودروهای سطح میکروهیبرید، پیشنهاد افزایش قیمت ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی داده شده است! این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: همان زمان اعلام شد که طی ۱۸ ماه آینده (از نیمه‌های نخست سال ۱۳۸۹ به بعد) نمونه اولیه خودرو‌های هیبریدی در کشور رونمایی خواهد شد که البته هیچکدام از این دو رویداد رخ نداند که دور از انتظار هم نبود. تا مادامی‌که بازار خودروی کشور در شرایط رقابت آزاد و حضور بدون محدودیت با برند‌های بزرگ خودروسازی قرار نگیرد، نمی‌شود انتظار داشت که خودروسازان به‌دنبال ارتقای تکنولوژی خود و تولید محصولات به روز دنیا به ویژه در بحث هیبرید بروند. فرزانه؛ گفت: طراحی و تولید خودرو‌های هیبریدی در زمره تکنولوژی‌های جدید در دنیا محسوب می‌شود، برای مثال شرکتی مثل مرسدس‌بنز به تازگی نمونه تولید عمده تجاری با نام EQA (برپایه کراس‌اوور GLA) را به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی برقی خود و یا پورشه مدل تایکان را حدوداً ۱۰ سال بعد از عرضه تسلا مدل S روانه بازار کرده‌اند، پس در پله نخست ما نیازمند واردات تکنولوژی این خودرو‌ها و به قولی خرید دانش فنی آن از شرکت‌های پیشرو هستیم. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: در این میان می‌تواند یکی از راه‌های مناسب جهت فرهنگ‌سازی و آشنایی بیشتر مصرف‌کنندگان با این قبیل خودرو‌ها، نخست ایجاد خدمات پس از فروش گسترده و قوی و سپس واردات (ادامه دار و تعداد بالا) نمونه‌های موفق و ارزان قیمت اتومبیل‌های هیبریدی به کشور جهت تجهیز کردن ناوگان عمومی‌ حمل‌ونقل شهری، چون اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، خودروهای نیرو‌های انتظامی‌ و پلیس (حتی در قالب موتورسیکلت) و خودرو‌های سازمانی و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها باشد. او گفت: در پله دوم پیشنهاد می‌شود به جای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت خودروی کشورهایی، چون مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و… که در طی این سال‌ها به چند صد میلیون دلار رسید و به هیچ وجه موفقیتآمیز هم نبود، این سرمایه‌ها را در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته شود و با دعوت از خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای ورود به کشور و تسهیل شرایط مناسب سرمایه‌گذاری در این زمینه به همراه انتقال دانش و فناوری را برای آن‌ها فراهم کرد که این امور می‌تواند به مرور زمان ما را در زمره یکی از کشور‌های دارنده این تکنولوژی قرار دهد. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: موفقیت در طرح‌های خودروسازی نیازمند سرمایه‌گذاری چند دهه‌ای است و یکی از کشور‌های موفق و نمونه جهت حضور و سرمایه‌گذاری خودروسازان به نام برای تولید خودرو‌های هیبریدی، آفریقای جنوبی است که سرمایه‌گذاری و موفقیت برندهایی، چون تویوتا و فولکس‌واگن در بیش از سه دهه اخیر در آن‌ها زبانزد است. فرزانه؛ گفت: معتقدم آینده متعلق به خودرو‌های هیبریدی و تمام الکتریک است و فراگیر شدن این تکنولوژی حتی در مسابقات رسمی ‌اتومبیلرانی نشان از اهمیت بالای آن دارد.