اجرای پروژههای فاضلاب استانهای ساحلی؛ در بنبست بودجه و تحریم نماینده مردم اهواز، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ بهدستور رهبری ۱۰۰میلیون یورو به احداث فاضلاب اهواز تخصیص داده شد که متأسفانه فرآیند تخصیص از سوی برنامه و بودجه با تأخیر مواجه شد، با توجه به تورم، هزینه پروژههای عمرانی روزبهروز بالاتر رفت و عملاً ارزش پول […]
اجرای پروژههای فاضلاب استانهای ساحلی؛ در بنبست بودجه و تحریم
نماینده مردم اهواز، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ بهدستور رهبری ۱۰۰میلیون یورو به احداث فاضلاب اهواز تخصیص داده شد که متأسفانه فرآیند تخصیص از سوی برنامه و بودجه با تأخیر مواجه شد، با توجه به تورم، هزینه پروژههای عمرانی روزبهروز بالاتر رفت و عملاً ارزش پول کم شد، مصوباتی هم که در گذشته داشتیم به دلیل عدم تأمین منابع اجراء نشد. به گزارش ایلنا، مجتبی یوسفی؛ درباره تخصیص بوده برای اجرای پروژه تصفیهخانه فاضلاب در استانهای ساحلی اظهار داشت: به خاطر بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در استانهای جنوبی و شمالی و برای جلوگیری از آلوده شدن آبهای جاری باید روند اجرای پروژههای مربوط به جمعآوری فاضلاب تسریع شود. وی افزود در حالحاضر در برخی شهرها ۶۰ تا ۶۵ درصد پساب در رودخانهها ریخته میشود که هم از نظر اکوسیستم و هم آلوده شدن منابع آبی اوضاع مناسبی نیست، آن هم در شرایطی که جنگ آب را نیز بین کشورها و حوزههای آبریز شاهدیم چراکه دسترسی به آبهای شیرین کم شده است. نماینده مردم اهواز در مجلس، تصریح کرد: در گذشته عدم تخصیص اعتبار به استانهای جنوبی مثل بوشهر و خوزستان مشکلات را جدی کرد البته بخش دیگر مشکل مربوط به این میشود که اعتبار تخصیص داده شد اما مدیریت نشد. وی ادامه داد: ما در سال ۸۴-۸۵ از بانک جهانی وام گرفتیم و ۱۴۷ میلیون دلار به فاضلاب اهواز تخصیص داده شد اما عملاً مدیریت مناسب صورت نگرفت، ضمن اینکه در زمان تحریم هم نتوانستیم منابع جذب کنیم. برای بودجه۱۴۰۰ به دستور رهبری ۱۰۰میلیون یورو به احداث فاضلاب اهواز تخصیص داده شد که متأسفانه فرآیند تخصیص از سوی برنامهوبودجه با تأخیر مواجه شد، با توجه به تورم، هزینه پروژههای عمرانی روزبهروز بالاتر رفت و عملاً ارزش پول کم شد مصوباتی هم که در گذشته داشتیم به دلیل عدم تأمین منابع اجراء نشد. یوسفی؛ گفت: ۵۰ میلیاردتومان سال ۹۹ را به هر سختی جذب کردیم ولی ۵۰ میلیاردتومان بعدی که براساس بند(هـ) تبصره۴ باید از صندوق توسعه ملی برداشت میشد، رقم مازاد برداشت از صندوق توسعه ملی بود، طبق اسناد بالادستی وقتی نفت فروخته میشود ۳۸٫۵ درصد باید به صندوق توسعه ملی و مابقی برای بودجه عمرانی و جاری کشور هزینه شود دولت در بودجه ۱۴۰۰ در نظر داشت ۲۰ درصد این میزان را واریز کند و ۱۸٫۵ درصد بیشتر از آنچه در قوانینی بالادستی آمده از صندوق برداشت کند که سرجمع برای پروژههای عمرانی و زیرساختی ۹۳ هزار میلیاردتومان برداشت بیشتر از صندوق بود که غیرقانونی و حذف شد، یعنی بحث بودجه آب و فاضلاب اهواز و تنش آبی از بودجه حذف شد. وی خاطرنشان کرد: ما با صرفهجویی هزینهکرد برخی وزارتخانهها به نوعی در برخی ردیفها بودجهنویسی کردیم تا مشکلات حل شود، اکنون ۸۷۰ میلیاردتومان به آب و فاضلاب تخصیص دادیم و در برخی تبصرهها برای آبهای سطحی هم ۵۰۰ میلیاردتومان اختصاص دادیم و در پیگیری از ردیفهای دیگر نزدیک دوهزار میلیاردتومان برای آب و فاضلاب خوزستان اختصاص دادیم، هرچند اگر بخواهیم پروژههای آبوفاضلاب استانهای جنوبی تکمیل شود، این ارقام پایین است. این نماینده مجلس، درباره پروژه تصفیهخانه فاضلاب در شهرهای شمالی نیز، گفت: در این شهرها نیز مشکلاتی درخصوص تصفیهها و بالا بودن سطح آب زیرزمینی را داریم، برخی پروژهها تعطیل هستند که اکنون سعی کردیم از ظرفیت ماده ۵۶ و فعال کردن بانکها استفاده کنیم تا پروژهها تکمیل شوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.