یک بار برای همیشه؛ شفاف‌سازی در برگزاری مناقصات ICT

انتظار از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت آینده یک بار برای همیشه؛ شفاف‌سازی در برگزاری مناقصات ICT این روزها به پایان کار دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم و مدت زمان مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از جوان‌ترین وزرای بعد از انقلاب در ایران را به خود دید نیز به پایان می‌رسد. اکنون، […]

انتظار از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت آینده

یک بار برای همیشه؛ شفاف‌سازی در برگزاری مناقصات ICT

این روزها به پایان کار دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم و مدت زمان مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از جوان‌ترین وزرای بعد از انقلاب در ایران را به خود دید نیز به پایان می‌رسد. اکنون، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری اطلاعات از نفر بعدی که بر کرسی عمارت کلاه فرنگی می‌نشیند انتظاراتی دارند. خواسته‌هایی که امید است وزیر آینده با حضور در جلسات تشکل‌های تخصصی، فراکسیون ICT اتاق بازرگانی ایران و انجمن‌های بخش‌خصوصی شنوای آن باشد. نسیم توکل؛ کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی تهران، در مطلبی به ضرورت شفافیت مناقصات فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرده است که در ادامه شرح آن آمده است.

مسأله کپی‌رایت و حل مشکل مالکیت معنوی

موضوع کپی‌رایت و رعایت حقوق مؤلفان مسأله‌ای است که برای مدتی طولانی در ایران مورد بحث بوده و متأسفانه کماکان به هیچ نتیجه مشخصی ختم نشده و مشکل پابرجاست. چند قانون متفاوت در مورد مالکیت فکری و معنوی در ایران وجود دارد که هیچکدام از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیستند. چنانچه این مشکل در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد، فضای وب به‌عنوان بستر تولید محتوا امکانی را در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن مسأله حقوق مؤلفان به وجود می‌آورد. برای نمونه پایگاه‌های خبری و وب‌سایت‌های داخلی همه یک خبر یا مطلب را به صورت مشابه منتشر می‌کنند. هر چند وزارت ارشاد در سال‌های اخیر الزاماتی درباره ذکر منبع به کار گرفته است اما اگر یک قانون قوی در مورد حق انتشار وجود داشته باشد فعالان این حوزه، بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای کار حرفه‌ای می‌کنند و فضای وب‌سایت‌ها از نظر محتوا به پویایی می‌رسد.

تسهیل در امر صادرات نرم‌افزار

در ابتدا باید اشاره کنم که تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات، قدم بسیار مهمی‌است که می‌تواند کمک مؤثری به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کند. ایران به ویژه در سال‌های اخیر از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار شده است که با توجه به وجود نیروهای جوان و تحصیلکرده با انگیزه ایرانی در این حوزه امید بسیار زیادی درباره آینده تولید و توان صادرات وجود دارد. نباید از نظر دور داشت که ارزآوری این حوزه بسیار بالاست اما متأسفانه از مشکل سرمایه‌گذاری رنج می‌برد. برای جذب سرمایه‌گذار و ارتقای اصول این صنعت باید روابط بین‌المللی و تجاری کشور هم به سمت عادی‌سازی با جهان خارج حرکت نموده و تحول یابد. شرکت‌های بزرگ این صنعت در سراسر دنیا همکاری‌‌های مستمر با یکدیگر دارند.

تدوین نظام‌نامه استاندارد برای کالاهای آی‌سی‌تی

دنیای امروز عرصه رقابت است و بدون رعایت استاندارد و حفظ کیفیت بالا در تولید کالاها نمی‌توان انتظار به دست آوردن بازار را داشت. به‌عبارت دیگر، اگر استاندارد وجود نداشته باشد، محصولی ایجاد نمی‌شود و کارآفرینی در خطر قرار می‌گیرد. با ذکر این توضیحات تدوین نظام‌نامه استاندارد برای محصولات فناورانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این موضوع تأثیر مستقیمی‌ بر آینده شرکت‌های فعال و صاحب فناوری در ایران و محصولات تولیدی آن‌ها خواهد داشت. تدوین استانداردهای کنترل کیفیت، تدوین دانشنامه تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌روزرسانی استانداردهای ملی به منظور تطبیق با شرایط روز حاکم بر این صنعت و ایجاد گمرک تخصصی برای ترخیص کالاهای حوزه آی.سی.تی از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کسب سهم از بازار این محصولات پیشنهاد داد.

ارتقای خدمات اینترنتی، سرعت و مسأله قیمت

بحث سرعت اینترنت و کیفیت خدمات زیرساخت از جمله موضوعاتی است که برای زمان طولانی دغدغه کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی است. قطعی‌ها در شبکه سراسری، پهنای باند و موضوع قیمت از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در این حوزه برای شهروندان است. در مقام مقایسه، تعرفه‌های اینترنت ایران با دیگر کشورهای جهان باید براساس ترافیک بر سرعت محاسبه شود و نه ترافیک به‌تنهایی! در این شرایط می‌بینیم اینترنت ما نسبت به کیفیتی که دارد اصلاً ارزان نیست. در واقع، اگر بخواهیم با ارز و دلار بررسی کنیم، کشور ما از ارزان‌ترین اینترنت برخوردار است اما با نگاهی به بازار داخلی در می‌یابیم که نسبت به کیفیت و سرعت اینترنت ما گران‌ترین اینترنت‌ها در دنیاست. در همین ۴G می‌شود تا سرعت یک گیگابایت در ثانیه به مردم سرویس ارائه شود اما کم‌ پیش آمده که سرعت اینترنت ما بالای پنج مگابیت در ثانیه باشد. بنابراین برای مقایسه اینترنت ایران با کشورهای دیگر نباید با ترافیک مقایسه کرد بلکه باید ترافیک بر سرعت و کیفیت را مورد سنجش قرار داد. آیا ترافیک بر سرعت کشورهای اروپایی با ما یکسان است؟ قیمت ترافیک بر سرعت ما بسیـار بالا است.

شفاف‌سازی در برگزاری مناقصات

شفافیت در روند مناقصات یکی از اساسی‌ترین اصولی است که در بسیاری از قوانین تدارکاتی کشورهای مختلف به آن پرداخته شده است. به طور کل شفافیت در معاملات و مناقصات به معنای روشن بودن تمامی ‌فرآیندهای معامله از ابتدا تا انتها می‌باشد. امروزه موضوع شفافیت اهمیت بسیار قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده است. بر همین اساس تقریباً کلیه کشورها بر امر شفافیت تأکید داشته و مقررات و احکام متعددی در این خصوص تصویب کرده‌اند. هدف اصلی شفافیت، مبارزه با فساد است و مستندسازی یکی از پیامدهای اصلی آن است. زیرا سبب می‌شود همگان محتاط بوده و نسبت به اجرای دقیق قانون تلاش کنند. در پایان ضمن اشاره به برخی انتظارت مهم دیگر به صورت خلاصه امیدوار هستم فردی در این جایگاه قرار گیرد که دلسوزی، جسارت و توان مدیریتی لازم را داشته باشد و تمرکز اصلی خود را بر تقویت بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی حوزه ICT قرار دهد.

تعامل نزدیک با وزارت علوم و سازمان‌‌های علمی ‌و بین‌المللی.

– استفاده از نظرهای نخبگان، بخش‌های خصوصی و همچنین تشکل‌ها به‌عنوان نمایندگان بخش‌خصوصی.

– حمایت از فعالان در حوزه تولید محصولات فناورانه.

پذیرش ضمانتنامه‌های غیربانکی صادر شده توسط صندوق‌های حمایتی به منظور تسهیل کار شرکت‌های فعال.

برنامه راهبردی و توجه کافی به توسعه پایدار در صنعت آی‌سی‌تی ایران.

امتداد توجه و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف افزایش تولید و دستیابی آن‌ها به عمق تولید.

– حذف قوانین مخل آرامش فضای کسب‌وکار و تدوین آیین‌نامه‌هایی که انطباق بیشتری با کسب‌وکارهای دیجیتال دارند.

پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های سریع و غیرکارشناسی که برای فعالان اقتصادی هزینه‌های زیاد در پی دارند.

به وجود آوردن مکانیزم قابل اجرا درخصوص تهاتر بدهی‌های بخش‌خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به بانک‌ها.

منبع: ماهنامه نسل چهارم