اسقاط موتورسیکلت‌‌های فرسوده در ‌هاله‌ای از ابهام

اسقاط موتورسیکلت‌‌های فرسوده در ‌هاله‌ای از ابهام رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، ضمن بیان میزان تأثیر نرخ ارز بر صنعت و بازار موتورسیکلت، گفت: اسقاط موتورسیکلت صرفاً به دریافت هزینه اسقاط از سوی موتورسیکلت‌سازان خلاصه می‌شود. ابوالفضل حجازی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با توجه به کاهش نرخ ارز درخصوص تأثیر آن بر صنعت و […]

اسقاط موتورسیکلت‌‌های فرسوده در ‌هاله‌ای از ابهام

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، ضمن بیان میزان تأثیر نرخ ارز بر صنعت و بازار موتورسیکلت، گفت: اسقاط موتورسیکلت صرفاً به دریافت هزینه اسقاط از سوی موتورسیکلت‌سازان خلاصه می‌شود. ابوالفضل حجازی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با توجه به کاهش نرخ ارز درخصوص تأثیر آن بر صنعت و بازار موتورسیکلت، به افزایش چشمگیر هزینه‌های گمرکی اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون بهای مواداولیه داخلی نظیر فولاد، پتروشیمی ‌و یا حقوق و دستمزدها کاهش نیافته، ضمن اینکه تمامی ‌اجزای تولید متصل به نرخ ارز نیست و این عامل به ابزاری برای افزایش بهای انواع کالاها تبدیل شده و اقدامات دولت است که موجبات پررنگ شدن نقش ارز در تولید را فراهم کرده است. وی با اشاره به افزایش نرخ مواداولیه کارخانجات نظیر فولاد و پتروشیمی ‌از سوی دولت، افزود: متعادل‌سازی قیمت‌ها از مسیر تعدیل بهای مواداولیه داخلی عبور می‌کند، اما از آنجایی که نرخ این مواد با قیمت‌های جهانی برابری می‌کند، مانع از کاهش آن می‌شوند. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، با انتقاد از تعیین بهای تولید و مصرف براساس نرخ دلار و عدم تأثیر این نرخ بر ارائه خدمات گفت: بخش عظیمی ‌از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور طی دو سال گذشته با کاهش سرمایه مواجه شده‌اند. حجازی؛ درخصوص وضعیت و نحوه تأمین لوازم یدکی موتورسیکلت، میزان ساخت داخل و چالش‌های پیشروی واردات این اقلام، تصریح کرد: واردات همواره مشکلات خاص خود را دارد. هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی در گمرک (دموراژ) و کارمزدهای بانکی موجب افزایش قیمت موتورسیکلت می‌شود، اما از آنجایی که ۹۰ درصد کالای موتورسیکلت وارداتی از کشور چین است، شاید برای برخی از تجار موانع و چالش‌هایی وجود داشته باشد، اما تولیدکنندگان با مشکلی مواجه نیستند. وی درخصوص میزان فعالیت موتورسیکلت‌سازان در حوزه اسقاط، گفت: اکنون اسقاط موتورسیکلت انجام نمی‌شود و این موضوع صرفاً به دریافت پول از تولیدکنندگان خلاصه شده است. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، یادآور شد: با توجه به افزایش بهای موتورسیکلت‌های نو و دست‌دوم، اسقاط فرسوده‌ها به‌عنوان مثال با نرخ ۵۰۰ هزارتومان برای دارندگان این وسیله‌نقلیه به‌صرفه نیست، بنابراین مراجعه‌ای برای اسقاط صورت نمی‌گیرد. حجازی؛ در پایان درخصوص هزینه اسقاط موتورسیکلت در سال‌جاری برای تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: اطلاع دقیقی درخصوص توافقات انجام شده برای نرخ جدید اسقاط در سال‌جاری ندارم، اما احتمال می‌رود، تا میزان ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده باشد، ضمن اینکه برای هر موتورسیکلت می‌بایست یک برگه اسقاط خریداری شود. تولیدکنندگان تنها هزینه اسقاط را می‌پردازند و سرانجام و نحوه اسقاط و مراحل بعدی برای آنها روشن نیست.