کاهش نرخ ارز تأثیری بر قیمت خودروهای سنگین ندارد

کاهش نرخ ارز تأثیری بر قیمت خودروهای سنگین ندارد رئیس هیأت‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران، به تشریح رابطه نرخ ارز و قیمت خودروهای سنگین پرداخت. عبدا… خانعلی؛ درگفت‌وگو با خبرخودرو، عنوان کرد: در کشور ما قیمت کالا و اجناس تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز بالا می‌رود اما هنگام کاهش نرخ ارز چنین رابطه‌ای وجود ندارد. […]

کاهش نرخ ارز تأثیری بر قیمت خودروهای سنگین ندارد

رئیس هیأتمدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار تهران، به تشریح رابطه نرخ ارز و قیمت خودروهای سنگین پرداخت. عبدا… خانعلی؛ درگفت‌وگو با خبرخودرو، عنوان کرد: در کشور ما قیمت کالا و اجناس تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز بالا می‌رود اما هنگام کاهش نرخ ارز چنین رابطه‌ای وجود ندارد. به‌عنوان مثال در حال‌حاضر علی‌رغم کاهش قیمت دلار، شرکت‌های خودروسازی قیمت محصولات خود را ۱۰درصد افزایش دادند. لذا تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت محصولات جایی در سیاست‌های کلی کشور ندارد و به دلیل عدم رسمیت دلار در ایران نمی‌توان رابطه‌ای بین نرخ ارز و قیمت تولیدات داخل برقرار کرد. وی درباره احتمال احیای برجام و ورود تجاری‌سازان خارجی به کشور و تأثیر آن بر صنعت حمل‌ونقل اظهار داشت: به اعتقاد بنده خودروسازان داخلی اجازه ورود تجاری‌سازان خارجی به کشور نخواهند داد. ضمن اینکه تحریم‌ها هنوز لغو نشده و اتفاقی که هیچگاه محقق نمی‌شود بر وضعیت حمل‌ونقل و بازار خودروهای سنگین نیز اثرگذار نخواهد بود. رئیس هیأتمدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران درخصوص تأثیر لغو تحریم‌ها بر تسهیل واردات خودروهای تجاری به کشور بیان کرد: واردات خودرو را باید از دو منظر سیاسی و حفظ منافع واردکنندگان بررسی کرد. عده‌ای هستند که با قدرت تصمیمگیری، قانون‌گذاری و سیاستگذاری خود از واردات خودرو نفع می‌برند و معادله بازار نه در دست مصرف‌کننده و بازار بلکه در دست همین افراد است. خانعلی؛ درباره وضعیت تأمین قطعات خودروهای تجاری، اذعان داشت: قطعات به وفور در کشور یافت می‌شود و در صورت اتمام موجودی نیز سریعاً از دبی وارد کشور می‌شود اما مشکل اینجاست که عده‌ای سودجو با دریافت سریع اطلاعات می‌دانند در کدام بخش نفوذ کنند و زمینه احتکار، دلالی و افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کنند. وی افزود: اگر کامیوندار قصد خرید لاستیک و قطعات یدکی مورد نیاز خود با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب را داشته باشد به‌راحتی در بازار یافت می‌شود اما برای تأمین آن با قیمت مصوب دچار مشکل می‌شود. اینکه تولیدکنندگان لاستیک به‌دنبال مجوز برای صادرات بخشی از محصولات خود هستند بیانگر این است که لاستیک و یا هر نوع کالا دیگر در کشور موجود است اما عده‌ای با برخورداری از حاشیه امن اقتصادی و امنیتی مانور می‌دهند. رئیس هیأت‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران، با انتقاد از سوءمدیریت در بخش حمل‌ونقل کشور، تصریح کرد: مشکل ما کمبود ارز و کامیون نیست بلکه در وهله اول ساختار مدیریتی و سپس قوانین تولیدات داخلی کشور است که در چند سال آینده معضلات بسیاری برای حمل‌ونقل ایجاد خواهد کرد.