تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو و قطعات در طولانی‌مدت مشخص خواهد شد

تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو و قطعات در طولانی‌مدت مشخص خواهد شد عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران، گفت: تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت قطعات در نیمه دوم سال‌جاری مشهود خواهد شد. محسن رزمخواه؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، درباره قیمت قطعات در سال‌جاری، عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت […]

تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو و قطعات در طولانی‌مدت مشخص خواهد شد

عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران، گفت: تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت قطعات در نیمه دوم سال‌جاری مشهود خواهد شد. محسن رزمخواه؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، درباره قیمت قطعات در سال‌جاری، عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواداولیه طبیعتاً قیمت قطعات باید افزایش پیدا کند. اما چون در حال‌حاضر افزایش قیمت‌ها برای مشتری قابل پذیرش نیست تاکنون افزایش قیمتی روی قطعات اعمال نشده است. وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان افزایش قیمت روی قطعات اعمال خواهد شد، گفت: در حال‌حاضر برای محاسبه میزان افزایش قیمت‌ها زود است و باید آن را به زمان مناسبی موکول کرد. عضو هیأتمدیره انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران، با اشاره به کاهش نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت قطعات عنوان کرد: افت نرخ ارز قطعاً بر کاهش قیمت قطعات تأثیرگذار است اما زمان‌بر است زیرا تاکنون خرید مواداولیه براساس نرخ ارز قبلی انجام شده و تا خریدها با نرخ فعلی ارز صورت بگیرد و بر قیمت قطعات اعمال شود حدود شش و هفت ماه زمان خواهد برد. بنابراین احتمالاً در نیمه دوم سال شاهد تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت قطعات خواهیم بود. رزمخواه؛ در ادامه به چالش قطعه‌سازان برای تأمین مواداولیه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی است امکان خرید مواداولیه از طریق سیستم بانکی و گشایش اعتبار وجود ندارد و عمدتاً به روش TT یا خرید به صورت نقدی انجام می‌شود که معمولاً با ریسک بالایی همراه است. عضو هیأتمدیره انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران، درباره وضعیت قطعه‌سازان در سال‌جاری، بیان کرد: ارزیابی فعالیت قطعه‌سازان در حال‌حاضر زود است اما در صورت بهبود روند سیاست‌های بین‌المللی می‌توان به افزایش و رشد تولید امیدوار بود. عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران گفت: کاهش نرخ ارز موجب کاهش بهای مواداولیه وارداتی خواهد شد اما تأثیر آن بر کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو زمان‌بر است و همچنین جواد مرزبان‌راد؛ اظهار داشت: از شرایط ورود یک شرکت به بورس، ورشکسته نبودن و حرکت آن بر مدار رشد است که احتمالاً شرکت‌های خودروسازی حائز این شرایط هستند و محصولات آنها قابل عرضه به بورس است. وی افزود: البته یک موضوع دیگر، شرایط کنونی بورس است که یک نوع بی‌اعتمادی را میان جامعه ایجاد کرده، بنابراین شاید در صورت عرضه خودرو به بورس، استقبال لازم و شایسته‌ای از آن را شاهد نباشیم.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، درخصوص تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: با کاهش نرخ ارز، واردات برخی از مواداولیه ارزان‌تر تمام می‌شود، اما تأثیر آن بر قیمت کارخانه‌ای خودرو مقداری زمان‌بر است. به هر حال، کاهش نرخ ارز از لحاظ روانی موجب شکست حباب قیمت خودرو در بازار شده و در نتیجه فاصله بین قیمت کارخانه و بازار کاهش می‌یابد. مرزبان؛ درخصوص ارجحیت عرضه خودرو به بورس در مقایسه با آزادسازی قیمت‌ها تصریح کرد: در کوتاه‌مدت شاید عرضه در بورس در بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو تحرکی ایجاد کند، اما در بلندمدت، فروش می‌بایست بر مبنای رقابت و نرخ آزاد ارز باشد، بدین معنا که قیمت‌های دستوری جایگزین نرخ‌های رقابتی شوند و زمانی این مهم محقق می‌شود که بازار به شکل واقعی رقابتی باشد. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان خاطرنشان کرد: در یک بازار رقابتی، شرکت‌های قطعه‌سازی و تولیدکنندگان خودرو ناچار از رقابت با خودروهای خارجی هستند که برقراری چنین شرایطی بسیار مطلوب خواهد بود، اما در کوتاه‌مدت شاید بورس بتواند مشکلات خودروسازان در حوزه قیمت را مقداری مرتفع سازد.