ضمانت‌نامه اعتبار خرید‌، شرط شکوفایی صنایع کوچک

ضمانت‌نامه اعتبار خرید‌، شرط شکوفایی صنایع کوچک مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: ضمانت‌نامه اعتبار خرید به عنوان مهم‌ترین محصول این صندوق گامی ارزنده در شکوفایی صنایع کوچک است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‌محمد‌حسین‌مقیسه اظهار کرد: صنایع کوچک با ارایه ضمانت‌نامه اعتبار خرید یا این وثیقه مواد اولیه مورد نیاز خود را […]

ضمانت‌نامه اعتبار خرید‌، شرط شکوفایی صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: ضمانت‌نامه اعتبار خرید به عنوان مهم‌ترین محصول این صندوق گامی ارزنده در شکوفایی صنایع کوچک است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‌محمد‌حسین‌مقیسه اظهار کرد: صنایع کوچک با ارایه ضمانت‌نامه اعتبار خرید یا این وثیقه مواد اولیه مورد نیاز خود را از صنعت‌های بزرگ‌تری که به عنوان ذی‌نفع ضمانت‌نامه مورد نظر محسوب می‌شوند، می‌توانند تأمین کنند.

وی با تأکید بر این‌که سیستم بانکی در این فرایند حذف می‌شود، افزود: بنابر‌این صنایع کوچک به جای این‌که با مراجعه به سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده و این تسهیلات را برای خرید مواد اولیه صرف کنند به واسطه ضمانت‌نامه‌های اعتبار خرید به‌طور مستقیم می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از تأمین‌کنندگان مواد خریداری کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ادامه ‌داد: ضمانت‌نامه بعدی که به عنوان محصول جدید این صندوق از آن یاد می‌شود ضمانت‌نامه‌های مزایده و مناقصه مورد نیاز فعالان اقتصادی است که اقدامی موقر برای فعالان اقتصادی به شمار می‌رود.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این‌که این نوع ضمانت‌نامه‌ها از سوی سیستم بانکی صادر می‌شود، گفت: گاهی صنایع کوچک با توجه به وضعیت خود و مسایل مالی که ممکن است بر آن‌‌‌ها حاکم شود نتوانند از سیستم بانکی نسبت به تهیه ضمانت‌های مورد نظر اقدام کنند و امکان دارد سیستم بانکی نتواند طبق شرایط آسان این ضمانت‌نامه‌ها را براساس ضوابط خود صادر کند.

مقیسه همچنین افزود: بنابراین صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با دریافت وثیقه اندک به همراه ۵۰ درصد تخفیف در کارمزد صدور این ضمانت‌نامه‌های خرید اقدام به صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نظر کرده تا صنایع کوچک گام‌های ارزنده‌ای را در رونق تولید‌ بردارند.

وی ادامه ‌داد: علاوه براین اگر مزایده‌ای مورد پذیرش قرار گیرد و قراردادی عملیاتی شود بلافاصله ضمانت‌نامه‌های حسن انجام کار و پیش پرداخت مورد نیاز صنعتگران بوده که این دونوع ضمانت‌نامه در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اجرایی و عملیاتی شده است.

مدیر‌عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اظهار کرد: در نهایت چنان‌چه برخی از قرارداد‌‌ها نیاز به ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه‌الضمان داشته باشند این صندوق می‌تواند آن‌‌‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا در شرایط مطلوب‌تری قرارداد‌‌ها انجام شود.

وی با اشاره به ایجاد مشوق مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در بخش صنایع کوچک خاطرنشان ‌کرد: در بحث موضوع‌های مربوط به مالیات نهاد‌‌ها و سازمان‌های مربوطه باید پاسخگو باشند و شاید وزارت صنعت معدن‌ و تجارت در این باره دخالت مستقیمی نداشته باشد اما این وزارتخانه در رتبه کمک به صنایع کوچک محصولاتی را طراحی کرده است.

مقیسه ادامه ‌داد: از سال ۹۴ عملیات اجرایی با عنوان محصولات جدید شروع شده که امید است بتوان در تمامی زمینه‌هایی که مورد نیاز صنایع کوچک هست خدماتی از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ارایه شود.

وی در ادامه افزود: علاوه براین دارندگان صنایع کوچک ممکن است نیاز به ضمانت‌نامه‌هایی داشته باشند و بخواهند آن‌‌‌ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند و مهلت‌هایی را در قبال آن‌‌‌ها دریافت کنند که در این راستا صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک می‌تواند نسبت به ارایه این ضمانت‌نامه‌ها اقدام‌های مؤثری انجام دهد.

مقیسه یادآور ‌شد‌: ارایه این وثیقه‌ها محصول سنتی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک است اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار تولید و صنایع کوچک و در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای سال اقتصاد مقاومتی این صندوق در سال ۹۴ اقدام به طراحی و اجرای محصولات جدیدی کرده است.

وی درباره خدمات جدید این صندوق ضمانت‌نامه‌های اعتباری را به‌طور معمول محصول سنتی همه صندوق‌های توسعه‌ای دانست و اظهار کرد: مفهوم ضمانت‌نامه اعتباری به این معناست که گاهی فعالان اقتصادی نیاز دارند تا در سیستم مالی اعتباری و بانکی کشور تأمین مالی شوند که در این صورت ارایه وثیقه‌ها از طرف ذی‌نفعان مورد در خواست قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با بیان این‌که از مشکلات عمده‌ای که برای صنایع کوچک وجود دارد، تأمین سخت این وثیقه‌هاست، افزود: ضمانت‌نامه‌های اعتباری که صندوق‌های اعتباری و از جمله صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای این فعالان اقتصادی صادر می‌کند، جایگزین مناسبی برای وثیقه‌های مورد نظر در سیستم بانکی است چرا که این وثیقه‌ها با شرایط بسیار آسانی از سوی صندوق‌های حمایتی از جمله صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تأمین می‌شود و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کوچک برای افزایش توانمندی‌های مالی خود می‌توانند بدون مراجعه به بانک‌ها، از ضمانت‌نامه‌های این صندوق استفاده کنند تا سرمایه در گردش آنان افزایش یابد، گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی کشور و به عنوان نهاد تخصصی ‌و مالی، با فراهم کردن ابزارهای فنی و اعتباری نقش مهمی در تسهیل وثیقه‌های تسهیلات اعطایی بانک‌ها به صنایع کوچک ایفا می‌کند.

مقیسه همچنین درباره که طبق آن باید صنایع موجود در داخل کلان‌شهر‌‌ها به شهرک‌های صنعتی و در داخل تهران صنایع آلاینده انتقال می‌یافت و باید با همکاری دو سویه صنایع کوچک با اصناف اجرایی می‌شد، خاطرنشان ‌کرد: متولی بخش صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بوده که بیش‌ترین اقدامات را انجام می‌دهد اما صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در کنار این سازمان با صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها به تولیدکنندگان خدمات ارزنده‌ای ارایه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت صنایع کوچک در ساختار اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: این صنایع نقش مؤثری در ایجاد اشتغال‌، رونق اقتصادی، پویایی تولید و بهبود فضای کسب‌وکار در جامعه دارد که باید به این مهم توجهی ویژه داشت.

 

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بر لزوم حمایت جدی از صنایع کوچک در جامعه تأکید کرد و ادامه ‌داد: تنها راهکار نجات کشور از رکود تقویت تولید است.